Met NL rijbewijs in CZ auto in NL

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb een NL rijbewijs, rij in CZ auto in CZ. Dat mag, hoef geen CZ rijbewijs te hebben, maar nu heb ik begrepen dat ik met een CZ kenteken niet in NL mag rijden terwijl ik daar nog een geldig adres heb. Weet iemand hier het fijne af, en als dat inderdaad zo is: is het mogelijk om een CZ rijbewijs te hebben (krijgen, halen) en het NL rijbewijs te behouden. Als ik mijn NL rijbewijs inlever krijg ik het probleem andersom: ik heb ook nog een auto met een NL kenteken. (klinkt chique, maar is niet waar :-)
 
Hallo Liesje,

Volgens mij mag je in NL rijden met een CZ auto als je daar permanent woont en niet in NL woont. Als je (ook) in NL woont mag dat niet, dit i.v.m. de belasting.

Ik denk dat je nu CZ bij de EU zit je zonder problemen je rijbewijs kan wisselen voor een CZ rijbewijs. Als je in CZ woont.

Of je met een NL rijbewijs in CZ mag rijden in een CZ auto dat betwijfel ik, maar je zal het wel hebben nagevraagd.
 
dat laatste mag, dat heb ik nagevraagd.
het probleem is dat ik hier woon, maar ook nog sta ingeschreven op een adres in NL. dus een beetje op twee benen...

als ik mijn NL rijbewijs inwissel voor een CZ mag ik in mijn NL auto niet rijden (in NL) en als ik mijn NL rijbewijs hou mag ik in mijn CZ auto niet rijden (in NL). Voor de duidelijkheid: NL is de probleemmaker....
 
Zolang jij een adres hebt in Nederland mag je niet in een andere dan een Nederlandse auto rijden in Nederland.

Dit zoals al was gezegd ivm de wegenbelasting.

Beetje lastig gedoe, ik zou zeggen regel gewoon zsm wat je nou wilt, of hier een adres of daar en dan kan je alles erop af stemmen en is alles geregeld.

Toch?
 
Ik heb er op zich geen probleem mee om me uit te schrijven aan NL zijde, maar zo simpel als jij de keuze stelt is 't niet. Hier (willen) zijn staat niet gelijk aan alles (willen) opgeven aan de andere kant.

Ik ben op zoek naar mazen in de wet. Is er iets veranderd wat dat betreft met de komst van de EU. Ik snap de Nederlandse overheid wel, als het zo simpel was zou iedereen in NL in een niet NL auto rondrijden, maar er zou toch een uitzondering moeten zijn voor mensen die bijvoorbeeld kunnen aantonen dat ze slechts 2 of 3 weken per jaar in NL rondrijden?
 
Er zijn al velen kennissen mee bezig geweest.

Wij zelf ook.

Maar het mag gewoon niet, al is het maar 1 minuut.

Er was wel iets, dat als de Tsjechische eigenaar van de auto op vakantie is in NL, dan mag jij in die auto rijden mits hij in de auto zit.
Zoiets ofzo.

Maar goed, gewoon even wachten met het EU gebeuren enzo,
en dan kijken wat er veranderd en kan dan.

Wel even laten weten als je meer weet he
smiley20.gif
 
Ja natuurlijk! Dank voor je uitleg. Ik weet wel een manier - niet legaal echter - waardoor het niet opvalt dat je nog in NL staat ingeschreven: je nederlandse rijbewijs blijft "gewoon" geldig, want ookal sta je niet meer in NL ingescreven, je blijft nederlander en hebt dus recht op een NL paspoort en een NL rijbewijs (als je tenminste een rijbewijs hebt). Het probleem is echter dat in je rijbewijs je adres staat vermeld. Dus: nieuw rijbewijs aanvragen bij de ambassade, krijg je een rijbewijs met je Tsjechische adres en afgegeven te Praag.
 
Hhhmmm...

Geen idee of het zou kunnen.

Maar weet je wat het probleem is?

Een kennis, die in Olomouc woont en een bedrijf heeft daar,
heeft ook nog een adres in Nederland.
Hij heeft een Tsjechische auto, Tsjechische papieren etc.
Dus je zou niet zien dat hij Nederlander is.

Alleen aan z'n achternaam dan, ze vulden dit in de auto in de computer en daar kwam vrolijk te staan dat hij nog een adres in Nederland had.

Is pas geleden gebeurd, hoe het eigenlijk is afgelopen weet ik niet meer.

Hij had iig wel een verhaal klaar aangezien m'n vader net een paar weken ervoor had gezegd dattie niet met die auto naar Nederland mocht. Maar hij dacht ook, dat zien ze niet.

Dus ja, blijft lastig.
 
Hoi Erik, ik ben nog eens op onderzoek uitgegaan.
Het probleem zit 'm in de BPM, de "luxe belasting" die op auto's geheven wordt; in NL maar liefst 45,2%!
Nu wil het geval dat onze auto een Nederlandse auto was die naar het buitenland is geexporteerd. Omdat het geen neiuwe auto is kun je ook geen BPM terugvragen, maar aangezien over deze auto reeds BPM is geheven (chassis nummer, oude NL kenteken ter bewijs), zou je eerlijkerwijs moeten concluderen dat het mag. Over inkomsten in het buitenland die reeds in het buitenland zijn belast hoef je in NL ook geen belasting meer te betalen.

