Met NL rijbewijs in CZ auto in NL

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er staat nix in mijn Nederlandse of Tsjechische paspoort dat ik in CR woon.

Dus of jij het mis hebt weet ik niet.

Weet alleen het feit haha.
 
Tulipka schreef:
ERik,heb je Tsjechische paspoort?

Ja.

Volgens mij ken je dit soort dingen beter met prive berichten vragen.

En dan nog vraag ik me af, waarom je het wilt weten.

Boeiend.

ahum.gif
 
ERIK,als je heb CZ paspoort,begrijp ik niet waaroom kan je niet in NL rijden met CZ auto en CZ rijbewijs.
 
Is dit soort dingen niet gewoon te vermijden door een Internationaal rijbewijs aan te vragen? Ben je van al het gezeur af.

koffie.gif
59.gif


En Tulipka, volgens mij wordt er bedoelt dat als je in Nederland woont, je niet met een CZ kenteken mag rondrijden. Logisch ook, anders zouden er in NL geen auto's meer verkocht worden. Dan zou iedereen met een Duits kenteken gaan rijden om de BPM te ontlopen.

En ook met een NL rijbewijs mag je wel in een CZ auto rijden. Je moet alleen een papier hebben waarop de eigenaar van de auto toestemming geeft aan jou dat je in die auto mag rijden.
 
Ja die papier is misschien voor politie dat je die auto niet gestolen maar niet voor verzekering.Als iets gebeurd,zeg verzekering'Astala vista baby'

Maar ik heb toch ook adres in CZ en betale daar een woning,dus.
 
Nou jongens.... RUSTIG!

De regel is als volgt: Een Nederlander die nog een nederlands ADRES heeft mag niet in een auto rijden met een niet-nederlands kenteken. De reden daarvoor is simpel (edoch niet te rechtvaardigen :-) . Als dat zou mogen - zoals al eerder opgemerkt - zou geen NL'er meer in een NL auto rijden.

Toch zijn er uitzonderingen denkbaar en geregeld:

1) huurauto's, mits de dag dat je NL inrijdt ook de dag is dat je de auto inlevert bij het verhuurbedrijf
2) je eigenaar/aandeelhouder bent van een niet-nederlandse firma op welke naam de auto geregistreerd staat
3) je in dienst bent van een niet-nl firma die jou een auto heeft geschonken en die gebruikt wordt ten behoeve van de firma

Op elk van deze regels zijn meerdere voorwaarden/eisen van toepassing.

Ik ben er intussen achter dat in mijn geval - het is van origine een NL auto, dus BPM is betaald - er in principe vrijwaring veleend dient te worden. Deze vraag ligt nu bij de belastingdienst en zodra ik antwoord heb zal ik het op deze site publiceren.
 
Liesje, maar je mag 100% zeker weten in een buitenlandse auto rijden als de eigenaar van de auto toestemming heeft gegeven dat je erin mag rijden. Ik ken mensen die in NL wonen en met Cz kenteken rijden. Auto staat op naam van de moeder en heeft een bewijs afgegeven dat dochter bevoegd is om met de auto te rijden.

Bovendien mag je WEL met een buitenlands kenteken rijden, je moet alleen aantoen dat de auto minimaal 3maanden per jaar in het buitenland verblijft.

BPM kan je (gedeeltelijk) terugvragen op het moment dat je naar het buitenland verhuist. Dit kan je doen in Veendam.
Daarom is het ook zo lucratief om auto's te exporteren naar het buitenland (wat nu ook massaal gebeurt naar Polen en Tsjechie)
 
Nou breekt mijn klomp.... ik hoor elke keer weer andere dingen...
De auto staat op mijn naam. Ik sta nog op een NL adres ingeschreven en heb een verblijfsvergunning voor lang verblijf in CZ, voor zover ik weet mag ik dan zonder ontheffing niet in NL rijden. Geen meter.
De BPM kun je volgens mij alleen terugkrijgen als de auto nieuw is en (dus) nog geen kilometers heeft gemaakt.
De vraag ligt intussen bij de belastingdienst, als die het niet weten weet ik het ook niet meer ;-)
Ik laat hier wel weten wat de uitkomst is
 
Raymond !

