Ons Huis

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ons huis in Tsjechië

Dit verhaal gaat nergens over, daarom juist.

’s Morgens sta ik op en doe de gordijnen open.
Waarvoor gordijnen? Ik weet het niet, er is geen mens die binnen kan kijken.
Doe de deur open en stap op het balkon. De tenen voelen de koelte van het beton.
Ik kijk naar het verbijsterende uitzicht, tot zover ik kan kijken zie ik gebergte gelardeerd met bomen en her en der open stukken groen. Ver daarachter ligt Karlovy Vary.
De zon doet het wolkendek verdwijnen. Dit uitzicht, de rust, went, weet ik, nooit.
Wakker worden, de kop schudden, eerst badderen of ontbijten?
Nee, eerst even naar buiten. Diep ademhalen. Strekken. Terug om een kopje koffie.
Rustig ontbijten. Koffie. Klusje doen. 12 uur, tijd voor een biertje. Even lekker luieren.
Broodje eten en dan maar weer even een wandeling maken. De berg op. Mijn berg op, denk ik altijd. Er is niets van mij bij. Maar het voelt zo aan. Gewoon omdat we de enige zijn die er altijd lopen. Bijna de enige, de schaapherder met zijn schapen hoor je in de verte.
Ik bezie de bloemen en de planten. Geen enkele naam weet ik. Ik zou niet weten of het een akelei, duizelkruid, paddenstoel of een muurbloempje is. Her en der een vogel, geen enkele naam weet ik. Het vliegt en doet wat en ik geniet er van. Waarvoor zou ik het willen weten?
Lekker een grasspriet in mijn mond.
Na een uurtje lopen en je komt in het dorp, biertje drinken en via de kortste weg weer terug.
Beetje lummelen en wat gaan we doen: uit eten of gewoon thuis. Ondertussen eten we steeds vaker thuis, veel buiten de deur eten gaat, jawel, vervelen.
’s Avonds nog een rondje lopen. Misschien zien we de herten in het bos.
Kijken hoe de zon onder gaat. Rustig verdwijnt hij achter de bergen bij Rotava.
En dan kaarten. Radio aan. Beetje drinken. Kletsen. Bedje toe.
Tjonge jonge, wat hebben we het weer druk gehad!
Morgen weer zo een dag.
Welterusten.

Ach ja, het is een stil verlangen naar.
Nog twee weken en we gaan weer voor tien dagen.
Hunkerend naar de schone lucht.
De rust en de stilte.
Het uitzicht en het bier.
Het geklets en het kaarten.
Het maaien van het gras.
Naar de Tsjechen.
Naar Tsjechië.
Verlangen.
Dromen……………
 
Kukel,
Toen wij ons huis in Dolni Lanov kochten had ik zoiets pff wat moet ik hier, maar nu na zeven jaar lees ik zo je verhaal en denk bij mezelf het zou zo mijn verhaal kunnen zijn.
Wij gaan volgende week en ik vind het heerlijk om er naar toe te gaan.
 
kukkel het is niet mijn verhaal maar ik kan goed met je meevoelen steeds als we bij onze kinderen komen in tsjechie voelen wij die zelfde rust niets moet, alles mag wat een heerlijk vrij gevoel ggef dat
bedankt voor jou verhaal :) moby
 

Marcel

Moderator
is ook wel een beetje mijn verhaal, maar ik wil dan wel weten welke vogel het is en welk plantje of bloempje of soort rups is.
dat is toch net allemaal ff anders dan hier in het westen des nederlands.
alleen weet ik dus niet welke vlinder uit deze rups zal kruipen ... :oeps:

rups CZ.JPG
 
Deze rups (en later dus ook de vlinder) heet Meriansborstel "Dasychira pudibunda". Hij hoort tot de familie van de Donsvlinders "Lymantriidae" en komt in heel Midden Europa voor.

Genoeg informatie Marcel of wil je nog meer weten?:D
 

Marcel

Moderator
Corrie schreef:
Deze rups (en later dus ook de vlinder) heet Meriansborstel "Dasychira pudibunda". Hij hoort tot de familie van de Donsvlinders "Lymantriidae" en komt in heel Midden Europa voor.

Genoeg informatie Marcel of wil je nog meer weten?:D

dank, dames, dank. :toppie:
ik weet dus nu dat deze rups veel mooier is dan de vlinder die er uiteindelijk uitkruipt.
hoewel ... als ik google naar de Dasychira pudibunda, dan zie ik een heel andere rups !
 
Hier heeft men de term "onthaasten" bedacht. Daar is het proeven va het leven kortom laat het over je komen die rust, ruimte en vriendelijkheid en geniet er met volle teugen van zo lang het kan.

Kukel, bedankt voor je toch wel veelzeggende verhaal.
 
Om terug te keren naar het verhaal van Kukel: we herkennen het helemaal. Ook wij genieten van elke minuut van ons huis en de omgeving als we er zijn. Ik kan het alleen niet zo mooi opschrijven!!
Rob
 
Kukel je moet je schrijvsels te boek stellen,een bestseller.:bloem: Zij doen me denken aan de spreuken van Phil Bosmans maar uitgebreider.Je teksten weten perfect de gevoelens en emoties samen te vatten die bij velen van ons leven.Deze tekst verwoord perfect het gevoel dat ik heb op vakantie,wanneer ik tijdens een wandeling of 's avonds op een bankje zit,en gewoon zit te genieten van de dingen rondom mij.Ik hoop deze ervaring opnieuw te hebben wanneer ik deze zomer voor ons gehuurd huisje in Tsjechië zit.:)
Blijf schrijven en blijf ons ontroeren met je teksten.
 
Kukel, wat heb je dat mooi beschreven. ik krijg er helemaal een vakantiegevoel van:zwaai: . wat zul jij weer genieten als je over 1,5 week er weer bent!

Bedankt!

groetjes,
tonia
 
Bovenaan