Onrechtmatige verkeersboete

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hi
Ik kreeg half februari 23 een brief in de postbus uit tsjechië in de tsjechië taal en heb deze vertaald in het nederlands via google translate
En daar las ik dat ik op 29/01/23 daar op een bepaalde baan te snel zou gereden hebben. Ben er nooit geweest en zeker mijn auto al niet.
En -+3 weken terug kreeg ik terug een brief terug in de tsjechië taal en ik zou 5000KC moeten betalen -+212€
Ga het zeker niet betalen.
De belische polite uit mijn woonplaats zei ook niks doen maar ze wel bij houden de brieven
 
Men is wettelijk verplicht (Europese afspraak) de brief in de taal van de geadresseerde te sturen, dus in het Nederlands en zeker niet in het Tsjechisch. Doet men dit niet, blijven ze in gebreke. Je kunt ze dus verzoeken een brief in het Nederlands aan je te versturen; deze plicht hebben ze. Daarmee is het dan meeestal al wel klaar, want daar heeft het Tsjchisch OM geen zin in. Toen ik in Oosterrijk werd geflitst met mijn Tsjechische kenteken, kreeg ik een keurige brief in het Tsjechisch (helaas..)
Daarbij geldt ng altijd; wie stelt, bewijst. Dus laat maar komen de foto waarop je auto met kenteken duidelijk is te zien. Hebben ze die niet, is er geen bewijs.
 
Bij toeval via fb een Tsjechië dame gevonden die in de buurt woont.
En via haar een klein mailtje opgesteld in Tsjechis met de vraag van of ze een foto kunnen sturen en heb er de brieven bijgedaan en mijn tijden van toekomen en weggaan op het werk zonder verwijzing naar mijn werk.
Eens zien of er ooit reactie komt op de mail.
in de 2de brief staat er een correct rekeningnummer maar zonder verdere gegevens. Ook staat er een website in de brief die site is in Tsjechisch en kun je in Engels zetten. Je moet er volgens mij het pvnr ingeven een je voor en familie naam en email adres laatste 3 lag gelijk wat zijn. In een vakje daar onder verschijnt het te betalen bedrag geen verdere gegevens. Verander je het laatste of de 3 laatste cijfers van het pv maar niet de de andere vakjes krijg je andere bedragen te zien maar wat opvalt is dat bij de andere willekeurige pvnrs het steeds 1500kc is. En klik je op de Pay knop nieuwe pagina in Engels laar met Tsjechische melding van is in onderhoud nu al voor 3 weken
je krijgt nooit iets te zien over het pv enkel een bedrag van 5000kc en bij de andere 1500kc ziet er voormij zeer verdacht uit.

Als je hier in België een verkeersboete krijgt dan versturen ze die nooit naar je mail maar naar je my ebox of andere website. En je moet inloggen met je e-id of met itsme. En je kunt enkel je eigenboete zien. En door wie de inbreuk is vastgesteld dacht zelf hetnr van de snelheidsmeter en ook de plaats en uur waar je ze hebt opgelopen.
je vind op de site uit mijn 2de brief geen enkele gegevens terug over de boete. Enkel een bedrag. Zeer verdacht als je het mij vraagt. Roept vele heel vele vraagtekens op.
Ook bij 3 personen van de lokale politie die snappen zelf niet hoe ze aan mijn naam adres en geboortedatum komen. 3 x was de uitleg bijhouden de brieven maar zeker verder niks doen.
 
Wel heel bijzonder dit. Overigens heb ik ook eens een verkeersboete mogen ontvangen welke in Tsjechische kronen moest worden voldaan. In de gelukkige omstandigheid verkerend van een Tsjechische kennis is mij dat vervolgens gelukt. Anders dan in dit topic vermeld betrof het bij mij overigens wel een terechte boete
 
Ik ben er nooit geweest.
Zoals eerder gezegd in vorige post een mail in Tsjechische taal verstuurd naar het mail adres in de 2de brief. Nu afwachten. Verder ga ik zelf niks meer doen.
Betaal zeker niet. Lokale politie zegt brieven bijhouden maarniks doen.
Of heb ik al niet te veel gedaan met de mail te sturen?
 

kuurgast

Donateur
op 29/01/23 daar op een bepaalde baan te snel zou gereden hebben.
Waar was dat en hoe hard zou je gereden hebben?
Ben er nooit geweest en zeker mijn auto al niet.
brieven bijgedaan en mijn tijden van toekomen en weggaan op het werk zonder verwijzing naar mijn werk.
????? je bent toch nooit daar geweest??????
in de 2de brief staat er een correct rekeningnummer maar zonder verdere gegevens. Ook staat er een website in de brief die site is in Tsjechisch en kun je in Engels zetten.
Wat is de link naar website?
 
