Mag je een huis laten verkrotten?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We hebben destijds een heel kleine hypotheek genomen om het huis aan te schaffen .Nu is de grondprijs al het geleende waard .Door omstandigheden denken we er over om niets meer aan het huis te doen en ons elders te gaan vestigen ,mag dit?
Voor we het kochten had het huis ook al 15 jaar leeg gestaan.Het kleine hypotheek bedrag blijven we natuurlijk wel betalen alleen de electriciteit,telefoon etc sluiten we af. Heeft iemand hier ervaring mee.

De kinderen hebben wel aangegeven om nog iets met het huis te willen doen over een aantal jaren als de omstandigheden veranderd zijn.
 
Kijk eerst eens in de koopakte van je onroerendgoed, alles heeft zijn waarden, alleen heeft niet al de grond de bestemming "bouwgrond" maar tuin (zahrada) en dat is duidelijk een prijsverschil per m2.

Zelf zou ik zeker het huis achterlaten in de conditie wind en waterdicht en zorgen voor voldoende ventilatie etc. zodra regen en sneeuw vat hebben op/in het huis gaat het snel van je af en dan kosten eventuele plannen voor het weer in gebruik nemen van het huis veel geld tijd en werk.
 

Vodnik

† In Memoriam
Als ik zo hier en daar om me heen kijk hoef je geen problemen te verwachten als je een huis laat verkrotten, er staan er genoeg en sommige nog te koop ook.
Maar als het echt een krot is ben je wel aansprakelijk als er ongelukken gebeuren!
Op twee krotten in mijn omgeving is door de eigenaren een papier op de toegang geplakt dat de eigenaar niet aansprakelijk is voor ongevallen.

Ik heb bij het MU is gevraagd waarom de eigenaar niet gesommeerd wordt iets te doen. Antwoord was dat dat geen zin heeft omdat ze geen sancties kunnen opleggen. (één huis is inmiddels volledig verdwenen -opgestookt- en het andere staat nog, maar steeds meer delen storten in)


Wat betreft die hypotheek: Een hypotheek wordt verstrekt en daar staat "iets" tegenover als onderpand (meestal het huis) Als de waarde van het onderpand onder waarde van de hypotheek komt kan de bank om directe aflossing vragen. Als je een huis niet onderhoud gaat het hard achteruit!
(een huis dat 15 jaar niet bewoond is geweest . . . . ben er vrij zeker van dat je dan drevomorka erin hebt zitten)
 
Ik kijk hier een beetje anders tegenaan. Ik vind dat als je een huis koopt je ook je verantwoordelijkheden dient te nemen en laten "verkrotten" hoort daar niet bij. Is dat de manier van "dank" zeggen.....

Als je andere plannen hebt, en dat kan ik me dus best wel voorstellen, beslis dan wat te doen met de bestaande:
- slopen en opruimen
- doorverkopen
- opknappen

en mischien dat er andere nog meer opties weten. Nogmaals..... verkrotten vind ik de achterdeur uit, je laat daarmee een dorp zitten met de ouwe rommel, onveilige toestanden voor kinderen en wat al niet meer aan overlast.
 
Verkrotten? Ik vind dat dit niet kan. Het is al ergerlijk genoeg dat er huizen leegstaan en het is inderdaad zoals Semabyt schrijft; het hout wordt er uit gesloopt tot er niets meer is dat het dak kan dragen en...weg huis! Het dorp wordt er niet mooier van. Probeer het te verkopen als je er geen zin meer in hebt.
 
Verkrotten is eigenlijk een groot woord .Het huis rondom in de kunstof ramen en deuren en een gedeelte van het dak is vernieuwd en het andere deel is inwendig van nieuw hout voorzien .De bedoeling is dat het een tijd leeg blijft staan .Per p.m. heeft zich trouwens een kandidaat gemeld voor huur.
 
keuze,s maken

Kom op de div. camperfora en in de praktijk nu ook:top:Mensen tegen die door fpu vut of wat dan ook niet meer hoeven te werken .Ze hebben een aardig mobiel huis gekocht en reizen heel de wereld door ,de zon achterna:D

Nu kan ik de tijd die ik nog heb[ de laatste mri-scan van nek en hersenen toonde weer verdere verslechtering] met -25 in een huis in Tsjechië zitten om wat te klussen aan het binnen werk:( of de wereld rond trekken .Nu in Noord-Italie,Kroatie,Hongarije en van de winter in Zuid-Spanje en Marokko.

