Onze eerste keer Tsjechië (Zuid Bohemen)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben vorige week voor het eerst in Tjechië op vakantie geweest. Ik moet zeggen het is me niet tegengevallen. We zaten in Zuid-Bohemen, in de buurt van Pribram, ongeveer 60 km van Praag en 60 km van Pilzen. De prijzen in de horeca zijn natuurlijk geweldig, dat is een echte pluspunt als je naar Tjechië gaat, in de supermarkten vond ik het wat tegenvallen, had gedacht dat het wat goedkoper zou zijn, na mijn idee gelijkwaardig aan Nederland of ietsje goedkoper, maar misschien verbeeld ik het me of ben ik toevallig in de duurste supermarkt geweest (we deden de boodschappen in de hypernova). Praag is fantastisch, echt een hele mooie stad. Pilzen vonden we enorm tegenvallen, had ik absoluut meer van verwacht, je komt van de snelweg aanrijden en ziet een hele grote stad maar het centrum vond ik dus echt niks voorstellen.. een groot plein met een kerk.. een paar terasjes eromheen en in feite is dat het. De omgeving waar we zaten was heel mooi, wat bergachtig, mooi uitzicht hadden we vanuit ons huisje.. maar wat ons erg tegenviel was dat er geen gezellige dorpjes, stadjes zijn in de buurt.. dat vonden we echt een gemis. Komt dit omdat Tjechie nog niet echt touristisch is? Zaten we op de verkeerde plek? We zitten nu een beetje in dubio.. volgend jaar weer Tjechie of toch weer Frankrijk? Misschien kunnen anderen mij vertellen in welke regio er wel leuke stadjes en dorpjes zijn met leuke terasjes, winkeltjes.. een braderietje, marktje etc. etc... ik zou het graag vernemen.
 
Beroun schijnt een leuk stadje te zijn, ben er nog niet geweets, maar mijn oom en Tante komen er graag.

Klatovy, Tabor, Straconice en Vimperk allemaal leuk, maar van waar jij zat wel een stuk verder rijden.

In de meeste plaatsjes is het altijd vrij rustig is het mijn ervaring.
Geen idee hoe het in het hoogseizoen is, want wij komen meestal buiten het seizoen, en dan zie je vaak maar weinig mensen op de stads/dorpspleintjes omdat iedereen werkt.

Cesky Krumlov is een schitterend stadje, en hier is altijd wel wat te beleven, maar ook weer ver rijden van waar jullie zaten.

Zo heb je ook Telc, meer naar het oosten, ook een heel leuk stadje, maar weer een eind rijden.

Pisek schijnt ook wel een leuk plaatsje te zijn, maar zoveel mensen als je hier op een doordeweekse dag ziet zie je daar doorgaans niet in de dorpjes/plaatsjes.
 
Kortom: Pribram is inderdaad een plaatsje wat best ver weg ligt van de bezienswaardige plekken (Praag valt nog mee) en stadjes, tenzij je gek bent op dagelijks autorijden. Jammer... :(
Had je een kilometer of 30-50 meer zuidelijk gezeten, was het waarschijnlijk perfect geweest. :oeps:
 
En wat te zeggen over het Reuzengebergte. Een prachtige streek met veel mooie natuur en leuke stadjes. Tsjechië is niet te vergelijken met Frankrijk. De landen zijn gewoon heel verschillend. Maar ik zou zeggen: volgend jaar gewoon weer naar Tsjechië en dan een andere streek.
 
hey

Deze zomer ben ik voor de tweede keer in tsjechië op vakantie geweest en volgens mij zijn er veel plekjes die de moeite waard zijn. Zo is er het prachtige stadje Cesky Krumlov. Dit stadje ligt in dezelfde regio die jij ook bezocht hebt en het is een pareltje. Cesky krumlov is opgenomen in de unesco-werelderfgoed lijst en dus zeker een aanrader. Het is bovendien een zeer levendig stadje, zeker in het hoogseizoen.

Niet ver van cesky krumlov kan je het prachtige kasteel van Hluboka bezoeken.

Mocht je een andere regio willen bezoeken dan zou ik Zuid-Moravië aanraden. Zuid-Moravië is geen overdreven toeristische streek, integendeel, maar de streek is zeer de moeite waard.
In Zuid-Moravië kan je Kromeriz bezoeken. Dit stadje heeft een mooie architectectuur en een prachtig kasteel en tuinen. In het kasteel werd een deel van de film Amadeus opgenomen. Nabij Kromeriz zijn er verschillende andere mooie stadjes te vinden, waaronder Holesov en Hulin.
Een absolute aanrader in de streek zijn het fort en het kasteel van Buchlov. Belangrijke steden in deze regio zijn Brno en de de universiteitsstad Zlin, beiden zijn zeker een bezoekje waard. :)

En natuurlijk is er het prachtige en zeer levendige Praag. Een zeer interessante uitstap vanuit Praag is Terezin/Teresiënstadt, waar je het concentratiekamp uit WO II kan bezoeken. Er zijn om het uur Engelstalige rondleidingen.

