Meva stormlampen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb al jaren een stormlamp van Meva waar nog Tsjechoslowakije op staat.:D
Doordat ik op marktplaats een Meva lamp tegenkwam die snel verkocht was, ben ik laatst eens gaan googelen en nu blijkt de firma Meva nog steeds te bestaan en ook maken zij nog stormlampen. Grrrr twee jaar geleden kampeerden wij in de buurt van de fabriek. Wie weet waar deze in Tsjechië verkocht worden (natuurlijk niet meer met Tsjechoslowakije erop)? Ik zou graag een extra lamp kopen van hetzelfde merk. Want onze lekte vorig jaar wat, gelukkig tijdelijk. Ik heb ze namelijk nog nooit gezien in Tsjechië, of ze zijn me niet opgevallen. Want lampenolie konden we ook amper vinden.

Bij de Xenos heb je ook stormlampen, maar van mindere kwaliteit. Het duurdere merk Feuerhand blijkt beroerd te branden volgens de gebruikers op mijn tentenforum.
 
Heb er zelf denk ik een paar (gehad). Maar nogal roestig. Plaats als het kan even een foto dan weten we waar het precies om gaat, want die op die armysite zijn gewone olielampjes.

Te koop is dat spul in campingwinkels of in ijzerhandels. In Praag Holesovice zit een hele grote.
 
Dank voor de linkjes Kuurgast.
Ik heb even niet zo snel een foto van mijn lamp. Ik vond ze hier:
http://www.meva.cz/pdf/urbankaaj.pdf bladzijde 17. Type 865. Of dit een up-to-date folder is, weet ik niet, maar er staan "nieuwerwetse" dingen als terrasheaters bij.

Op marktplaats staat er eentje, maar die man vraagt de hoofdprijs ervoor. En als ik dan toch deze zomer naar Tsjechië ga, kan ik daar kijken naar een nieuwe. Maar dan is het handig te weten, waar ik moet zoeken. Een mooie tweedehandse ook ook prima.
Ik kom niet in de buurt van Praag, want de vakantie is half het EK Kanopolo in Poznan en half Reuzengebergte.
 
Maken ze vast nog, zijn ook nog wel te krijgen. Ze zullen niet altijd in de schappen staan, maar als je een foto meeneemt (ik weet niet hoe goed je Tsjechisch is) komt ie zeker tevoorschijn uit het magazijn. IJzerwarenzaken, denk ik. Lampenolie haal je - vermoed ik - bij de drogist. Maar benzine is bij echte stormlampen ook goed.
 
Die van mij zijn ook ergens uit die tijd. Wel lang geleden dus, 1982. (Vergelijk: 1982 is nu bijna net zo ver terug als toen de Tweede Wereldoorlog was. En ik weet zeker dat je dat toen, lang geleden vond.)
 
Bovenaan