Mammoetresten ontdekt in Ústí nad Labem

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mammoth-discovery-czechia-1.jpg

Archeologen in het noorden van Tsjechië hebben tijdens onderzoek op een bouwterrein de resten van 19 mammoeten ontdekt die dateren uit 24.000 voor Christus.

De regio Ústí nad Labem bereidt momenteel een website voor met een 3D-model van de ontdekking.
Afgelopen najaar hield archeoloog Petr Lissek , directeur van het Instituut voor Archeologische Monumentenbescherming van Noordwest-Bohemen, voor het eerst een stuk mammoetwervel in handen tijdens een inspectie van de toekomstige bouwplaats van het Paleis van Justitie in Ústí nad Labem.
In plaats van enthousiasme werd hij overmand door twijfels over wat hij vervolgens moest doen en of het wel de moeite waard was om door te gaan met het project. Dit project zou bestaan uit routinematige archeologische monitoring van een locatie ter waarde van meerdere miljarden kronen.
Lissek kon zich toen onmogelijk voorstellen dat hij op het punt stond een opmerkelijke ontdekking te doen .
Aanvankelijk dacht hij dat het bot mogelijk van een ander prehistorisch dier afkomstig was. Maar slechts een paar dagen later begon een gedetailleerd onderzoek, waaruit bleek dat de archeologen een uitzonderlijk grote en belangrijke vindplaats hadden ontdekt, hoewel de exacte structuur en betekenis ervan nog niet duidelijk waren.

Mammoth-discovery-czechia-2.jpg

Al snel werd bevestigd dat dit werkelijk een unieke ontdekking was, met een betekenis die verder reikte dan Tsjechië. Archeologen ontdekten een cluster botten van oude jagers die teruggaat tot ongeveer 24.000 v.Chr. , waaronder de resten van 19 mammoeten , aldus Radio Prague International.

Mammoth-discovery-czechia-4.jpg

"Deze ontdekking is van bijzonder belang omdat vondsten die verband houden met de jacht op mammoeten in Noordwest-Bohemen uiterst zeldzaam zijn", aldus Petr Neruda, directeur van het Anthropos Instituut van het Moravisch Regionaal Museum en een vooraanstaand Tsjechisch expert op het gebied van deze historische periode.
Tot nu toe zijn de belangrijkste ontdekkingen vooral in Moravië gedaan.

Mammoth-discovery-czechia-3.jpg

bron: praguemorning.cz

Nu nog die beesten weer tot leven verwekken, zou leuk zijn voor toeristen, begin v d week heb ik een herfsttour gemaakt met mijn e-chopper door Sumava, daar kwam ik door een dorpje waar iemand bizons fokt, begin jaren 2000 waren we daar ook , toen nog met een auto, en voelden we ons niet zo op ons gemak, toen die beesten op ons af kwamen, en een brullend geluid begonnen te maken, temeer omdat de omheining er niet erg solide uitzag.
Tegenwoordig staan er overal borden met verboden parkeren, en dat er een wegsleep regeling van kracht is. treurig dat die beesten schijnbaar hordes toeristen met auto's moeten aanzien, die er een gewoonte van maken alles vanuit de auto te willen zien.
De vele auto's op sommige dagen, begint meer en meer een probleem te worden in Sumava, en ik ben bang dat die nieuwe pro auto partij daar ook geen oplossing gaat brengen, het wachten is nog op een pro fietspartij.

Bovenaan