Medical centre in Harrachov

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er is vast wel iemand hier op het Forum die weet waar ik de tijden kan vinden om het Medical Centre in Harrachov te bezoeken. Moet er namelijk morgen (i.v.m. oogontsteking) langs, maar kan nergens vinden v.a. ... tot.... ik langs kan kan.

m.vr.gr.

Jacqueline
 
De openingstijden van de Apotheek kon ik inderdaad ook op internet vinden. Maar ik weet dat je in Harrachov en Rokitnyce een medisch centrum (met een grote groene +) aan de voorkant van het gebouw hebt zitten. Een soort van prive arts (denk ik). Het zit aan de doorgaande weg in Harrachov en Rokitnyce is dat idem).
 
We waren gisteren nog in Harrachov maar wist niet van je vraag anders hadden we even gekeken. Ga in de ochtend, dan heb je de meeste kans dat er iemand aanwezig is. Ik kon de openingstijden ook niet vinden op internet, niet handig.
 
Vandaag naar het MC in Rokitnyce geweest :-) Op de deur staat Chirug, Anestesie e.d. Is dus eigenlijk niet echt voor mijn eigen oogprobleem. Assistent wil mij in 1e instantie naar het Ziekenhuis in Jablonec sturen, maar bij navraag mocht ik een formulier invullen. Dokter heeft er naar gekeken en een zalfje en 4800 kronen armer mocht ik weer naar huis. Advies was om buiten het 3 x per dag een zalfje in mijn oog doen ook een zonnebril op te zetten i.v.m. de felheid van de sneeuw. We gaan ervan uit dat we er weer snel vanaf zijn. In Rokitnyce kan je v.a. 08:30 uur tot 20:30 uur terecht. Zal dus in Harrachov wel hetzelfde zijn.
 

kuurgast

Donateur
Kleine aanvulling voor het geval iemand nog eens een arts nodig heeft in die omgeving.
In Harrachov is links van de glasfabriek een arts die daar praktijk houd op volgende tijden:
Po/ma 07:00-11:30 13:00-15:00 (poradna pro děti a preventivní prohlídky)
Út/di 07:00-11:30
St/wo 10:00-11:30 13:00-15:00 (poradna pro děti a preventivní prohlídky)
Čt/do 07:00-11:30
Pá/vrij 07:00-11:30
(De middagen is voor kinderen en jongeren.)

Een lijst met Praktičtí lékaři pro dospělé/huisartsen voor volwassenen staat op firmy-semely.cz waar je aan de rechterkant een plaatsnaam kan aanklikken.
*edit* je kan op die site ook zoeken in het Engels en Duits. :toppie:
 

Vodnik

† In Memoriam
Pas op met het MCH, niet betreffende de kwaliteit maar je EHIC kaart wordt er met 99% zekerheid niet geaccepteerd, dus zelf dokken en de vraag is of je nederlandse verzekering vergoed. Het bewijs ligt er al, een zalfje van 4800czk (200 Euro!) is onbestaanbaar!

Deze waarschuwing geldt overigens voor meerdere medical centres in toeristische gebieden. (ook in Praag!) Ga voor speodeisende hulp naar een normale kliniek, daar wordt je EHIC geaccepteerd en betaal je niets.
 
Het klopt wat hier boven wordt gezegd. Het zijn prive klinieken, voor een ( niet spoed) behandeling, zou je normaal eerst toestemming van je ziektekostenverzekering moeten vragen. Hoe het zit met medische kosten vergoeding via een reisverzekering, weet ik niet. Ook wij waren in MCH een paar jaar geleden, deze was toen gewoon de hele dag open en je kon in de wachtkamer gaan zitten, er kwam wel iemand langs. We hebben flinke kosten gemaakt, röntgenfoto's, behandeling, gips enz.. Kregen de rekening van meer dan 1000 euro, graag direct betalen....Onze ziektekosten verzekering deed niet moeilijk, alhoewel wel werd gezegd, dat je eerst toestemming moet vragen.
Reguliere ziekenhuizen zijn veel en veel goedkoper dan prive klinieken....tja weet eens alles van te voren....
 

