Met nog een paar dagen te gaan...aan wie denken jullie op 4 mei als het om Tsjechië gaat?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vanuit mijn persoonlijke leven denk ik vooral aan de vrijwel geheel vernietigde Joodse gemeenschappen en cultuur. Tsjechië had een vrij grote Joodse gemeenschap, verdeeld over het land. Kunst, cultuur en samenhorigheid waren groot. Na de oorlog bleek hier vrijwel niets van over te zijn. Ook vandaag de dag zie je nog best veel in onbruik geraakte synagogen, waar de herinnering levendig is, maar de levendigheid weg is. Het vervult mij altijd met een soort van ongeremde triestheid als ik in een van de lege synagogen rondloop en de namenlijst zie van de mensen die hier lid waren en er niet meer zijn. Uiteraard ook Lidice en Lezaky, de twee dorpen die volledig zijn uitgemoord door de Nazi's. Ook zoiets onvoorstelbaars.
En toch ook het heden. De onverdraagzaamheid die de kop weer opsteekt, het navelstaren van een groep Tsjechen en het 'eigen volk eerst' denken. Zorgwekkend.

Hier denken de meeste mensen aan de bbq op een vrije dag.
(De quote eigen volk eerst geldt voor iedereen op deze aardbol)
Als we religie erbij halen wordt het er niet positiever op ,zeker niet in het verleden.
Dus blijft over bier en BBQ en samenzijn met je familie.
En de wereld om je heen vergeten.

Bovenaan