Langoše.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Porci: 2
4 dcl vody, 1/2 kg hladké mouky, 1 lžička soli, 1 špetka cukru, 1/2 balení droždí, olej.


Z mouky, vody, droždí, cukru a soli připravíme těsto, které necháme vykynout.
Poté vytvarujeme placky, které pečeme na pánvi s rozpáleným olejem.
Tip: Hotové langoše můžeme potřít dle chuti česnekem, kečupem nebo posypat sýrem.
 
Lekker
smile.gif
. Via Stijn heb ik eens een Langose recept gekregen waar ook een zoete variant vermeld stond:
s marmeládou nebo zavařeninou. Nog niet geprobeerd.
 
Langose vind ik in Tsjechië altijd zo lekker, dus nu kunnen we ze thuis zelf maken, mnam
4_15_1.gif
.
 
Weet iemand van jullie, waar ik gewone gist kan kopen? Bij de bakker hebben ze de broodgist en dat is toch niet wat ik zoek. Want in de zoete gerechten, cakejes en koekjes is het echt te merken, er zit dan zo'n "broodsmaak" aan. Kan iemand helpen??? En de poedervorm, daar ben ik niet zo gek van.
 
Bij ons hier in Belgie kopen we altijd onze verse gist bij de bakker. We gebruiken hem voor desserts, zoals pannenkoeken, wafels... en wij vinden niet dat gist een uitgesproken broodsmaak heeft. Misschien is het bij jullie wel anders. Voor cakejes en ander gebak gebruiken we bakpoeder ( uitwerking zoals gist ) en vanillesuiker.
Het voordeel bij bakpoeder is dat het ingredient niet moet blijven staan om te rijzen. Het wordt onmiddellijk toegevoegd aan de rest van de ingredienten.
 
Klara, mijn vrouw gebruikt vaak gedroogde gist. Die kan je b.v. bij AH kopen, ik meen in pakjes per 5 zakjes.
Heeft zeker geen broodsmaak!!
 
Bovenaan