Mobiele radardetectie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Natuurlijk rijdt iedereen netjes volgens de wet, dus onderstaande is voor iedereen volledig overbodige info.

De politie heeft als nieuw foefje met de mobiele radars (gemonteerd in de politie-auto´s) dat men al rijdend, verkeer in tegengestelde richting kan meten. Let dus op, dat op de (eenbaans) buitenwegen een uw tegemoetkomende politieauto kan meten !! De radar staat afgesteld op 105km en flitst u vrolijk tegemoet als u boven deze snelheid aan het cruisen bent. Na een flits kijk dan u in uw achteruitrijspiegel en ziet u wss een politieauto een U-turn maken en met gezwinde spoed u achterna komen.

PS: Dit is eerste handservaring (1000Kč - wss 2pt) :snik:

Tussen Sokolov en Karlovy Vary staan ze ook altijd te controleren, wel op drie of vier plaatsen en dan met name op de kleine stukjes van 50 meter waar je dan ff langzamer moet.

P.s. als hij flitst boven 105 heb jij wel ongeveer 120 op de teller staan vriend.

Tussen Sokolov en Karlovy Vary staan ze ook altijd te controleren, wel op drie of vier plaatsen en dan met name op de kleine stukjes van 50 meter waar je dan ff langzamer moet.

P.s. als hij flitst boven 105 heb jij wel ongeveer 120 op de teller staan vriend.

140 stond er op... de controles langs de 6 zijn mij ook bekend (inhammetjes en bij de kiosken), want daar staan ze op de geijkte punten...

PS. Voordat ik de les wordt gelezen, leg ik volledige boete doening af en beken ik dat dergelijke snelheden onverantwoordelijk zijn.

De rijdende flitsauto's die u tegemoetrijden en meten zijn in Tsjechie al enkele jaren...

Ik zou zelf in zo een geval heel veel informatie opvragen, kwa meetmethode, eikrapport etc en zeker niet zomaar betalen.

Een normale flitser zoals we die in Nederland ook kennen moet onder een bepaalde hoek naar de te meten voertuigen opgesteld worden, anders klopt de meting niet.

Dus 2 voertuigen die beide in beweging zijn zullen nooit een goede waarneming kunnen doen naar mijn mening.

Niet dat ik wil aansporen tot te hard rijden ofzo, maar deze methode is niet juist volgens mij.

Dat is het zelfde, wat je vaak op tv ziet, dat een auto heel erg ver weg is, en dat ze volgens de agenten op 'gelijke' afstand blijven en dus zo hard rijden. Op zulke afstanden is een verschil van 10kmh niet te zien in enkele seconden, dat zou ik dus ook nooit accepteren...

Maar goed... Wat doen we eraan :(

De rijdende flitsauto's die u tegemoetrijden en meten zijn in Tsjechie al enkele jaren...

Ik zou zelf in zo een geval heel veel informatie opvragen, kwa meetmethode, eikrapport etc en zeker niet zomaar betalen.

Een normale flitser zoals we die in Nederland ook kennen moet onder een bepaalde hoek naar de te meten voertuigen opgesteld worden, anders klopt de meting niet.

Dus 2 voertuigen die beide in beweging zijn zullen nooit een goede waarneming kunnen doen naar mijn mening.
:(

Ik ben 'n autoliefhebber en lees veel over alles wat met auto's te maken heeft. Nog nooit heb ik over 'n snelheidscontrole gelezen of gehoord die wordt uit gevoerd door 'n tegemoet rijdend (politie)voertuig.

En mocht het echt waar zijn dan betwijfel ik ook ten zeerste of dit soort metingen betrouwbaar zijn. Ik ben het dus helemaal met je eens Erik!

Grtz,

Evert

Het was voor mij dus ook de eerste keer, maar hoor nu om me heen al meer gevallen, en ik denk dat de betrouwbaarheid niet groot is daarom hebben ze de radar afgesteld op 105 (zie eerdere posting). Maar mijn oplossing is nabij om dit soort gevallen te voorkomen (hier) nog circa 14 dagen...

En mocht het echt waar zijn dan betwijfel ik ook ten zeerste of dit soort metingen betrouwbaar zijn. Ik ben het dus helemaal met je eens Erik!

Er wordt hier gebruik gemaakt van het dopler effect, wellicht nog bekend van de lessen natuurkunde op de middelbare school. Ik heb mij laten vertellen dat je hiermee behoorlijk nauwkeurige metingen kunt verrichten, ook vanuit een rijdend voertuig.

Groeten, Paul

Er wordt hier gebruik gemaakt van het dopler effect, wellicht nog bekend van de lessen natuurkunde op de middelbare school. Ik heb mij laten vertellen dat je hiermee behoorlijk nauwkeurige metingen kunt verrichten, ook vanuit een rijdend voertuig.
Ik heb nog eens wat onderzoek verricht en moet erkennen dat er met die doppler methode en goed apparatuur daadwerkelijk goede metingen te verrichten zijn... :oeps: Tis dus niet anders..

Hoe dan ook.. Ik ben gelukkig nog nooit beboet in Tsjechie, dus ik hoop dat dat zo blijft... Ondanks mijn vlotte rijstijl:lmfao:

Grtz,

Evert

Blijf m'n twijfels houden met dat doppler gedoe, ik snap dat dat daarmee gedaan wordt...

Maar dan moet je dus recht op elkaar afrijden, hoe vaak is de weg echt 100% recht? Kga er nog eens over nadenken :D

Maar blijf t vaag vinden, dan moeten ze je nog maar zien te pakken als ze je tegemoet komend gaan meten... :)

Erik schreef:
Blijf m'n twijfels houden met dat doppler gedoe, ik snap dat dat daarmee gedaan wordt...

Maar dan moet je dus recht op elkaar afrijden, hoe vaak is de weg echt 100% recht? Kga er nog eens over nadenken
Ben ze vrijdag weer tegen gekomen (nu zonder boete), dus niet denken, maar ga het uitproberen: hard de 20 tussen Unesov en Plzen afkomen !!

Erik schreef:
Maar blijf t vaag vinden, dan moeten ze je nog maar zien te pakken als ze je tegemoet komend gaan meten... :)
Wat dacht je van de wel bekende flits en je staat op de foto... Ik schrok me daarom ook lam. ALs ze je niet pakken komt ie wel per post (mss niet naar NL maar hier in CZ werkt het al wel).

Vodnik

† In Memoriam
Alle radar snelheidscontrole apparatuur werkt op basis van dopler, ook de moderne laserapparatuur. Het maakt niet uit voor de nauwkeurigheid of je achter een auto rijdt en meet of dat een auto je tegemoet komt, het verschil er in dat je in het ene geval de snelheid van de controlerende auto bij de gemeten snelheid moet optellen en andere geval aftrekken. De nauwkeurigheid is zeer hoog. Het is inderdaad belangrijk dat met de meethoek rekening wordt gehouden, zeker als de relatief groot is bij het meten vanaf de zijkant van de weg. Bij het in een lijn rijden maakt het niet zoveel uit. Ze moeten natuurlijk niet op honderden meters afstand meten, maar dan weten men ook niet welke auto gemeten is!

Pieter

Bovenaan