Vodnik

† In Memoriam
als je met spoed medische hulp nodig hebt ga je niet eerst nadenken waar wat wel en niet mag. Daarom vind ik persoonlijk dat een ziektekostenverzekeraar je hiervan op de hoogte moet stellen op het moment dat die je ee EHIC kaart (op aanvraag!) versturen. (argument als ze niet willen vergoeden?)
Volgens mijn informatie moet namelijk nog steeds in NL om die EHIC vragen en wordt die niet automatisch toegestuurd (zoals in Dld en in Tsjechie*)

*) als je als nederlandse "pensionados" in CZ woont (dus uitgeschreven uit NL) dien je die grijze EHIC trouwens óók zelf aan te vragen bij CVZ! De gele HIC van VZP is alleen in CZ geldig (daarom noem ik het hier HIC ipv EHIC :D)
 
Of de kosten vergoed gaan worden zien we wel :) Het probleem bij mij was dat ik wel heel snel bij een arts terecht moest omdat ik dit probleem in Nederland ook al had gehad en toen moest ik om de 2 dagen voor controle bij de arts komen omdat het een gemengde roodheid in mijn oog was en dat dit schade aan mijn hoornvlies/netvlies ? kon opleveren. In principe was het over, maar onverwachts was toch die roodheid weer terug en dan liever wat betalen als dat ik een oogprobleem eraan over houdt :-)
Voor een klein probleem ga ik volgende keer bij een van de genoemde artsen hierboven langs.
 
Semabyt heeft het over een GELE HIC kaart van VZP. Dat is nieuw voor me. Ik heb zo'n pasje gekregen van VZP dat exact dezelfde vorm heeft als de pasjes die in NL werden of nog worden verstrekt. Blauw-achtig dus. Er staat op dat het in de EU geldig is, maar pas op: Wij wonen in Tsjechie (heerlijk land/mensen!), maar als we bijvoorbeeld in Nederland een medisch probleem hebben wordt die VZP pas resoluut geweigerd. Wij moeten in het buitenland (dus buiten Tsjechie) gebruik maken van een doorlopende reisverzekering om gemaakte kosten te kunnen declareren.

Ik ben het met Jaqueline eens dat het kostenverhaal op de tweede plaats komt, maar het is toch wel prettig om te weten hoe een en ander wel/niet vergoed wordt.
 

Vodnik

† In Memoriam
Doma:
als je in CZ woont (dus uitgechreven uit NL!) met een Nederlands inkomen dien je van VZP een gele verzekeringskaart gekregen te hebben. Deze geeft recht op Full Service in Tsjechië en niet daarbuiten.
De ziektenkosten premies worden door CVZ (in Nederland) ingehouden van je inkomen. CVZ verrekend met VZP. Tevens krijg je op verzoek (!) van CVZ een grijze EHIC die voor speodeisende hulp geldig is in heel europa behalve CZ.

Als je in CZ woont is een nederlandse reisverzekering niet geldig!
Een nederlandse medische hulp mag de EHIC niet weigeren, europese afspraken!
(ik heb de EHIC in Italie moeten gebruiken en geen enkel probleem ondervonden)
 
Beste in mijn ervaring, gewoon bij de lokale huisarts te gaan.
2 jaar geleden heb ik dat ook gedaan voor een niet aflatende hoofdpijn.
Prima geholpen door de huisarts, sprak zelfs wat engels. Op de vraag wat de behandeling en medicijnen moest kosten, zei hij, Zdarma, nothing, niets en gaf een verwijsbrief mee voor het ziekenhuis.
Hij stuurde mij wel door met extreme hypertensie naar het ziekenhuis, alwaar ik direct opgenomen werd voor verdere behandeling en zo'n 14 dagen moest logeren. De rapportage van het ziekenhuis werd ook naar de huisdokter gestuurd.
Nadien voor de documentatie, controle en herhaal medicatie weer naar de huisarts gegaan en weer wilde hij geen financiële vergoeding voor het consult en recepten etc. aannemen.
We zeiden dat wij het bij onze reisverzekering konden declareren, zelfs dat maakte hem niet uit hij wilde niets hebben.

Het kan dus ook best wel anders.
 

Marcel

Moderator
de ervaring dat een huisarts niets in rekening wilde brengen heb ik ook gehad.
het betrof overigens een klein ongemak (vergeleken met bovenstaande verhaal).
ik had wel de tegenwoordigheid van geest om een woordenboek mee te nemen.
 
Bovenaan