Bier & Wijn Nieuwe bieren, pilsen en brouwerijen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Marcel

Moderator
bron : Prague Daily Monitor

http://launch.praguemonitor.com/en/70/dining_in_prague/5291/

er komen de laatste tijd her en der nieuwe hop-drankjes bij. en ook diverse nieuwe kleinere brouwerijen, er zullen zo'n 10 kleine brouwerijen starten in 2007.
maar ook de grote jongens doen natuurlijk mee om hun aandeel te behouden van de binnenlandse en buitenlandse markten.
zo heeft o.a. ook Pilsner Urquell ook 2 nieuwe bieren op de markt gebracht, 1 daarvan is de 13 procent alcohol gehalte Master Polotmavý.
men heeft nu ook de halve liters markt ontdekt.
men maakt nu bieren met hazelnoot ondersmaak.
Primátor maakt een kopie van engelse ale.
Zamberk maakt een Imperial Stout.
en zo gaat de lijst met innovaties door en door ... ...

master polotmavy.jpg
 
Zambercky Kanec? Hmmm... dan denk ik dat ik het proefbrouwsel heb mogen proeven in hun proeflokaal.

Het bedienende meisje kon me niet echt uitleggen wat het was, ik vroeg naar een 13 gradige tmave maar ze had alleen iets wat ze niet anders benoemen wist als 'mix'.

Hele donkere chocoladetonen, mooie hopbitterheid.

Twee dagen later was het weer de gewone 13 gradige zwarte. Ook lekker.

Maar die ene was bijzonder.
 
zo heeft o.a. ook Pilsner Urquell ook 2 nieuwe bieren op de markt gebracht, 1 daarvan is de 13 procent alcohol gehalte Master Polotmavý.

Marcel,
Is dit wel een drankje met 13 % alcohol?
Je weet, dat ze in CZ bieren aanduiden met 10, 11 of 12 graden, maar dan bedoelen ze daar geen alcohol percentage mee. Dat heeft te maken met de "zwaarte" van het bier veroorzaakt door de hoeveelheid ingredienten, die eraan zijn toegevoegd tijdens het brouwen.
Zou dit niet een biertje kunnen zijn met 13 graden, dus nog wat zwaarder dan de andere uit het rijtje?
 

Marcel

Moderator
ik heb alleen maar verstand van thee, weten jullie toch ! :koffie:

even een vraagje over Urquell : waarom zit er een kameel in hun wapen ??

of komt die uit het wapen van Plzen ?? plzensky_heraldry.gif

maar ja, dan komt meteen de vraag : hoe komt er een kameel in het wapen van Plzen ??

is er soms een overeenkomst tussen bier/pils en kamelenzeik/pis ? :deuk:
 
ik heb alleen maar verstand van thee, weten jullie toch !
Dat blijkt wel weer, ja! :kwaad:

even een vraagje over Urquell : waarom zit er een kameel in hun wapen ??

of komt die uit het wapen van Plzen ??

maar ja, dan komt meteen de vraag : hoe komt er een kameel in het wapen van Plzen ??
Je weet toch: Tsjechië ligt in Midden-Europa, terwijl veel mensen denken dat het Oost-Europa is. Voeg dat samen en je krijgt Midden-Oosten. En wat voor beesten zie je veel in het Midden-Oosten? :lees: Zo is het dus gekomen (denk ik). :D

is er soms een overeenkomst tussen bier/pils en kamelenzeik/pis ?
Alleen de kleur...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Pilsner Urquell kondigt prijsverhogingen aan

Pilsner Urquell gaat vanaf november al zijn produkten zo'n zes à acht procent duurder maken! Dit berichtte het persagentschap CTK na de mededeling van Mike Shor, direkteur generaal van de brouwerij.

De verhoging is het gevolg van de prijsontwikkeling op de gerst- en hopmarkt in Europa.

Tschechien Online, 12.9.2007

Volledig Duitstalig bericht tschechien-on-line
 
Toen wij voor het eerst in ons huis in Tsjechie waren, werden wij spontaan uitgenodigd voor een bbq bij jonge mensen net buiten het dorp. Wij vonden dat zo leuk en besloten niet met lege handen aan te komen. We wisten inmiddels wel dat zij niet zoveel geld hebben en dat er veel vrienden van hun ook zouden komen.
Dus hebben we een paar kratten bier gehaald. Eigenlijk niet eens gekeken naar het merk of zo. Wisten wij veel.
Enfin, iedereen kwam zo'n beetje aanwandelen en toen ze het bier zagen, pakten ze een flesje en begonnen enthousiast te roepen en te wijzen naar het flesjes: "dobre, dobre!!!"
Toen keken we eigenlijk pas naar het merk en jawel het was Urquel.
Sindsdien kopen we altijd Urquel als we er zijn. Eigenlijk niet eens zozeer voor onszelf (hoewel wij het zelf ook lekker vinden hoor), maar voor hun, want ze komen altijd wel even langs als we er zijn en dat vinden we heel gezellig.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Plzeňský Prazdroj stelt 11° Gambrinus voor

De beroemde Tsjechische brouwerij Plzeňský Prazdroj zal binnenkort van start gaan met de verkoop van een 11-graad versie van haar merk Gambrinus. Een 10-graad Gambrinus versie is het beste verkopende bier van Tsjechië.
De brouwers van Pilsner Urquell zeggen dat zij de Gambrinus Excellent uitbrengen om te voldoen aan een groeiende vraag naar iets sterker bier, dus 11 graden lager. De ontwikkelingsactiviteiten hebben twee jaar geduurd. Het nieuwe brouwsel kost een kroon meer dan gewone Gambrinus.

radio.cz

idnes.cz

VEM26eddc_gambrinus.jpg
 
En waarvoor drink je de 10 graad versie?

Omdat je er wat meer van kan drinken zonder om te vallen.

En het smaakt prima.

Ze begaan een fout door het alcoholpercentage te verhogen.

Maar daaar komen ze wel achter als het te laat is.
En dan nog wel een kroon meer bij de start van het product.

Afvoeren die hap.
 
Ze begaan een fout door het alcoholpercentage te verhogen.

Maar daaar komen ze wel achter als het te laat is.
En dan nog wel een kroon meer bij de start van het product.

Afvoeren die hap.
Kom kom, kukel, niet overdrijven. Dit bier maken ze naast de bestaande svetly (10 graden) en lezak (12 graden), dus je hoeft helemaal niets te missen. De heerlijke ouwe vertrouwde slobber-Gambrinus blijft gewoon overvloedig (uit de tap) stromen, hoor! :zat:
 
Bovenaan