Mijn kennismaking met Praag - februari 2007

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Net terug van een heerlijke vakantie op camping Vidlak zat ik alle e-mails te bekijken.
Er zat een aanbieding van Sky bij. En om een betere indruk te krijgen van de werkelijke kosten had ik data ingetypt van de voorjaarsvakantie.
Kees was nieuwsgierig. Wat doe je?, vraagt hij. En ik vertel van mijn onderzoekje. Zou je dat willen? Ik zeg volmondig ja:ja: .Ik ben nog nooit in Praag geweest. En zomers is het met honden gewoon te warm en te lastig.
En voordat ik het door heb klikt hij op verzenden/boeken.:?: Wat doe je nu?:confused: Ik boek, zegt hij lachend:) . Maar dat kan toch niet? De kinderen dan? en de honden dan?
Ach er is zoveel tijd . We vragen Ellis gewoon.
Een eerder tussendoortje heeft ze opgepast en aangegeven dat ze het best nogeens wilde doen. Maar ook zij heeft werk, breng ik nog in.
Komt best goed is zijn oordeel . En zo is het gekomen.

Maanden later worden we weggebracht door onze oudste dochter, die net haar rijbewijs heeft. handig en spannend.
En even later staan we bij de inschrijfbalie. Geen ticket hebben we, maar alles gaat zoals het stond vermeld. Zo gebeurd dus.
Dan nog even wakker worden met een kopje koffie. :bakkie: :vies: Niet echt smakelijk,superduur en geserveerd door een medewerker die vast de vorige avond flink is doorgezakt.:( Ongeinteresseerd schuift hij de koffie naar ons toe. We bedanken supervriendelijk.
Dan op naar de `gate`. Daar staat een supervriendelijke man de nieuwe regels mbt vloeistoffen aan iedereen uit te leggen. We vertellen dat we niets in de handbagage hebben. En we verbazen ons over de onbeschofte :kwaad: manier waarop mede-Nederlanders deze man te woord staan. Hij blijft vriendelijk,:) bewonderenswaardig.:groet:
We zoeken een plekje met uitzicht. En tot onze verbazing staat er geen vliegtuig.

nog geen vliegtuig.jpg

Als er een vliegtuig komt rolt dit door naar de naastgelegen gate. We zeggen niets, maar denken goedkoop-duurkoop?????
Maar dan komt er toch ook bij onze gate een vliegtuig. We volgen alle handelingen en zijn er getuige van dat ook onze koffer meegaat.

onze koffer ging aan boord.jpg

Wat een zwaar werk is dat.

wordt vervolgd
 
Ja heerlijk...heb trouwens weer voor mezelf 3 tickets geboekt (september met mijn moeder, november met mijn man en december met mijn man, mijn broertje en zijn vriendin: In juli/augustus gaan we met de auto, dan gaat de hond ook mee). Ik gun mezelf vaak zo'n tussendoortje (hoef dan ook geen hotelkosten te betalen, want we hebben een huisje in de buurt...Daarnaast heb ik ook geen kinderen, maar vertel gauw verder, ben nieuwsgierig naar het feuilleton!!!
 
deel2

Nadat in vliegende vaart het vliegtuig is ontdaan van alle troep mogen we aan boord.
Ons valt op dat alles er sober maar netjes uitziet. Een eenvoudig uniform voor het personeel,maar wel een en al vriendelijkheid.
Ons bevalt dat prima. Tot nu toe zijn onze ?????? bij sky-europe weggetrokken. We hebben gereserveerde plaatsen. Dat had ik bij het opzoeken uitgeprobeerd.
En voordat we opstijgen wordt nog even de oorzaak van de vertraging van 3/4 uur uit de doeken gedaan. Alles gaat zeer voorspoedig en even later laten we Nederland achter of beter gezegd onder ons.

dag nederland.jpg

eerst het minder mooie van ons industrie-kikkerkand

en dan ook het wel mooie

dag nederland2.jpg

En we vragen ons af wat het weer zal zijn. Het is februari dus alles is mogelijk.
Onderweg zijn het vooral uitzichten die wijds en wit zijn

wijds.jpg

En als je niet beter zou weten zou je je toch zo even willen wentelen in deze `zachtheid`

zacht als dons.jpg

Onderweg worden we vriendelijk verzorgd en de koffie smaakt beter en is nog goedkoper dan op schiphol. Ook tijdens de vlucht is het personeel erg vriendelijk. En al gauw landen we. Het vliegveld is een stuk kleiner en overzichtelijker dan schiphol. En ook dat vind ik prettig.
Terwijl Kees wacht op de koffers ga ik vast naar een loket waar je de Praag-Card kunt kopen. Ik heb tenslotte mijn huiswerk gedaan!
Dan hebben we ook gelijk een openbaarvervoersbewijs. Maar de versie van meer dan 3 dagen hebben ze niet. Ik besluit toch maar de 3-daagse versie te nemen. En ga met een soort poster en de twee cards terug naar Kees.
We zullen worden gehaald door Jan van pension Lida. Luxe he?