Waar hier vermoed ik
Gemeente klimokovice v 347 km snelweg D1 tunnel klimkovice richting ostrava afrit baan1
Je Mag er maar 80 km/u en zou er 147 km/u gereden hebben.
Ik rij nooit zo snel.https://platebniportal.ostrava.cz
En een symbool dat je daar kunt ingeven bv 6077028940 na het klikken op het icoon met politie op
Werkte 27/1/23 en 28 en 29 was weekend en werkte 30/1
Ben meestal van +_ 7u8 tot +-16u03 op het werk.
Net even de afstand berekend van mijn woonplaats tot de genoemde stad +_1300km en 12u rijden met de auto. Zie mij in her weekend al 2600km afleggen en 2x 12u aan een stuk rijden met de auto. Dat kan niemand. Toch niet als persoon alleen
En zou 12 u nonstop aan +- 110 km/u gemiddeld moeten rijden
En dit heen en terug kom wie gelooft dat 24 u rijden in een weekend van 48 u
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals.... het valt of staat met een foto die ze geknipt moeten hebben van jou achter het stuur waarop je herkenbaar op staat.
zonder die foto geen boete. Ik heb er ook eentje gehad en ja, met een mooie foto erbij. In Duitsland werkt het ook zo. In Nederland niet, daar hoeven ze alleen maar een foto van het kenteken van de auto te overleggen omdat daar de auto bekeurd wordt en de eigenaar mag betalern, ongeachte wie er gereden heeft.
 
Met wat breng ik ze in verwarring.
Ze hebben het niet via mail gestuurd maar via de oude klassieke post. Een oudrtwe brief. En zien toch zelf dat dit geen Tsjechische adres is maar een buitenlandse
 
Aangezien dit soort boetes doorgaans geheel geautomatiseerd verstuurd worden nadat een camera het nummerbord gefotografeerd heeft, zal er sprake zijn van een foutje in de tekstherkenning van de nummerplaat... Ik zou me hierop zeker beroepen en om de bewuste foto opvragen.

Het is wel van belang, dat dit uitgezocht wordt, anders blijf je achtervolgd worden door aanmaningen en ophogingen van de boete....

(antwoord bewerkt, ter verduidelijking)
 
heb dit wekend via iemand van fb een mail in tsjechische taal verstuurd met de vraag om een foto. En de brieven zijn ook weg via mail naar mijn zus die personen in tsjechië kent. Pas volgende week in die persoon terug in tsjechië
 
Vindt het een hele vreemde reactie.
Als ik zon brief zou krijgen in NL ,zou ik alleen controleren of het eventueel mogelijk is.
En voor de jurisprudentie ,een aangetekende brief in het Nederlands terugsturen.
Dat je niet in Cz bent geweest ,en vraagt te onderzoeken hoe dit kan ?

Veel woorden maken je schuldig, en nu je antwoord in het Tsjechisch ,zal het me niets verbazen dat je voortaan alle correspondentie in het Tsjechisch krijgt
Je hebt tenslotte aangegeven dat je in het Tsjechisch kunt communiceren.
En dat maakt heel veel uit in de jurisprudentie.
 
Nooit brieven in nederlands gekregen.
De dame die mij geholpen heeft via fb zei mij dat ze het anders niet gaan bekijken.
Welke woorden maken mij schuldig?
Wacht af of er reactie komt op de mail
 
heb een mail gemaakt samen een tsjechisch dame via fb heb gevonden.
Zie wel wat er komt of niet komt!
En meer woorden ga ik er voorlopig niet meer aan uitweiden. Kunnen hier nog 20 berichten sturen. Zonder resultaat via hier.
Als ik ooit een antwoord krijg dan post ik het resultaat ander post ik niet meer.
 
