Luiden van de Zikmund

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste Forumleden,

Kan iemand mij aub vertellen wanneer de grootste bel in de St. Vitus kathedraal, de zogeheten Zikmund, weer geluid gaat worden?

Op diverse websites lees ik met kerst en met pasen maar ik kan me ook indenken dat in Augustus ook geluid gaat worden.

Ik wil hier graag een opname van maken, vandaar dat de juiste datum van belang is.

Alvast beddankt.

Blanka
 
Dankjewel, inderdaad die heb ik ook gevonden. Er moet een stichting van vrijwilligers bestaan die zich bezig houden met het luiden....dat nog handmatig gebeurd...ookal zo uitzonderlijk.

Op wikipedia staat bij de Zykmund in Polen een precieze lijst met data waarop geluid zal worden, bij Maria Hemelvaart 15 Augustus.

Ik vroeg me af of in Praag op 21 Augustus geluid wordt bijvoorbeeld.

Grt.
 

kuurgast

Donateur
De vrijwilligers vereniging heet "Campanarii Pragenses Sancti Viti (Pražští zvoníci svatovítští)" onder leiding van Tomáše Stařeckého ,en heeft een adres:U NÁRODNÍ GALERIE 488, 15600 Praha-Zbraslav.(briefje in DE of EN sturen met je vragen geeft grote kans op antwoorden)
Er is een Tsjechische wiki van Zvon Zikmund. Over de data is niet veel te vinden dan nieuwjaarsdag,pasen, kerst en nacht van de kerken in het voorjaar. Er schijnt ook iets te zijn met 28 september.
 
Ja dat doe ik. We hebben nml. 4 Mei de Bourdon klok opgenomen (Waalsdorper vlakte) en de bedoeling is dat we (ik en een student van de sonolie afd. Koninklijk Conservatorium Den Haag) een mooie collectie audio opname vastleggen van beroemde klokken in Europa. Nogal een klus...maar ik begin dicht bij huis.

Ik hou je op de hoogte.
Alvast bedankt.
 

kuurgast

Donateur
Ik hou je op de hoogte.
:lezen: :confused:

In de Eerste Wereldoorlog zijn 3 klokken van de St.Vitus omgesmolten en nu zijn daarvoor nieuwe klokken gemaakt.
De namen zijn Zvon Dominik ,Zvon Marie en de kleinste Zvon Ježíš die vanaf nu te zien zijn in de kathedraal.
Eind april worden ze gewijd en daarna op hun plaats gehangen.
12 Mei zijn ze te horen bij feest van verjaardag inwijding van de St.Vitus.
Bron:ceskenoviny.cz.
 
Bovenaan