wordt vervolgd
 
Via dit forum kwam ik aan het mailadres van dit pension. En al gauw werd de website gemaild. http://www.lidabb.eu/ Omdat we helemaal buiten het seizoen kwamen werd er ook nog korting gegeven.
En Jan spreekt en schrijft heel goed Engels.
Vlak voor ons vertrek had ik nog even een herinneringsmailtje gestuurd.
Het is dan heel leuk als er een mailtje komt met een foto van Jan.
Zodat we hem op het vliegveld kunnen herkennen.
We kwamen de aankomsthal uit en daar was hij al. Jullie hebben tijd ingehaald tijdens de vlucht:vertelde hij. Hij had via internet de vluchtgegevens bijgehouden.
Het klikte meteen. Hij was heel hartelijk. En zo enthousiast over die mooie stad Praag. We werden direct al verrast op een soort site-seeing.
Met commentaar van een echte kenner. Heel interessant en informatief.
Ook werden er een aantal kenmerken aangewezen voor ons als herkenning. Want het is wel handig als je weet wanneer je uit de tram moet stappen:)
En toen waren we er. Spullen even op de kamer brengen, even opfrissen en terug voor de inschrijving met koffie en koek.
De kamer was ruim en modern, de badkamer zogoed als nieuw en het bed zag er comfortabel uit.
Op de tussenverdieping was er de mogelijkheid gratis te internetten.
Het was rustig in februari.
Na alle formaliteiten en de inwendige mens versterkt te hebben,en onze speciale wensen kenbaar te hebben gemaakt,kunnen we aan Jan de vraagbaak ook wensen mbt te bezichtigen cultuurgoed aangeven.
We hebben nog de hele middag en besluiten dichtbij te beginnen. Ook jan vindt dat een goede keus. Het is ook het oudste, vertelt hij.
We kunnen het wandelend makkelijk bereiken.
natuurlijk moet het naambordje op de foto

vysehrad.jpg

en niet ver eraf zien we de eerste poort

vysehrad1.jpg

en als we daar doorheen zijn hebben we zoiets van : En nu???/
Maar dan zien we een dichte deur van de info. Vast gesloten denken we, maar wie laat in februari de deur wijd open staan. Dus een beetje ongemakkelijk voelen we toch even. En ......de deur gaat open.
Er is een mevrouw die een heel klein beetje Duits en Engels spreekt.
We kopen een gidsje en gaan verder.Door de volgende poort.

vysehrad2.jpg

en op een splitsing kiezen we voor de rechter kant langs de ronde kerk die heel bijzonder is volgens onze info. Helaas niet van binnen te bekijken.

vysherad3.jpg

en via het park met de imposante beelden, zo groot en zo vol karakter gemaakt, gaan we naar de ingang van de basiliek

vysherad imposant.jpg

En wat op onze Praagcard staat blijkt helaas waar. We hebben gratis toegang, maar in februari is het gesloten.
Maar met de buitenkant zijn we ook heel tevreden.

wordt vervolgd
 
Hoewel het weer niet erg aantrekkelijk is vermaken we ons prima deze middag

P1010445een koude grauwe dag.jpg

En de basiliek is ook enkel aan de buitenkant heel erg de moeite waard

P1010444basiliek.jpg

De begraafplaats slaan we over. Er lopen mensen met verse bloemen naar een graf. daar voelen we ons met ons `toeristische`interesse erg ongemakkelijk bij. Er zijn nog genoeg andere mooie en interessante zaken op meters afstand.
We lopen door het leuke straatje

vysherad straatje.jpg

en constateren dat er toch nog meer mensen zijn. Een grijze golf komt ons tegemoed van Duitse dames. Zwikkend op hun galante schoenen op deze oeroude keien. We komen een groepje zeer luidruchtige pubers tegen. Met Pivo in de hand en wildplassend.
Een schril contrast. Net als de culturele diversiteit in dit park.

beeldentuin vysherad.jpg

De robuuste schoonheid van de gigantische beelden
en de fijne schoonheid van de sculpturen in het beeldhouwwerk

vysherad, boog van basiliek.jpg

We krijgen makkelijk de middag vol. we zien nog enkele hondenbezitters en net als thuis praten we over hoe `dom`je kunt zijn als je `bang`bent voor je eigen bouvier. We hebben de sportieve route gekozen blijkt. Niet verkeerd, want aan mijn conditie mag best wat gesleuteld worden. En na vele treden weer door een andere poort naar de binnenzijde van de muren. Ik heb trek in koffie en we lopen terug.
Het informatiepunt had ook zitjes. Dus wij aan de koffie. Het was warm, maar echt lekker, nou nee. Maar wat we gezien hebben en het lekker brandende haardvuur maakt het goed.
We lopen terug naar het pension en doen een dutje, gaan `s avonds eten bij de favouriet van Jan.
Hilde
 
