Nederlander opgepakt in Tsjechië na explosies geldautomaten Oostenrijk

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
In Tsjechië is een Nederlandse man gearresteerd na een reeks explosies bij geldautomaten in Oostenrijk.

In Tsjechië is een verdachte aangehouden nadat woensdagavond in Reichenthal (district Urfahr-Raum) en donderdagavond in Aigen-Schlägl (district Rohrbach) geldautomaten werden opgeblazen. De 21-jarige Nederlander werd na een achtervolging ten zuiden van het Lipnomeer opgepakt en zijn twee handlangers konden ontkomen. De man die gewond raakte tijdens zijn arrestatie zit nog steeds in hechtenis bij de Tsjechische autoriteiten. Politieagenten vonden de buit in hun auto.

“Op dit moment kunnen we zeggen dat we op zoek zijn naar verdachten in verband met een vermogensmisdrijf dat ‘s nachts is gepleegd op het grondgebied van Oostenrijk. Hun voertuig werd gevonden nabij het Lipno-meer. De twee gezochte mannen in zwarte sportkleding zijn gevaarlijk en waarschijnlijk gewapend", zei Jiří Matzner, woordvoerder van de Zuid-Boheemse politie, donderdagmiddag. Ook informeert de politie over de zoekactie op het X-netwerk.
Volgens Matzner konden de mannen zich rond Přední Výton en Frýdava verplaatsen en hadden ze waarschijnlijk een lichtgekleurde Audi-auto tot hun beschikking. "We concentreren ons op dit gebied, maar we zullen op dit moment niet meer informatie over de zaak geven", voegde Matzner eraan toe.
Politieagenten roepen het publiek op dat als iemand de verdachte mannen ziet, zij niet moeten proberen hen zelf te arresteren en de politiehotline te bellen.

APA schrijft dat het aantal ATM-explosies in Europa de afgelopen jaren is toegenomen. Volgens onderzoekers zitten georganiseerde misdaadgroepen uit Nederland achter hen en rekruteren zij jongeren.
Volgens APA zei Gottfried Mitterlehner, hoofd van de Opper-Oostenrijkse Criminal Office, dat de leden van deze bendes doorgaans niet bewapend zijn, ze gebruiken de auto als wapen, die zijn aangepast om met een snelheid van 280 tot 300 kilometer per uur te kunnen rijden. Bendeleden hebben ook honderden liters brandstof bij zich, zodat ze niet hoeven te tanken, en laserpointers die ze inzetten tegen achtervolgende politieagenten. Volgens de politie van Opper-Oostenrijk zijn in Duitsland bij dergelijke achtervolgingen onschuldige mensen om het leven gekomen.
In september zijn in Nederland twee verdachten opgepakt. Vooral in Duitsland zijn er de afgelopen maanden verdachten uit Nederland die 's nachts arriveren om dergelijke misdaden te plegen.

In Opper-Oostenrijk heeft de politie sinds augustus vijf aanvallen op geldautomaten geregistreerd, twee in Neder-Oostenrijk.
Deze keer was de politie al op de uitkijk. Een groot contingent officieren, de Cobra en drones waren in actie. De politie wil niet zeggen hoeveel geld de overvallers hebben buitgemaakt door de explosies bij geldautomaten, maar de schade aan machines en gebouwen was enorm.
De politie hoopt nu vijf van dergelijke gevallen in Oostenrijk op te kunnen helderen.

Bronnen oa novinky.cz + seznamzpravy.cz + ooe.orf.at + volksblatt.at.

Volgens informatie van Budějcká Drbna waren er twee voertuigen bij het misdrijf betrokken. Eén van hen zou terugkeren naar Oostenrijk.
-----------------------------------------
Zomaar een greep van de reacties op et artikel van novinky.cz.

- De Nederlanders bliezen een geldautomaat op in Oostenrijk en verstopten zich vervolgens in Tsjechië... Dit is een complete euromisdaad!
- Pas op voor de Nederlanders! Wij hadden ook problemen met hen. Ik herinner me hoe ze de gasten van een restaurant in Praag sloegen en de ober bijna vermoordden.
- Alleen een dilettant kan tegenwoordig een geldautomaat stelen of, God verhoede, een bank beroven. Een slim mens gaat de gemeentepolitiek in.
- Zolang er geen euro's in de Tsjechische geldautomaten zitten, zal dit bedrijfsmodel zich in Tsjechië niet verspreiden.
- Vandaag zag ik zeker zes mannen in zwarte sportkleding en een lichtgekleurde Audi vlakbij op de parkeerplaats. Moet ik het melden?
- Nederlanders. Ik herinner me de dagen dat het heel fatsoenlijke en aardige mensen waren.
- Vroeger vluchtten we naar Oostenrijk. Het draaide een beetje om. Verd....de cyclus van de geschiedenis.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
De zoektocht naar gevaarlijke overvallers bij Lipno gaat door.

Twee van de drie overvallers die donderdag 14 december een geldautomaat van een Raiffeisen-bank in Aigen-Schlägl in Opper-Oostenrijk opbliezen en naar Zuid-Bohemen vluchtten, zijn nog niet gepakt. Kennelijk gaat het om een goed opgeleide groep die gebruik maakt van speciale auto’s.

Een bende overvallers bracht de geldautomaat tot ontploffing met explosieven, nam de intacte stalen cassette van de geldautomaat met contant geld mee en reed weg. De Oostenrijkse politie waarschuwde onmiddellijk de Tsjechische kant. Volgens de Oostenrijkse lokale pers culmineerde de zoektocht in Přední Výton, waar een Tsjechische politiepatrouille de auto van de overvallers onderschepte.

Een 21-jarige man werd aangehouden, die gewond raakte tijdens de politie-interventie. Maar twee handlangers ontsnapten aan de politie.
De zoektocht gaat door rond Lipno-meer, vooral rond Přední Výton en Frýdava.

Ik heb weer een paar grappige reacties eruit gevist:
- Welnu, het feit dat onze politie er tenminste één heeft aangehouden verdient lof, soms blijkt het nog veel gênanter..!
- Eh. Vandaag ging ik rond Lipno naar Černá en geen enkele patrouille.
- En uiteraard droeg hij geen klompen, dus hij was niet te pakken.
- Ik heb zojuist de politie gebeld. dat ik ze nergens heb gezien..
- Ze willen geen Tsjechische kronen, ze willen euro's, dus zullen ze waarschijnlijk naar Slowakije vertrekken.
- Schaf contant geld af en er zullen geen overvallers meer zijn.
- Omdat.... Je kunt geld in je zak stoppen en naar de andere kant van de wereld gaan. Als er oorlog of een stroomstoring is, kun je met de kaart de paté zoveel mogelijk op je brood smeren.

Bron novinky.cz.
 
Dezelfde "Nederlanders" die de geldautomaten in Duitsland opblazen. Audi bendes vaak met een dubbele nationaliteit. Zijn er de laatste tijd al een aantal van verongelukt na een vluchtpoging in Duitsland. Geen medelijden met deze misbaksels. Vooral afkomstig uit een bepaald gebied in Utrecht.

Tsjechen reageren niet veel anders als Nederlanders. Ik zie op sociale media in Nederland wel eens waarschuwingsberichten voorbij komen dat er bijvoorbeeld een busje met Oost Europees kenteken in de buurt is gesignaleerd. En daar vallen Tsjechische kentekens in NL ook onder.
 
Bovenaan