Noodvoorzieningen bij slecht weer

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik dacht dat de ellende die het nu slechte weer veroorzaakt bij mij beperkt zou zijn tot alleen regen en een half uurtje wat bliksem. Helaas andere berichten. Gisteravond om ongeveer 21:20 uur viel de stroomvoorziening uit. Ik heb wel geen gordijnen, maar je ziet helemaal niets meer. Een zaklantaarn ligt op een vaste plek aan de andere kant van de kamer. Lucifers en kaarsen wel dichterbij, maar die te vinden is lastig. Bij schuifelen in het donker blijkt hoe slecht je je kunt oriënteren! Om de avond verder door te brengen een MP3-speler gepakt waarop ik een groot aantal programma's met cabaret heb opgeslagen die de Wereldomroep jaren geleden uitzond. Nu wreekt zich het feit dat de Wereldomroep is verdwenen en dat ook de middengolf niet meer wordt bediend. Je zou dan met een wereldontvanger nog wat geriefelijker de avond verder door kunnen brengen. Tsjechische radioprograma's volgen op een smartphone zou nog kunnen.
Na ruim 4 uur is de stroomvoorziening weer in orde.
In de ochtend blijkt dat ik geen internet meer kan ontvangen omdat mijn verbinding via een vaste telefoonlijn loopt. Die is dood. Gelukkig in de loop van de ochtend ook hersteld, anders kon ik dit bericht niet sturen.
 
@Stadla
Ik lees je verhaal en denk gelijk: Dan heb ik wel een tip voor je.
Wij hebben hier in huis op elke verdieping een zaklamp hangen die je met een houder in het stopcontact steekt.
Deze lamp geeft een heel zacht en zwak blauw licht, maar als de stroom uitval gaat hij fel schijnen.
Ik heb nog even gekeken naar die lamp en dit is hij.
Ik heb hem toentertijd in NL bij de Blokker gekocht maar hij zal ongetwijfeld hier ook wel te krijgen zijn.
 
Nog wat verder gezocht. Praxis heeft een wat goedkoper apparaat. Ook eens gekeken bij Action. Zag daar meerdere interessante apparaten voor weinig geld om eens uit te proberen. Kan bijvoorbeeld een lamp die oplaadbaar is monteren naast de computer. Valt de stroom uit dan kan ik het knopje wel snel vinden en zul je meer licht hebben dan van een enkele kaars.
Het medelid Olivier meldde al eens dat hij de onderbrekingen in de stroomvoorziening zo beu was dat hij een generator had gekocht. Daar ook weer spijt van gekregen omdat het ding geweldig veel lawaai maakt.
Nogmaals dank om bij de huidige techniek wat verder rond te kijken.
 
Tegenwoordig heb je al voor onder de 1000 euro een serieuze powerbank welke je in kan zetten als noodstroomvoorziening met meer dan 1KwH aan opslag. Dat is een serieuze hoeveelheid voor noodgevallen.
 
Als je een smartphone hebt, en je weet dat het gaat onweren, dat ding opladen. Heb je, neem ik aan, altijd bij de hand, en er zit een zaklamp in.
Alleen nodig bij het tandenpoetsen en wassen, en hup het bedje in.
 
Je kan als je nog iets aan je huisje wil verbeteren kijken naar: "Oprav dům po babičce" (grofweg renoveer oma's huis).
Het is onderdeel van de green deal maar itt de huidige implementatie vanuit de overheid krijg je in dit geval de subsidie al vooraf en heb je 2 jaar om het te gebruiken.

Dat maakt voor een hoop mensen zonnepanelen met een batterij in 1x leuk. En mocht de stroom een keertje uitvallen neemt de batterij alles tijdelijk over voor je.
Zit je niet meer in het donker. Als het mobiele internet het nog doet kan je ook nog wat kijken op je telefoon of tablet of radio blijven luisteren.

Als je het vergelijkt met de powerbank (bv jackery, die inderdaad rond de 1000 euro zit) ben je volgens mij met de subsidie en een paar zonnepaneeltjes om je batterij blij te houden beter uit.