Men is wettelijk verplicht (Europese afspraak) de brief in de taal van de geadresseerde te sturen, dus in het Nederlands en zeker niet in het Tsjechisch.
Klopt wat olivier heeft gezegd.
Ook ooit eens in Dld boete gehad (incl foto) en in Duits ontvangen.

Ik heb netjes in NL een brief terug geschreven dat ik al veel fotos van mijn broer heb en het (boete)bedrag voor de foto veel
te hoog vond voor een nieuwe foto.
Daaraan toegevoegd dat ik verder niet meer geinteresseerd was in nieuwe aanbieidingen voor fotos.

Het is wel van belang, dat dit uitgezocht wordt, anders blijf je achtervolgd worden door aanmaningen en ophogingen van de boete....
Dit ligt iets genuanceerder. Dit gaat pas in na vaststelling van de identiteit. Daarvoor is in NL de wet mulder en bekeuring op kenteken.
Dit maakt gebruik van omgekeerde bewijslast tot 30km per uur overschrijdiing. Daarboven wordt het strafbaar feit en ook daar moeten
ze identiteit vaststellen.
In Dld moet de identiteit binnen 3 maanden worden vastgesteld anders vervalt de boete.

Veel woorden maken je schuldig, en nu je antwoord in het Tsjechisch ,zal het me niets verbazen dat je voortaan alle correspondentie in het Tsjechisch krijgt
Je hebt tenslotte aangegeven dat je in het Tsjechisch kunt communiceren.
En dat maakt heel veel uit in de jurisprudentie.
Dit is kwats. Wat jij doet of niet doet is totaal niet relevant. Het is wat ze kunnen bewijzen. En zolang de identiteit niet is vastgesteld
is er niks aan handje. Als je aangeeft 'ja dat ben ik', dan ben je de sjaak.

Punt is dat bekeurende instanties er van uit gaan dat mensen snel braaf antwoord geven op zaken die ze zelf achterwege hebben gelaten.
Voor bekeuring moet identiteit vast staan. Bij geautomatiseerde controles gaat dat niet. Dus hoopt men dat de bekeurde zichzelf
wel 'ophangt'.

Je hoeft nooit mee te werken aan je eigen veroordeling. Zelfs al zit er een foto bij mag je altijd zeggen, ik weet niet met zekerheid of
ik dit ben of dat het mijn halfbroer is die ik niet ken.

Andere kant van de medaille is dat ze je het wel moeilijk kunnen maken als je toch staande wordt gehouden ivm openstaande boete.
Dat kan heel vervelend gaan worden.....


Dus als je overtuigd bent dat je onschuldig bent dan gewoon volhouden. Zo niet.... zie het als leergeld ;)

Nog een kleine nabrander:
De dame die mij geholpen heeft via fb zei mij dat ze het anders niet gaan bekijken.
Pas op met adviezen via fb (en ook via Tsjechie.net :) ). Wat deze dame zo zegt klopt niet.
 
@willem Natuurlijk wetmatig heb je helemaal gelijk, ik bedoelde met schuldig ,dat de cz ambtenaar gewoon door kan gaan met je lastig vallen omdat hij een communicatie link heeft tussen de zender en ontvanger.
Antwoorden via een tolk is dus communiceren.
En lastig vallen, omdat je het gewoon niet bent, kost tijd,stress en geld.
Ik zie het hetzelfde als een rechtszaak waarin je onschuldig bent ,maar ondertussen onderga je wel een hoop bureaucratische ellende.
 
dit is het antwoord via mijn zus haar contact
I called both of the numbers.

Mrs.Sekerova is in charge of your brother’s fine.

She confirmed that it was a scam and had received a statement from your brother that he had never been to the region.

She will now cancel the case and I requested a written confirmation.

So it should be on a good way and all in progress.
 
Lastig hieruit op te maken hoe de vork nou echt in de steel zit.

Er was dus wel een boete, want mevr.Sekerova zou daarover gaan. Maar direct daarna zegt men via-via, dat er sprake is van oplichting ("scam")?

Het zal wel anders bedoeld zijn, maar een miscommunicatie ontstaat op deze manier al snel.
Het is afwachten op de brief...
 
Bovenaan