Nieuw lid

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal
ik zal me even voorstellen ik ben 41 jaar oud en samen met mijn man en onze 2 hondjes AMY van 3.5 jaar oud en KAY van 3.5 maand oud gaan we voor de eerste keer naar Tsjechië we gaan naar liberec en usti nad labem in August
Alle tips en bezienswaardigheden zijn welkom
Al vast bedankt
Mvg jacqueline
 

Ad Verschoor

Donateur
Jacqueline, welkom op dit forum. De streek die je hoopt te bezoeken ken ik wel aardig. Op dit forum hoef je slechts een plaatsnaam te zoeken of er komt van alles te voorschijn. Ook in reisverslagen is veel te vinden. Uiteraard is Liberec met z'n stadhuis de moeite waard en ten zuiden van Liberec is kasteel Sychrov. Nog zuidelijker langs de weg naar Jicin is kasteel Hruba Skala de moeite van een bezoek waard. Tussen Liberec en Usti zijn er Novy Bor met de glasfabrieken en er dichtbij de burcht Sloup. Usti nad Labem vind ik als plaats niet geweldig, maar ten zuiden ligt Litomerice en niet te vergeten Terezin (Kamp Theresienstadt). Aan te raden is de wandeling vanuit Hrensko naar de natuurlijke zandstenen brug (Pravcicka brana) op ongeveer 40 kilometer ten noorden van Usti. Waar logeren jullie precies en wanneer, dan kan ik misschien nog meer laten weten. Voor nu alvast een goed verblijf en een geweldige vakantie gewenst in dit mooie land. Overigens kun je alle door mij genoemde plaatsen opzoeken via www.mapy.cz, waarop je nog veel meer kunt ontdekken en afstanden kunt bepalen.
 
Hallo Ad verschoor
Bedankt voor De extra informatie heel fijn

Wij gaan van 4 aug tot 18 aug op vakantie paar dagen hier en dan weer verder en dan als slot een paar dagen naar polen
Dit zijn de adressen waar we logeren

Hotel liberec
Saldovo námêstí 1345/6 liberec 46001 Tsjechië

Hotel interhotel bohemia
Mírové námêstí 2442/6 ústí nad labem 40001 Tsjechië

Hotel rycerski
ul.potulicka. 1a szczecin 70-230 polen

Mvg jacqueline
 

Pelhřimov

Donateur
Jacqueline, welkom op het forum.
Naast www.mapy.cz (klik links bovenin op zmenit mapu om naar de toeristische kaart - turistická - te gaan) kan je ook op www.turistika.cz een hoop toeristische info vinden. Gebruik eventueel google translate.
Alvast een hele fijne vakantie gewenst.

PS. als je in Stettin een stukje wilt rijden, probeer dan snelweg nr 28 te vermijden. Daar zijn allerlei wegwerkzaamheden ivm de aanleg van een nieuwe snelweg. Wij hebben daar afgelopen mei over gereden en hebben er vanuit Stettin, 7 uur over gedaan (340 km) om in Gdynia te komen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jacqueline.
Wij wonen vlakbij Usti nad Labem.
In Usti heb je kasteel Vetruse en kasteel Strekov.
In Velke Brezno waar wij wonen, staat een slot (zamek Velke Brezno) en natuurlijk ligt dit allemaal aan de Elbe rivier (Usti nad Labem is dus Usti aan de Elbe).
15 minuten rijden vanaf Usti ligt de stad Teplice, dit is een spa-stad die ook het bezoeken waard is.
Heel veel plezier.
 
Heeel erg bedankt ziten leuke dag uitjes bin wat we kunnen gaan doen.
Helemaal top

Wij wonen vlakbij Usti nad Labem.
In Usti heb je kasteel Vetruse en kasteel Strekov.
In Velke Brezno waar wij wonen, staat een slot (zamek Velke Brezno) en natuurlijk ligt dit allemaal aan de Elbe rivier (Usti nad Labem is dus Usti aan de Elbe).
15 minuten rijden vanaf Usti ligt de stad Teplice, dit is een spa stad die ook het bezoeken waard is.
Heel erg bedankt voor de tips daar heb ik echt wat aan.

Ik heb nog een vraag. Hoe zit het met OV gewoon kaartje kopen voor de trein en bus en kan dat in het Duitse /Engels en hoe zijn de prijzen voor de OV en mogen onze kleine hondjes ook in de trein /bus
En uit eten en honden wij hebben een hondebuggy mag je dan hun meenemen om te gaan eten
En zijn er nog meer dingen waar ik rekeningen mee moet houden wat typisch Tsjechië is

Ik hoor het graag van U al vast bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Ad Verschoor, als splinternieuw lid zou ik heel graag nog iets willen vragen. Wij zijn van plan om de beroemde Pravcicka Brana te bezoeken. Is dit haalbaar voor iemand, die niet zo goed ter been is (artrose)? En wat is het beste, vanuit Hrensko of vanuit Mezni Louka te starten? Alvast heel veel dank voor je reactie! Richard Lukács
 

