Linzen-recept gezocht tbv Kerst

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, Ahoj,

Ik ben net nieuw op dit forum. Ik ga met Kerst linzen maken als voorgerecht met beetje spek, wat eieren erbij en augurkjes. Zo heeft mijn moeder dat jaren gemaakt, symbolisch tbv een goed financieel komend jaar en volgens mij eten velen dat met Oud & Nieuw.
Nu ga ik dat dit jaar voor het eerst zelf maken en hoopte ergens op internet een origineel recept daarvan te vinden.
Wie kan me hieraan helpen?
Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Kaja
Ps omdat we het altijd de 24e vieren ga ik morgen (23e) beginnen met oefenen.. :)
 
Bereidingstijd: 30 min

Ingredienten:
½ kg linzen (bij voorkeur een nachtje in het water laten staan ivm onaangename geurtjes na consumptie ;-))
50 gr boter
2 soeplepels tarwebloem (bij voorkeur halfgrof)
1 bouillonblokje (groente, maar vlees kan ook)
poedersuiker, azijn, zout en peper

Bereiding
Linzen eerst nakijken op vuil, zand en kapote zaden, daarna goed wassen met koud water. Eventueel een nachtje laten staan (wel het weekwater weggooien!).

Bij voorkeur in een snelkookpan koken. De linzen kook je in een ruime hoeveelheid water totdat de korrels zacht zijn maar niet uit elkaar vallen (ongeveer 15 min).
In een ander pannetje smelt je het boter en doet de tarwebloem erbij. Dit gaat heel gauw aanbranden, dus pas op!
Wanneer de linzen klaar zijn, doe je ze bij de botermengsel. Indien al het water uitgekookt is, doe je d'r wat water bij en het bouillonblokje. Alles goed roeren en nog ongeveer 10 min koken.
Wanneer de pap klaar is, doe je d'r ongeveer 3 eetlepels suiker en 2 eetlepels azijn in. Als laatste doe je d'r zout en peper bij.

Doe er beslist geen korreltje zout bij, voordat je de hele mengels klaar hebt, linzen worden namelijk niet zacht als er zout bij zit.
De smaak hoort zoetzuur te zijn, dus je kan het beste eerst met 1 eetlepel suiker en azijn beginnen en dan rustig bijgooien naar smaak.

Een ander variant is, dat je ipv een boter-bloem mengsel eerst een klein fijngehakte ui goudbakt (in boter of veel olie) en die dan bestrooit met bloem. Je krijgt dus hetzelfde vet-bloem mengsel om de linzen een sausje te geven, maar deze keer met een andere vetsoort en met een lekkere uiensmaakje.
 

kuurgast

Donateur
zdet--c190xc190.jpg
Dat ziet er dan zo uit?
zdet--c190xc190.jpg


Ken het wel als hoofdgerecht en is dan een voedzame maaltijd.

zeker lekker en ik had het toen met gebakken ei en gegrilde knakworst ofzo en natuurlijk augurk. :lekker:
 
Hai Hudinek, Kuurgast, Liesbeth en Jelen!

Hartelijk dank voor het recept, de foto's en jullie reacties.
Superleuk dit zo met gelijkgestemden te delen.

Wij eten ook altijd Karper, Schnitsel en rijke aardappelsalade met Kerst. Van de Karper worden dan de schubbetjes bewaard (vooraf uiteraard met visboer afgestemd), en als die schoon en gedroogd zijn gaan paar schubbetjes in de portemonnee. Ook met het vertrouwen/ bijgeloof dat dat centjes 'bij je blijven'.

Groet, Kaja
Ps nog een leuk idee voor Kerst te delen. Zorg dat op tafel bij elk persoon/bord een walnoot ligt. Na het toetje pakt eenieder de walnoot en doet een wens voor de persoon rechts van hem of haar, allen tegelijkertijd. Nadat eenieder in gedachten de wens heeft gedaan, geef je de walnoot door aan die persoon (ook allen weer tegelijkertijd) en dan kraak je hem met de hand. Ja..je moet er wat moeite voor doen. Zo ´eet´ je de wens op :).
 
Bovenaan