Je geeft 100% zekerheid?? dat is wel heel veel. Benieuwd hoeveel mensen je hieraan gaan houden. Misschien dat je de tekst van je vergunning kunt geven? Ik neem tenminste aan dat je die 100% zekerheid ergens op baseert ??

Zelfde voor BPM terugkrijgen. Weet wat je adviseert !!! Als een auto eerst een teruggaaf heeft gehad (Taxi) en vervolgens uitgevoerd wordt, wordt alleen geen BPM geheven indien je schriftelijk verklaart dat de auto zodanig total-loss is dat hij nooit meer gebruik kan maken van de openbare weg. Dat is iets anders dan even de wielen eraf schroeven en op een trailer zetten.... Lees artikel 10.12 maar eens van de leidraad BPM. Gelet op je stelligheid ben ik erg benieuwd naar je reactie.

Kortom: 1-BPM is verschuldigd bij feitelijk gebruik van je czauto in nederland. 2-Er is géén mogelijkheid van het verkrijgen van teruggaaf van BPM bij uitvoer van personenauto's of motorrijwielen. Er zijn uitzonderingen maar maak je geen illusies. De moeder in jouw verhaal kan aan haar dochter de auto ter beschikking stellen als de moeder zelf in Nederland is en het slechts om een incidentele rit gaat. lees dit maar eens na in de wet, ik geloof dat ik het nog te ruim formuleer. Het feitelijk gebruik maakt dat wel degelijk BPM verschuldigd wordt.

Sorry dat ik wat stellig klink, maar je 100% zekerheid-pretentie mag toch wel gepareerd worden, of niet soms?:-) Liever hoor ik van je dat ik ongelijk heb! Ik zou graag mijn vader, mijn broer....mijn Hele Familie in Czoctavia's laten rijden !!

Aan Liesje: 'k zeg dit niet vaak, maar vertrouw maar op de fiscus...

mr.knap.org
 
Estrabella heeft helemaal gelijk
wink.gif


Estrabella schreef:
De moeder in jouw verhaal kan aan haar dochter de auto ter beschikking stellen als de moeder zelf in Nederland is en het slechts om een incidentele rit gaat.

Naar mijn weten was het altijd zo, dat de eigenaar geen toestemming kon geven dmv een machtiging of een gewoon papiertje. Maar ten allen tijden ook aanwezig moest zijn in het voertuig op dat moment !
 

Macek

Geroyeerd Lid
Het is als Nederlander, woonachtig in Nederland(dus als je hier staat ingeschreven, postadres of zo,)niet toegestaan een auto uit het buitenland te besturen in Nederland.
Uitzondering:De buitenlandse eigenaar moet in het voertuig aanwezig zijn en zwaar beschonken, hij dient rechts achter ingesnoert te zitten, de Nederlandse bestuurder moet Bob heten, in België word Bobbejaan gedoogd! Nazdravi
 
Ik weet dat je in een buitenlandse auto mag rijden indien je kunt aantonen dat de auto minimaal 3 maanden per jaar in het land van herkomst verblijft. Uiteraard dien je daar wel een adres te hebben (desnoods een postbus). Kijk, ik zeg ook niet dat het allemaal 100% legaal is, maar het werkt wel. Mijn neef heeft een auto met belgisch kenteken, maar hij beschikt daar alleen over een postbus. Wel is de auto minimaal 3maanden per jaar in Belgie aanwezig.

Wat betreft de BPM; als je je auto mee wilt nemen naar (bijv CZ) het buitenland (exporteren dus), heb je in veel gevallen recht op teruggaaf van BPM. Ben helemaal met je eens dat als je een auto uit CZ wilt invoeren in NL, je BPM moet betalen. Maar dan krijg je tevens een NL kenteken.

Die moeder van die vriendin van ons, woont gewoon in CZ. Ze is dus heel weinig aanwezig in NL, dus ook in de auto. Het zal ongetwijfeld niet de bedoeling zijn dat het zo gaat, maar zoals ik al zei, het werkt wel, en daar gaat het toch om?

Een beetje frauderen mag af en toe wel toch
smiley20.gif
yeah.gif
 
Bovenaan