Ik zou een vakantie (of tweede vakantie) in Tsjechië zeker aanraden!
 
Zuid Bohemen heeft genoeg te bieden: wil je toeristische plaatsen ga dan richring het Lipnomeer, daar heb je veel vertier. Rond Ceske Budejovice zijn veel leuke plaatsen. Ceske Krumlov moet je echt gezien hebben, Tabor en Jindrichuv Hradec zijn ook mooi. Kortom, je hoeft niet perse naar het Reuzengebergte om vertier en mooie plekjes te vinden.
(Klatovy is inderdaad ook de moeite waard!):zwaai:
 
Ik ben het toch niet helemaal eens met wat hierboven gesteld wordt dat vanuit Pribram het allemaal een beetje ver rijden is.

Van Praag tot Tabor tot Pisek allemaal binnen een uurtje dus zo ver valt wel mee.

In de buurt van Pribram natuurlijk ook genoeg te zien, o.a. IN Pribram de Heilige Berg, en in de buurt ook een aantal musea's.
Dan liggen de Koneprusy druipsteengrotten bijna om de hoek.
Voor Praag ligt Karlsteyn, meer naar het zuiden Zvikov en Orlik twee kastelen die te bezichtigen zijn.

En dan de twee stuwdammen die je kan bekijken die aan het Slapymeer liggen.
Enz. Enz.
Ik bedoel maar genoeg te doen.
 
Ik persoonlijk vind het ook allemaal wel meevallen die afstanden, maar weet dat er ook mensen zijn die dat wel ver vinden, om steeds een uur in de auto te moeten zitten.

Voor ons geen probleem:rijden:
 
Dat zijn dan de grotere plaatsen die ik aangeef, ben daar toch wel een gehele dag aan het wandelen dus om daarvoor wat langer in de auto te zitten ja.

Wordt er gesteld een kilometer of 30-50 naar het zuiden dan zit je weer heel ver van Praag en Karlsteyn enz. vandaan.

Ik bedoelde alleen maar gaat een beetje voorbereid op vakantie er is in elke regio wel zat te zien.

Heb ik nog een mooie Tsjechiese site die een hoop laat zien
www.zamky-hrady.cz

Voor de rest maakt niet veel uit waar je zit is er bijna overal even mooi als je het maar weet te waarderen.
 
reuzengebergte

Hallo, als ik jullie was zou ik zeker weer naar Tsjechie gaan. Wij komen hier al jaarlijks sinds 2000 en het bevalt ons nog steeds prima. Ontdekken ook steeds nieuwe dingen en zijn nog lang niet uitgekeken. Hebben ook een jaar rondgereisd en hebben toen ontdekt dat het mooiste gebied het Reuzengebergte is en het Boheemse paradijs in Oost-Bohemen. Hebben zelfs vrienden in Tsjechie overgehouden aan onze vakanties, waarmee ik regelmatig schrijf. Als we er zijn, gaan wij ook altijd diverse malen bij hun langs, want zij zijn de eigenaren van een hospoda (eenvoudig restaurant). Ondanks dat wij de taal niet machtig zijn en zij maar gebrekkig Duits spreken, kunnen we toch ondertussen al aardig communiceren. Het zijn, als je ze beter leert kennen, ontzettend aardige en gastvrije mensen.
Dus wij hebben alleen maar positieve ervaringen.
 
Ik persoonlijk vind het ook allemaal wel meevallen die afstanden, maar weet dat er ook mensen zijn die dat wel ver vinden, om steeds een uur in de auto te moeten zitten.

Voor ons geen probleem:rijden:

tuurlijk is dat allemaal goed aan te rijden, we zijn ook zeker naar Praag geweest en Pilzen.. ik bedoelde leuke dorpjes in de buurt waar je savonds nog eens ff heen gaat, of smorgens ofzo.. Pribram zelf is niet zo veel aan qua stadje en voor de rest had je alleen maar dorpjes met 15 huizen ofzo. Volgend jaar gewoon een andere streek want Tjechie is wel gewoon een leuk land om heen te gaan.
 
Bovenaan