NL kenteken, maar toch een invalidekaart in CZ

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Onlangs werd ik verrast door toch voor mij vreemde mogelijkheid. Mijn schoonmoeder is invalide. Ze kreeg onlangs een invalide kaart toegestuurd. Ze heeft echter geen auto. Nu blijkt het, wat mij een beetje verbaasde, mogelijk te zijn dat die kaart op mijn naam kan worden geschreven met vermelding van mijn NL kenteken. Toch vreemd. Een NL kenteken en een legaal CZ invalidekaart
laugh.gif

We gaan de boel morgen regelen, want ik zal natuurlijk nu wel vaker als chauffeur moeten fungeren.
ooo.gif
 
D

Deleted member 495

Guest
Dit is heel normaal. Invaliden hoeven niet perse over een voertuig te beschikken om gebruik te maken van zo'n kaart. Overigens kun je ook met een NL-kaart in Tsjechie en andere landen, op een invalide parkeerplaats gaan staan.
 
Dat wist ik van die NL kaart. Maar ik ben zelf natuurlijk niet invalide en zou hier dus zelf niet voor zo'n kaart in aanmerking komen. Het lijkt erop dat deze kaart gewoon op mijn naam en kenteken komt (inclusief bijbehorende pas op mijn naam en kenteken) en daardoor krijg ik persoonlijk dus alle rechten die een invalide hier in Tsjechie heeft. Het betekent dat een invalide zonder auto deze rechten dus kan weggeven (misschien wel verkopen) aan iemand. In Nederland is dit ook mogelijk, maar er zijn voorwaarden aan verbonden. Daar is de kaart volgens mij alleen maar geldig in het bijzijn van de betrokkene zelf, maar dat weet ik niet zeker. Zoals het lijkt kan ik dus nu zonder mijn schoonmoeder gebruik maken van de invalide parkeerplaatsen op een legale manier wanneer ik wil. Maar goed, morgen gaan we en dan weet ik meer.
 
Klopt, ik heb nu gasten in het hotel met een invalidenkaart. Deze heeft tegenwoordig een foto en is alleen geldig als de desbetreffende persoon erbij is.
 
Bovenaan