Bij ons is de hele sloot aan subsidies aangevraagd in ieder geval ;)
 

kuurgast

Donateur
Je kan als je nog iets aan je huisje wil verbeteren kijken naar: "Oprav dům po babičce" (grofweg renoveer oma's huis).
Het is onderdeel van de green deal maar itt de huidige implementatie vanuit de overheid krijg je in dit geval de subsidie al vooraf en heb je 2 jaar om het te gebruiken.
Van het programma, dat in totaal veertig miljard kronen "in de schatkist" heeft, kunnen mensen meer dan een miljoen kronen krijgen voor de wederopbouw van oude gezinswoningen. Niet alleen experts, maar het hele Tsjechische publiek verwachtte dat de belangstelling om van het verleidelijke aanbod te profiteren enorm zou zijn.
Uit de huidige gegevens van SFŽV over subsidieaanvragen blijkt echter dat de belangstelling van aanvragers lijkt op een langzame daling in plaats van op een sprint.
“Sinds de start van het programma eind september hebben we 418 aanmeldingen ontvangen voor het Oma’s Huis Reparatieprogramma. Hiervan is tweederde van de aanvragen al goedgekeurd en de rest wordt beoordeeld”, aldus Lucie Früblingová, woordvoerder van het Staatsmilieufonds.
Volgens haar zou, als het huidige tempo van geaccepteerde aanvragen wordt gehandhaafd, aan het eind van het jaar een miljard kronen uit het subsidieprogramma van de grootmoeder kunnen worden betaald. Volgens de SFŽP-woordvoerder kunnen de voorwaarden voor het verkrijgen van subsidie in het programma ‘na oma’ echter in de loop van de tijd veranderen.
De reden lagere interesse zijn de te zware voorwaarden voor het verkrijgen van subsidie. Zo zijn bijvoorbeeld de eis van een permanent verblijf van tien jaar in het pand of de voorwaarde dat aanvragers geen ander pand mogen bezitten waarschijnlijk te streng bij deelrealisaties.

Als de aanvragen in de toekomst in dit tempo doorgaat, zou de staat jaarlijks ongeveer vier miljard kronen kunnen uitbetalen voor dit soort wederopbouw, oftewel een tiende van het totale bedrag dat beschikbaar is voor subsidie.
Gezien het feit dat de staat verwacht dat het programma tot 2030 zal duren, kunnen er, als de aanvragen zich in hetzelfde tempo zouden ontwikkelen, tot twaalf miljard kronen in de kas van het fonds achterblijven.
Eventuele gelden uit het Moderniseringsfonds van de Europese Unie die eind 2030 in het programma zouden blijven zitten, zouden volgens de woordvoerder van het staatsfonds echter kunnen worden overgeboekt naar andere subsidieprogramma’s die onder het Nieuwe Groen Sparen vallen.

Oma's huis opknappen:
- Een nieuw subsidieprogramma opgesteld door het Ministerie van Milieu en het Staatsmilieufonds. Het is onderdeel van Nieuw Groen Sparen.
- Het is gebaseerd op het feit dat er veel onbewoonde huizen in dorpen en steden zijn en dat het niet nodig is om zoveel nieuwe huizen te bouwen, maar om reparaties te ondersteunen.
- Huishoudens kunnen tot één miljoen CZK ontvangen om een gezins- of vakantiehuis te isoleren, of om een huis te bouwen op de plek waar het oorspronkelijk gebouwd was. De aanvrager ontvangt de subsidie vooraf, tegelijkertijd kunnen mensen gebruik maken van een preferentiële lening van de bouwspaarpot.
- Het programma belooft ook een bonus voor gezinnen met kinderen. Elk kind ten laste van de aanvrager krijgt een korting van 50.000. CZK.
- De subsidie wordt gefinancierd uit het Moderniseringsfonds, dus uit geld van de Europese Unie. In totaal staat er 55 miljard kronen klaar voor subsidies van Nieuw Groen Sparen.

Bron seznamzpravy.cz.
 
Bovenaan