Pelhřimov

Donateur
Richard, allereerst welkom op het forum.
Het is best wel een hele klim om vanuit Hrensko naar de Pravcicka Brana te lopen vond ik in 2003 en toen liep ik een flink stuk beter als nu.
Je moet eerst parkeren in Hrensko (betaald, je moet daar ook aangeven hoeveel uur je wilt staan) en dan een flink stuk naar boven lopen langs een vrij drukke weg alvorens je het bos in loopt. Daarna ga je verder over een steil bospad omhoog.
Vanuit Mezni Louka is het wat minder klimmen omdat je al een flink stuk hoger start, maar wel veel verder lopen. (Deze route heb ik nooit gelopen)
Je komt via beide wandelroutes onderaan de Brana en moet dan nog verder omhoog omhoog.
Je moet ook dezelfde weg terug naar je auto lopen. Je kunt vanuit Hrensko wel iemand bij het startpunt van de klim afzetten - dat scheelt een stuk - maar je kan daar zeker niet parkeren want dan krijg je een wielklem.

Wat waarschijnlijk een stuk beter te doen is voor je medereiziger, is om door de kloof te lopen vanuit Mezni Louka naar Hresnko. Dit is ook een hele mooie wandeling, alleen je komt niet bij de Pravcicka Brana.
Zet dan wel je medereiziger eerst af in Mezni Louka, parkeer dan vervolgens je auto in Hrensko en neem de bus (die onregelmatig rijdt) terug naar Mezni Louka. Van daar wandel je omlaag naar Hrensko via een hele mooie kloof langs het riviertje de Kamenice. Je vaart dan ook 2x met een bootje door een schitterende kloof.

Veel plezier

zie mapy.cz upload_2018-8-17_7-16-41.png
 
Jeanne, sorry, duizend maal excuus, ik ben ook zo onhandig! Hoop dat ik het nu goed doe en niet weer bij iemand anders terecht kom! Dank voor je reactie; had inderdaad al de betreffende topic gelezen (de zoekfunctie gebruikt). Ik denk dat het toch lastig wordt om Pravcicka Brana te bereiken. Misschien is Kamenice Gorge vanuit de parking en dan weer terug makkelijker? Lijkt minder te stijgen.... Groet, Richard.
P.S. Ben nu begonnen de schitterende vakantieverslagen te lezen, prachtig! Wat veel informatie en wat zorgvuldig en met liefde gemaakt!!! Neem met een diepe buiging mijn hoed af!!
 
Laatst bewerkt:

Pelhřimov

Donateur
Geeft niet hoor.

De kloof is inderdaad stukken beter te doen als je wat minder goed kunt lopen.
Vanuit Mezni Louka loop je heel geleidelijk omlaag.
Je kunt ook vanuit Mezna naar beneden lopen, maar dat is een enorme trap met ongelijke tredes.
Het enige wat iets moeilijker is, is een klein stukje bij de boot en het in- en uitstappen. (zie mijn foto-verslag van dag 5)

In 2003 en 2016 hebben wij deze wandeling gelopen.
De laatste keer was mijn moeder van eind 70 mee. Zij loopt normaal met een rollator, maar had voor deze wandeling een kruk mee. Zij heeft samen met mij het stuk gelopen vanuit Hrensko tot voorbij het eerste bootje terwijl mijn partner samen met mijn tante de hele route vanuit Mezni Louka gelopen hebben. Neem voor de wandeling wel wat te drinken en te eten mee, want er is onderweg maar 1 eettentje.

Mijn advies is om wat vroeger op de dag te gaan, er ruimschoots de tijd er voor te nemen en ook om eerst te parkeren in Hrensko en dan een bus - rijdt onregelmatig - of taxi te nemen of te liften naar Mezni Louka.
Teruglopen is niet echt handig, want het is zo'n 6 km langs een drukke weg lopen zonder voetpad en je moet dan een flink stuk omhoog lopen.
Of je moet hetzelfde traject langs de Kamenice omhoog lopen, maar dan moet je ook nog rekening houden met het feit dat de bootjes maar tot en bepaalde tijd varen.
Maar je kunt er ook voor kiezen om alleen het stukje vanuit Hrensko te lopen en eventueel het 1e bootje te nemen. En vervolgens iets verder te lopen tot het eettentje om daarna terug te lopen.
Voor dit deel heen en terug hadden mijn moeder en ik 4 uur nodig om rustig te lopen met regelmatige rustpauzes.
 
Laatst bewerkt:
Jeanne, nogmaals heel veel dank voor je uitgebreide reactie! Fijn dat wij van je ervaring en kennis gebruik mogen maken. Ik denk dat wij er inderdaad verstandig aan doen om alleen het stukje vanuit Hrensko tot aan de eerste boot te doen. Ben heel benieuwd hoe het daar is. Wij zijn vorig jaar wel in Hrensko geweest, maar door tijdgebrek slechts de marktkraampjes gezien. Nogmaals super bedankt! Ik laat weten hoe het is geweest. Beste groet, Richard.
 
Bovenaan