Onderzoek naar fietsongevallen in Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Wanneer een helm zinloos is en wanneer het je leven kan redden

In een Tsjechisch studie werden 119 dodelijke fietsongevallen onderzocht. 44 fietsers zouden het ongeluk mogelijk hebben overleefd als ze een fietshelm hadden gedragen.

Meestal zijn studies naar het effect van de fietshelm gebaseerd op statische analyses van ongevalsdata. Of men maakt gebruik van simulaties en een enkele keer van botsproeven. Het Tsjechische Transport Research Centre koos voor een andere benadering. Men bestudeerde de autopsierapporten van fietsers die bij eenzijdige- en bij fiets-motorvoertuigongevallen om het leven kwamen.

Daarbij ging men er globaal van uit dat bij een hersenbeschadiging zonder schedelbreuk een dodelijke afloop te vermijden zou zijn geweest bij het dragen van een helm. De resultaten geven aan dat 44 van de 119 fietsers (37%) het ongeval zouden kunnen hebben overleefd als ze een helm hadden gedragen. Het ging daarbij vooral eenzijdige ongevallen, zoals een val van de fiets of tegen een obstakel aan rijden.

Een helm zou echter niet hebben geholpen bij het merendeel van de onderzocht ongevallen, de ‘hoog-energetische’ botsingen met auto’s of – zoals in de Tsjechische case – met treinen. In veel gevallen was het letsel daarbij niet beperkt tot het hoofd. Ook voor fietsers die buiten de bebouwde kom van achteren werden aangereden zou een helm in een aantal gevallen niet hebben geholpen.

Hoewel de Tsjechische onderzoekers de fietshelm aanbevelen, pleiten ze er wel voor dat in de voorlichting tot uiting moet komen dat een helm een fietser niet onkwetsbaar maakt. En ook stellen ze dat hun onderzoek laat zien dat gescheiden infrastructuur voor fietsers noodzakelijk is, vooral buiten de bebouwde kom.

Bron: fietsberaad.nl
 
Ik fiets veel in Tsjechie en in het begin zonder helm.Kom ik bij de plaatselijke fietsenmaker en die vraagt of ik levensmoe ben.Ik zeg hoezo,ik kan behoorlijk sturen.Zijn antwoord was dat Tsjechen dat niet altijd doen.Sindsdien altijd met helm.
Als wielrenner weet ik ook wat vallen is en betekend,maar wil zeker de problemen niet opzoeken.
 
Ook ik fiets in Tsjechië met een fietshelm.
De reden is dat ik dwars door de bergen, bossen en beken fiets.
En soms vind je een stronk, rotsblok of gaten op je weg.
En voordat je het weet kantel je van je fietsje tegen een stronk, rotsblok of in een gat.
En hulp is dan ver weg.
En met een gespleten kop is het slechts fietsen, dus den helm op den kop gezet!
 
Bovenaan