Nog zo'n student die in Tsjechie gaat studeren! Hier ben ik.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste allemaal,

Van januari tot juli 2009 ga ik in Praag studeren aan de Karelsuniversiteit, om daar hopelijk mijn bachelorstudie af te ronden. Het is super om via 't forum ervaringen en tips van anderen te lezen! Ook hoop ik via jullie een kamer te vinden in het Praagse..

Ik ben zelf 2x eerder in Praag geweest, een weekje in de winter en een weekje in het voorjaar.

Groetjes,
Karlien
 
Hier in NL studeer ik Taal- en Cultuurstudies, dit is een soort vrij doctoraal letteren van vroeger. Hierbij stel je zelf een samenhangend programma samen uit alle studies van de faculteit letteren. Ik heb hierbij de nadruk gelegd op cultuurwetenschappen, vooral literatuurwetenschap en muziek. De vakken in Praag heb ik nog niet gekozen, maar als het goed is volg ik vakken van cultural studies en literatuur. Wat me ook interessant lijkt, zijn de filmvakken, vooral als ze speciaal gericht zijn op de Tsjechische filmhistorie.

Niets is dus nog vastgelegd! Ik kan het aanbod van 2008/2009 nog niet op de site vinden, dusja. Even geduld.
 
Het is , naar mijns inziens de beste universiteit in Tsjechie , mijn ouders hebben er beiden ook gestudeerd. Vind het wel een stap hoor, een jaar naar het buitenland. Ik wou dat eerst ook, maar nu mijn vader in Engeland woont hoeft het van mij niet zo meer. Hoop dat je het naar je zin hebt!
 
Van januari tot juli 2009 ga ik in Praag studeren aan de Karelsuniversiteit, om daar hopelijk mijn bachelorstudie af te ronden. Het is super om via 't forum ervaringen en tips van anderen te lezen! Ook hoop ik via jullie een kamer te vinden in het Praagse..
Hoy Karlien,
Leuk dat je in Praag gaat studeren, een betere keus is haast niet mogelijk.
Je zoekt kontakten en adressen in Praag en misschien kan ik via mijn zoon die daar studeert en woont wel het een en ander te weten komen.
Laat het maar horen via mijn Email
 
Hoy Kukel,
laten wij hopen dat het zo is, maar ik hoop niet dat zij daar mijn zoon tegen komt want die kan hele bloemenveilingen buiten zetten in Praag.
Bedankt voor je reaktie,
Paul
 
Wat fijn om nu te lezen dat er nog mensen met mij mee gedacht hebben! Ik heb afgelopen maanden wel op het forum rondgehangen, maar vooral om andere dingen uit te zoeken (hoe de bankzaken te regelen bijvoorbeeld). Helemaal vergeten om nog eens naar mijn voorstel-onderwerp te kijken!

A.s. vrijdag is het zover en vertrek ik eindelijk naar Praag. Daar ga ik eerst een taalcursus doen en cultuur snuiven, en tot eind juni aan de Karelsuni studeren. Vanaf nu zal ik actiever op het forum aanwezig zijn, is mijn idee.

In mijn eerste berichten zocht ik hulp om een kamer te zoeken. Ik heb inmiddels besloten om de eerste tijd in de tweepersoonskamers te verblijven die me aangeboden worden vanuit de uni (eerst een maand bij de technische universiteit, vlakbij metrostation Dejvicka, later helemaal aan de andere kant van de stad bij Hostivar). Misschien leer ik daar wel wat andere studenten kennen met wie ik een appartement kan delen.

Sorry voor het niet meer reageren, dat komt heel ongeinteresseerd over tegenover iemand die mij probeert te helpen.
 
Wat fijn om nu te lezen dat er nog mensen met mij mee gedacht hebben! Ik heb afgelopen maanden wel op het forum rondgehangen, maar vooral om andere dingen uit te zoeken (hoe de bankzaken te regelen bijvoorbeeld). Helemaal vergeten om nog eens naar mijn voorstel-onderwerp te kijken!

A.s. vrijdag is het zover en vertrek ik eindelijk naar Praag. Daar ga ik eerst een taalcursus doen en cultuur snuiven, en tot eind juni aan de Karelsuni studeren. Vanaf nu zal ik actiever op het forum aanwezig zijn, is mijn idee.

In mijn eerste berichten zocht ik hulp om een kamer te zoeken. Ik heb inmiddels besloten om de eerste tijd in de tweepersoonskamers te verblijven die me aangeboden worden vanuit de uni (eerst een maand bij de technische universiteit, vlakbij metrostation Dejvicka, later helemaal aan de andere kant van de stad bij Hostivar). Misschien leer ik daar wel wat andere studenten kennen met wie ik een appartement kan delen.

Sorry voor het niet meer reageren, dat komt heel ongeinteresseerd over tegenover iemand die mij probeert te helpen.
Hoy Karlien, voor bankzaken ga je het beste naar de C.S. Bank=ceska sporitelna
bank. Daar kun je als student een rekening openen of een normale rekening maar het koste je ongeveer 200 kronen om een normale rekening te openen. Verder raad ik je aan om op school naar een studentenpas te vragen, leverd nog op veel plaatsen een mooie korting op en je kunt hem in Praag a;s een soort paspoort gebruiken. CS Bank hoofdkantoor zit op Wenselsplein.
Succes, Paul
 
Hoi Karlien,

Net als Punkenstein wens ik je heel veel succes met je studie en hoop dat je ons laat meegenieten van hetgeen je daar mee maakt.

Dus veel :schrijven: op het forum.

Groetjes Gerda
 
Bovenaan