Meer Tsjechische producten in Tsjechische supermarkten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Boeren en politici van de boerenpartij eisen dat er een minimum van 50% aan Tsjechische producten in de supermarkten verkocht gaat worden: lees Prague Monitor .

Een Tsjechisch product dat blijkbaar wel heel goed verkocht wordt: Prague Monitor :
 
Persoonlijk lijkt het me een goede zaak om een quotum van 50% verplicht te stellen.
Als Tsjechië en andere landen een kans moeten kunnen krijgen in Europa moeten ze vooral de kans krijgen zichzelf te ontwikkelen.
 
Ik zou er meer voor voelen als de Nederlandse supermarkten verplicht worden minimaal 50% Tsjechische producten in het assortiment op te nemen. En dan met name de goedverkopende Tsjechische producten waar Dieter het hierboven over heeft.
grin.gif
 

Marcel

Moderator
binnenlandse producten zijn een stuk goedkoper dan de producten van buiten tsjechie en het voormalige oostblok.
met deze 50% regeling zou men meer geld over houden om andere zaken te kopen, is dus ook al beter voor de economie aldaar.
let maar eens op, tsjechie en andere voormalige oostbloklanden zouden op deze manier de snelst groeiende economieen kunnen worden van europa.
en alle forumgangers/tsjechie-gangers kunnen hier alleen maar van profiteren.

marcel
 
Het komt me voor dat het onderwerp hier verkeerd wordt gesteld.
Het gaat er niet zozeer om, om in supermarkets 50 procent van de producten verplichtend van tsjechische origine te laten zijn, maar om de belangen van de tsjechische boeren en landbouwers te vrijwaren.
Wat is de huidige toestand? Neem b.v. Tesco. Groot brood van 1200 gram wordt verkocht tegen 8,90 kc (normale verkoopprijs concurrentie en kleinhandel rond de 20 kc), rohlik 0,80 kc (normaal 1,50 kc), water 1,5 liter (niet-bruisend, bruisend, parelend) tegen 1,60 kc (normaal rond de 8 kc), kummel 25 gram 1,90 kc (normale prijs rond de 9 kc), witte yogurt 150 gram 1,50 kc, en ga zo maar door. Tesco heeft zo honderden producten, Lidl moet er niet voor onder doen, Hypernova idem dito, om andere Kauflands en Pennymarkets niet te vergeten.
De (witte) producten worden dus aangeboden aan dumpingprijzen, de consument vaart hier uiteraard goed bij (mijn schoonmoeder zou zeggen ´No, nekup to´, dus hoe kan je tegen zulke prijzen weerstaan).
De klant, die wil besparen en het geluk heeft dicht bij een super- of een hypermarket te wonen, koopt dus aan een fractie van de normale verkoopsprijs, die soms niet meer dan de verpakking dekt. Wat de denken van bier, bij Kaufland en Lidl rond de 2,50 kc per flesje van 33 cc aangeboden, en fruitsap tegen 3,50 kc de liter? Over het algemeen zijn deze producten even goed als de merkproducten, enkel het merk en de verpakking verschilt, maar de grondstoffen zelf zijn dezelfde.
Maar wie subsidieert deze lage prijzen? De grote dupe zijn de toeleveranciers, en als we de ladder helemaal afgaan, de boeren en landbouwers.
De producenten mógen aan de winkelketens leveren, maar wel tegen de prijs, die deze bepalen - bevalt het je niet, dan zoeken ze wel een andere leverancier, die wel wil meedoen (en hier mag ik wel uit eigen ervaring spreken, ik heb in het verleden dikwijls genoeg prijzenslaggesprekken gevoerd met zulke grote knapen. Enkel had onze firma het niet nodig om tegen kostprijs te moeten verkopen, we hadden voldoende afzet, ook in het buitenland, maar in onze plaats zijn andere toeleranciers gekomen, die wel door de knieen zijn gegaan). De producent gaan dus moeten besparen op de grondstoffen - en zo komt het dat momenteel de landbouwers in Tsjechie gemiddeld 2.300 kc voor een ton tarwe aangeboden krijgen, wat overeenstemt met de productieprijs (soms er zelfs onder ligt). De prijzen van het graan worden door de twee grote spelers op de markt bepaald, met name Agropol en Agrofer, die een monopoliepositie bezitten en hun prijzen kunnen opleggen. Gewoon ter vergelijking, in Oostenrijk wordt ongeveer 1.000 kc meer per ton betaald aan de landbouwers, maar een kleine boer is meestal niet mondig genoeg om zelf zijn afzetmarkt in het buitenland te zoeken.
Komt de regel dat minimaal 50 procent van tsjechische origine zou moeten zijn dus de boeren en landbouwers ten goede? Geenszins! Men zou het moeten stellen dat de grote supermarkets in hun strijd om de klant niet onder de kostprijs zouden mogen verkopen. In Belgie bestaat deze regel, in NL ongetwijfeld ook, maar hier in Tsjechie dus nog niet.
Het wetsvoorstel hiertoe werd door de Senaat, met zijn liberale meerderheid, onlangs verworpen, en terug verwezen naar de Kamer.
En zo komt het dus dat de grote jongens een prijzenslag mogen voeren, waarbij de belangen van de landbouwers/boeren zeker niet centraal staan.
50 procent tsjechische producten dus já (al weet ik niet hoe men dit in het kader van de EU zou kunnen opleggen zonder terechtgewezen te worden door de Commissie), maar niet ten koste van de landbouwers/boeren, want dan mist het compleet zijn doel.
 
Bovenaan