Als we voor het eerst een restaurant gaan bezoeken proberen we wat
items te zoeken waardoor we straks makkelijk ons pension kunnen vinden. En omdat we een dochter hebben die helemaal gek is van groen kiezen we dit `grootse groene gevaarte`

mintgroene kolos.jpg

als herkenningspunt.
We eten lekker, maar voelen ons een beetje als een vreemde eend in de bijt. We zijn best moe, want al vroeg zijn we vanochtend opgestaan uit ons eigen bed. Het voelt alsof we al veel langer hier zijn.
We vinden met gemak het pension. Ook weten we nog welke sleutel voor welke deur is. Dus ook dat valt mee.
Vanuit ons bed kunnen we tv kijken, maar dat willen we niet. En we testen het bed op comfort. Misschien bestaan die harde oncomfortabele bedden. Maar in Pension Lida staan ze niet. We slapen prima. De volgende ochtend kunnen we er weer tegen. Lekker gedouched gaan we ontbijten. We zijn de enigen, maar er staat wel het hele scala aan mogelijkheden zoals op de site. We genieten van de luxe samen aan tafel te ontbijten zonder kids en zonder haast.
We overleggen met Jan. En omdat het nog niet zulk mooi weer is blijven we aan deze kant van de Moldau. We reizen met de tram. We nemen het rondje dat hij noemde echter te letterlijk.
Vanwege de kou en nattigheid stel ik voor eerst een rondje met de tram mee te rijden. Het begin gaat prima, maar dan buigt de tram af en belanden we via meer woonstraten bij het eindpunt. Deze gaat naar de remise en we moeten uitstappen. We vragen aan een jonge Pragenaar en die verbaasd zich over de keus voor de tram. Met de Metro ben je veel sneller in het centrum. We volgen zijn advies en wandelen zoekend over trappen naar de overkant van het verkeersplein en staan in het metrostation. Bekende naam, ja natuurlijk, waren we vanuit het pension de andere kant opgelopen en hadden we de metro gekozen dan was dit het startpunt geweest.
We stappen op de goede plek uit. Maar moeten nog even onze weg vinden op de plattegrond. We willen wel een kopje koffie. we staan voor het Nationaal museum. Ook vanwege het weer gaan we eerst naar binnen. En verbazen ons over de pracht en praal. We zoeken een restauratie en vinden een geheel verlaten tearoom-achtige plaats.
We bestellen iets wat wordt aanbevolen,helaas niet voorradig, maar hij heeft wel

P1010458warm onthaal.jpg

Warme chocolademelk met...
En we genieten. Lekker warm ,een lekkere versnapering, vriendelijke bediening en

P1010460vanonder de trap.jpg

een magnifiek uitzicht. Niet naar beneden, maar naar boven toe.
We bekijken onze info-boekjes en besluiten eigenlijk om vanwege het weer het museum te gaan bekijken. Maar ondertussen zijn er meer mensen gekomen. Er staan hele rijen voor de kassa. Er mogen steeds een paar mensen van buiten naar binnen.

P1010463wachten den zelfs buiten, voor de kassa.jpg

Wij besluiten dat we juist zo genieten van het rustige Praag en gaan naar buiten. Daar zien dat er steeds een paar mensen naar binnen mogen.

P1010465rijen wachtenden.jpg

We slenteren richting de beroemde klok. Maar eerst moet het plaatje uit de folder worden geimiteerd. Het paard en het monument samen vereeuwigd zoals het hoort.

P1010467met paard.jpg

Daarna belanden we in een gigantische boekwinkel. Weer een paar kaarten en een info-boek over Noord-Tsjechie reiker slenteren we verder.
Praag laat ook hier zijn diversiteit zijn. Toeristen, zakenmensen, maar ook een `zwerver`die de prullebakken en parkeerautomaten nakijkt. Het is er allemaal.
wordt vervolgd
 
Komt me bekend voor die boekenwinkel. Daar komen we ook elke keer als we in Praag zijn. Het lijkt niet zo groot maar binnen kun je met de roltrap tot 2 verdiepingen naar beneden. Erg apart en je kijkt je ogen uit. Daar is de Slegte een miniwinkeltje bij.
 
Door omstandigheden is het er nog niet van gekomen de belevenissen in Praag af te ronden.
Maar wie weet.
Morgen gaan we op weg naar nieuwe belevenissen.
Dus zowel het Noorden , rond Liberec en Vrchlabi als het zuiden zullen belevenissen oproepen.
Bij terugkomst zal ik wat laten horen...lees lezen
 
Bovenaan