Een ander punt, misschien handig voor je vriend om zijn boete(?) niet te hoeven betalen is:
Vrijstelling





Er geldt een vrijstelling BPM voor:
* Nederlandse werknemers die van hun buitenlandse werkgever een personenauto of motorrijwiel krijgen;
* Nederlanders die buiten Nederland hoofd zijn van een eenmanszaak, lid zijn van een maatschap, bestuurder, vennoot of aandeelhouder zijn van een onderneming opgericht in de vorm van een vennootschap.

Hiervoor gelden nog andere voorwaarden, maar daar ben ik nog niet uit
 
Hoi, Ik kan het verhaal van Liesje bevestigen.
Inaansluiting daarop: er zijn twee zaken die een rol spelen:
1-BPM
2-Wegenbelasting

De BPM zijn ze scherp op, dus ga er maar van uit dat ze je in Nederland aanhouden met je Tsjechische kenteken.

Met een uitgevoerde nederlandse auto heb je helemaal geen vergunning nodig voor de BPM. Vraag desondanks wel een vergunning aan (dan krijg je een briefje dat je geen vergunning nodig hebt) om politie en douane bij je autodeur weg te slaan.
Heb je een vrijstelling van BPM (art.14) dan krijg je ook een vrijstelling voor de wegenbelasting, want die hebben ze (bijna) automatisch aan elkaar gekoppeld. Fijn voor Liesje...

Met de vergunning mag je de auto in Nederland alleen van en naar Tsjechië gebruiken. Hulp bij vergunning aanvraag kan via mr.knap.org

Dat verhaal over Tsjechische en Nederlandse rijbewijzen kan ik niet helemaal volgen, lijkt mij onnodig gecomplicceerd. Ik zou geloof ik mijn nederlands rijbewijs maar aanhouden.
Overigens, Erik: stuur je kennis eens langs in zijn stad naar Palach Plein 1, kan ik hem eens bijpraten over z'n opties.




Je kunt gewoon een vrijstelling aanvragen
 
Khad net even mijn vader aan de telefoon.

En vroeg het nog even,
onze kennis is aangehouden,
en heeft later per post een waarschuwing gekregen.
Dat als ze hem nog eens zouden aanhouden hij wel een probleem zou hebben.

Zijn auto is gewoon geleast (op z'n Tsjechisch) en staat op naam van het bedrijf.
Waar hij eigenaar van is.


Onze auto's komen bijna allemaal uit Nederland,
dus daar is allemaal een keer BPM voor betaald.
Dus met die zou gereden mogen worden in Nederland begrijp ik,
alleen evt zo'n vergunning aanvragen.

Opzich kijken ze niet streng, want hij rijdt nog steeds gewoon met die auto heen en weer.
Alleen aan de grens houden ze soms controle's,
daar was hij ook aangehouden.

Ik heb zelf ook een tijdje terug een jaar met een Tsjechische auto gereden in de randstad en nooit aangehouden.

@Estrabella: En naar wie moet ik zeggen dat ik hem stuur dan?
 
Ja dat van die waarschuwing klopt, Er is officieel een beleid dat er eerst een officiële waarschuwing wordt gestuurd. Zo'n ding hebben wij ook gehad (na 4 jaar). Maar de gedachte is dat je daarna gelijk doorgaat voor de hoofdprijs...

@@: Ik zal ff mijn usernaam bij de deurbel vermelden :-)
 
Tulipka schreef:
Is niet handiger een exazem voor Tsjechische rijbewijs te maken?Dan heb je ze allebei.

Dit is een beetje offtopic.

Want het feit van NL of CR rijbewijs heeft er weinig mee te maken.

Maar tis wel makkelijk om beide te hebben,
geen idee waar voor, maar tis de gedachte denk haha.

En even een Tsjechisch rijexamen doen zal de meeste niet zomaar lukken hahaha.
 
Tulipka: zit ik ook aan te denken, maar ik blijf NL'er en mag (dus) niet in een CZ auto in NL, daar helpen geen duizend CZ rijbewijzen, weet ik nu....
 
Hoezo niet,ik was CZ en MOeste NL rijbewijs te hebben om NL auto te rijden.
Het zit namelijk zo;als je rijd bvb CZ auto in NL,geld dan alsop je bent op Tsjechische grondgebied.Dus als iets gebeurd in buitenland,dan alle kosten gaan naar CZ.
Maar als je rijd in CZ auto met NL rijbewijs,dan verzekering niets betaald.
Hetzelfde geld andersom.

In je paspoort staat toch dat je verblijf in CZ.Dus als Nederlander in CZ auto met CZ rijbewijs moeten ze je accepteren.

Ik weet niet of ik dat duidelijk geschreven.
 
Bovenaan