Leem hergebruiken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In mijn boerderij heb ik veel muren en vloeren die met leem zijn afgesmeerd. Van binnen en van buiten. Binnen wil ik er van af maar buiten wil ik het weer met leem restaureren want hele stukken zijn weg. Is het mogelijk om het leem van binnen er uit te halen en aan de buitenkant er weer op te smeren. Ik als no no met leem denk , juiste dosering water,opgevoel, weer her te gebruiken Ik heb ooit eens een recept van monumentenzorg gekregen. ligt in Tsjechie. Uit mijn hoofd soort klei (schijn volgens het kadaster nog een paar meter M2 te hebben wat gebruikt werd als leemput,maar moet eerst een landmeter aan te pas tekomen om het precies te bepalen) klei ,stro (gras) en paarden urine:( Weet iemand of ik kan hergebruiken of dat ik het gras moet gaan maaien en een paard moet kopen:slik:
 
leem is een prima bouwmateriaal en het bestaat voornamelijk uit klei welke uit leemputten gehaald wordt.
vermengd met stro en dierlijke urine werd en wordt het gebruikt als bouwmateriaal bijv. leemstuc.
leemstuc is in hoge mate ademend, milieuvriendelijk en antistatisch, doch het aanbrengen van leemstuc is bewerkelijker dan bijv. kalkmortel..
ik zou dus, tenzij het stucwerk erg slecht is, de ontbrekende stukken opvullen met kalkmortelspecie..
is sneller uitgehard en is ongeveer gelijk aan leemstuc.
binnen zou ik het laten zitten, het is ademend en veel werk om het te verwijderen, geeft enorme stofzooi..
maar is het wel leemstuc wat er gebruikt is?
of leem opnieuw gebruikt kan worden? denk het wel, je zult het dan moeten vermalen en opnieuw mengen met verse leem..
erg veel werk..
wat is trouwens de ondergrond van de wanden?
 
Wij hebben al vaaker met leem gewerkt, ging ieder keer prima maar het komt wel heel erg op de verhouding leem -zand-water aan.Gemengt met mos is het izolaatie= gewoon mos uit het gazon wat men eruitvertikuteert.Stroo is veel grofer, vroeger gebruikte men kaff van het dorsen. In Oostenrijk doen ze er ook wel het pluis van de bloemen van riet-cigaaren erdoor. Jan heeft bakoven en kachel gebouwt en de laatste keer heeft hij gewoon de oude leem hergebruikt. Het is een heele mooie tegel- kookfornuis met bakoven geworden. Het barst helemaal niet.Wij hebben er geen urine doorheengedaan, dat lijkt mij te.Een beetje kalk zou mischien voor buiten wel goed zijn.
 

char

† In Memoriam
Mooi!!.. Ik heb weer wat geleerd,..en dat is altijd prettig!!.. Bedankt!!..

Mazackova?... Heb jij enig idee hoeveel paardenurine er gebruikt wordt in de totale productie van de betere en beste parfums voor vrouwen??..

Duizenden liters!!...:lmfao:

(en ik maak nu geen zottigheid!!..)

Char.

Edit.. Ik schrijf dit omdat je het niet in je muurbedekking wilt gebruiken,... maar ongemerkt gebruiken vrouwen deze urine veel vaker dan ze denken/weten!!..
 
Hoi bedankt voor jullie reaktie. 23 april ga ik weer naar Tsjechie. Wil nog goed nadenken en kijken wat te doen met leem. Pes ik weet dat het een drama klus is om het eruit te halen. Zit er ook niet op te wachten. Maar hele stukken vallen van het plafond en op een aantal plaatsen hangt het.De ondergrond is hout. Er zijn wel verschillende manieren gebruikt. Buiten aan de achter kant is gras gebruikt. binnen zijn de balken omwikkelt met Stro en daar leem aangebracht.
Ga eerst een proef maken met leem kijken of het me lukt. En kalkmortel specie lijkt mij een goed een goed alternatief. Hou jullie op de hoogte.
Groet,
Richard
 
Hoi bedankt voor jullie reaktie. 23 april ga ik weer naar Tsjechie. Wil nog goed nadenken en kijken wat te doen met leem. Pes ik weet dat het een drama klus is om het eruit te halen. Zit er ook niet op te wachten. Maar hele stukken vallen van het plafond en op een aantal plaatsen hangt het.De ondergrond is hout. Er zijn wel verschillende manieren gebruikt. Buiten aan de achter kant is gras gebruikt. binnen zijn de balken omwikkelt met Stro en daar leem aangebracht.
Ga eerst een proef maken met leem kijken of het me lukt. En kalkmortel specie lijkt mij een goed een goed alternatief. Hou jullie op de hoogte.
Groet,
Richard

Richard, mag ik je 3 tips geven??..
Als je het plafond gaat slopen..

A. alles wagenwijd open..
B. stofbril en mondkap ( het stof is ragfijn )
C. het leemstuc zit op latjes met venijnige vierkante antieke spijkertjes, deze zijn bijzonder scherp..

Hoe ik dit weet?? Uit eigen ervaring..:kruk:
 
Pes bedankt voor de pozor. In april ga ik de eerste keer weer na de winter voor een dag of tien.Helaas in de winter ingebroken. Eerst alles weer klaar maken voor de komende maanden (gras maaien 5000 m2) ga deze keer nog geen grootte dingen doen met het leem gebeuren. ga de eerste week van juni weer en dan in de zomer 3 á 4 weken en dan wil ik het gaan aanpakken. ga alles nalopen en wat oefenen op kleine schaal.. Tips en ervaringen zijn altijd welkom.
Groet,
Richard
 
Bovenaan