En de familie-omstandigheden:stout: spelen ook natuurlijk een GROTE rol

Een goede verstaander......
 
jozef, ik krijg het idee, dat je min of meer een bevestiging wil hebben, van wat je al besloten hebt!
sluit de boel af en doe wat je graag wilt, maar bezint eer ge begint en mocht je in de toekomst met je "bed vort" ooit in de buurt van švihov komen, ik verwacht jullie dan wel hier!
buiten aansluiting van water en electriciteit zijn aanwezig.
 
Dank voor de steun,Het is trouwens niet duur met een camper je plaatsje kiezen op www.campercontact.nl vind je ook vele gratis plaatsen .De gemiddelde camper heeft 200liter schoonwater en 200 liter rioolwater aan boord tanken en lozen kan je op veel punten.Soms betaal je iets hiervoor soms niets ...........als je dit afweegt tegen de stookkosten in de cz is het een win win situatie .Heb al diverse invitaties op zak om mee te reizen met ervaren overwinteraars en deze beweren dat je naast het genot van in dec-jan met + 25 in je korte broek buiten je camper te zitten er ook nog geld aan overhoud ....aan het thuisfront stook je niets en de levensstandaard is zo laag in kosten [ze beweren 3 euro voor een volledige maaltijd en bv 74 eurocent voor de diesel.Een topplaats op een Marokkaanse camping met gratis wifi,zwembad,wellnes station komt op 5euro per dag .:top:
 
Doe wat je hart je ingeeft Jozef, als dit jullie keus is moet je het doen.
Met de huuropbrengst van je huis in Tsjechie kan je het werk aan je huis tzt laten doen:).
Goede reis, veel zon en gezondheid.
Groet van een jaloerse André:D
 

Vodnik

† In Memoriam
Dank voor de steun,Het is trouwens niet duur met een camper je plaatsje kiezen op www.campercontact.nl vind je ook vele gratis plaatsen .De gemiddelde camper heeft 200liter schoonwater en 200 liter rioolwater aan boord tanken en lozen kan je op veel punten.Soms betaal je iets hiervoor soms niets ...........als je dit afweegt tegen de stookkosten in de cz is het een win win situatie .Heb al diverse invitaties op zak om mee te reizen met ervaren overwinteraars en deze beweren dat je naast het genot van in dec-jan met + 25 in je korte broek buiten je camper te zitten er ook nog geld aan overhoud ....aan het thuisfront stook je niets en de levensstandaard is zo laag in kosten [ze beweren 3 euro voor een volledige maaltijd en bv 74 eurocent voor de diesel.Een topplaats op een Marokkaanse camping met gratis wifi,zwembad,wellnes station komt op 5euro per dag .:top:

Hallo hallo Jozef, eventjes beentjes op de grond . . . "ze zeggen . . . gehoord dat . . .
Ik mag wel zeggen dat ik een ervaen camperaar ben en kan slechts stellen dat er één ding waar is: de zon gaat voor niets op! (en alle andere leuke dingen moet voor betaald worden, camperaars betalen dubbel, bootjesmensen driemaal!)


(een gemiddelde camper met 200 ltr dribk water? een vuilwater tank van dezelfde afmetingen? Ik vraag me af waar je dat vandaan hebt, maar helemaal niet belangrijk, hoeveel heb je zelf? Heb je douche in de camper, waar doe je de was? Hoe kook je, LPG of flessen?)
 
jozef ik vind dat je er moet van genieten. met genieten is het leven leuker. en thuis zitten waar je geen zin in hebt?
doe waar jij zin in hebt !!! maar laat altijd een achterdeurtje open.
met vr.gr. mark
 

char

† In Memoriam
We hebben destijds een heel kleine hypotheek genomen om het huis aan te schaffen .Nu is de grondprijs al het geleende waard .Door omstandigheden denken we er over om niets meer aan het huis te doen en ons elders te gaan vestigen ,mag dit?
Voor we het kochten had het huis ook al 15 jaar leeg gestaan.


Ik vind dit een vreemd verhaal.
Wat hebben jullie met het huis gedaan,.. in al die tijd,..zodat de huidige grondprijs uiteindelijk jullie hypotheek dekt??..

Afgebroken..of zo??...:lmfao:

Of lees ik iets totaal verkeerd??..

Char.
 
Bovenaan