Laatste stukje Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Onze vakantie heeft wat voeten in aarde gehad, want waar gaan wij naar toe als je pas eind september en begin oktober vakantie hebt. Diverse mogelijkheden passeerde de revue, maar manlief gaf toch wel aan dat hij heel graag weer naar Tsjechië wou. Daar wij vorig jaar het plan hadden om Krakau te bezoeken en dan via Ostrava naar het wijngebied in Tsjechië te gaan, is dit plan wederom uit de ijskast gevist. Ach, dit tripje stond al een aantal jaar op de verlanglijst, maar er kwam elke keer wat tussen. Nu dus toch maar kijken of het dit keer ging lukken.

Vrijdags zouden wij starten vanaf het werk van Andre. Hier kwam de eerste kink in de kabel al langs. Ondanks dat zijn contract nog lang niet afgelopen is, vertelde de directeur toch maar even dat hij Andre niet leuk vond en dat hij van hem af wil. Leuk begin van je vakantie, zullen wij maar zeggen.
Na een paar telefoontjes of dit wel zomaar mag en een zin die ver te zoeken is, toch maar vertrokken (wel wat later) en gestopt in Braunschweig. De camperplek was zoals altijd vol, maar aan de zijkant konden wij nog net staan.

De volgende morgen toch nog wat bedrukt over het hele gebeuren richting Hrensko, want ja, het is weekend dus de meeste kramen zijn dan open.

Eerst moet er even gestopt worden in Dresden en even in het winkelcentrum aan de rand van de autobaan een super lekker ijsje halen. Ze hebben daar toch een keus en je krijgt echt waar voor je geld. Nog even gegeten en overnacht op de parkeerplaats.

De volgende dag dus via Pirna en het mooie gebied daar (kan al genieten door er gewoon doorheen te rijden) naar de markt in Hrensko. Hier even overheen gebanjerd, dat blijft gezellig, vinden wij.
Dan richting Liberec. Even tanken bij de Ono, want ja, je blijft Nederlander, dus ondanks dat de diesel in Tsjechië al goedkoper is als in NL, is die hier nog goedkoper. Na het tanken horen wij een raar geluid wat wij toch niet helemaal vertrouwen. Andre kijkt bij een rood stoplicht of hij het kan vinden, maar dat lukt natuurlijk niet. Aangezien wij dicht bij Liberec zijn, nog even doorgereden en bij de Globus een overdekt stukje P opgezocht (het regende) om te kijken wat er aan de hand was. Wat blijkt, er is een wiel losgelopen. Levensgevaarlijk natuurlijk, maar na alles weer goed aangedraaid te hebben en de overige drie wielen ook maar even nagelopen te hebben, besluiten wij om daar maar te overnachten. Zo hebben wij de volgende morgen lekker verse broodjes.

Hiervandaan gaan wij richting de skywalk in Dolni Morava. Het weer is niet zo geweldig, veel bewolking en niet echt warm met 16 graden. Een paar jaar terug hebben wij de skywalk bij het Lipnomeer bewandeld, maar kan mij niet herinneren dat wij dat toen duur vonden. Moet zeggen, nu vonden wij het een prijzig uitje met zijn tweeën, maar ja, als je er eenmaal staat wil je het toch doen en als je de lift ernaar toe genomen hebt, zeg je geen nee tegen de walk en lift weer naar beneden, dus betaal je opnieuw. Het was wel super en met mooi weer heb je vast een nog mooier uitzicht als wij nu hadden. Je kan er aardig wat activiteiten doen, maar door het weer en de prijs zijn wij maar niet gaan kijken hoe duur dat was. Moet zeggen dat wij ook geen steppers en fietsers zijn tegengekomen. Hiervandaan gaan wij naar Ostrava via de 11 wat een mooie weg blijkt te zijn. Ostrava centrum vinden wij niet zo en wij moeten aardig zoeken om een VVV te vinden. Na diverse keren vragen en voor dichte deuren hebben gestaan vinden wij een I in het winkelcentrum. Het meisje spreekt goed Engels en geeft ons info over de bezienswaardigheden, op de vraag wij wij met onze camper kunnen staan zegt ze dat er een camping is in Landek park. Dat blijkt zo te zijn, wij zijn de enigste maar wat een leuk terrein. Je maakt gebruik van het sanitair van de tennisvelden, je kijkt op de mijntoren en je kan er leuk wandelen. Uiteraard de mijn bezocht en alle machines bekeken die buiten opgesteld staan. De zoo hebben wij ook bezocht, wat een ruime dierentuin. Het is meer een park, erg mooi aangelegd met diverse rolstoelroutes. Of je met die routes ook alle dieren ziet, weet ik eigenlijk niet. Moet zeggen, daar heb ik niet zo op gelet. Denk wel dat je soms aardig moet duwen, want er zaten ook hellingen in de route. Wij zijn hier toch wel een aardige tijd zoet geweest. Wat ons wel opviel, en dat hebben wij later ook gezien, dat er hele klassen naar toe komen, al dan niet met bijbehorende opdrachten. In het archeologisch park later in de vakantie kwamen wij ook al diverse klassen tegen. Ook hebben wij het terrein van de Colours of Ostrava bezocht. Dit is toch wel indrukwekkend; al die ijzeren gebouwen en de constructies in de lucht hebben toch wel wat. Vooral 's avonds als het schemert en de lichten aangaan, lijkt het ons een superplek voor een spokentocht. Ook hier de mijn bezocht en de Bolt tower. Met een oortje in krijg je een Engelse uitleg van het hele gebeuren. Besloten om het techniekmuseum over te slaan, omdat daar alles uitgelegd wordt in het Duits en Engels (meen ik) en daar wij even genoeg Engels gehoord hadden.
Op naar Krakau. Een mooie stad met heel heel veel kerken. Het Wawel bekeken met de kerk en rond gelopen in het centrum. De volgende dag een elektrisch karretje genomen en ons langs alle bezienswaardigheden laten rijden. Niet goedkoop maar een super gids die in het Engels alles super goed vertelde en via het gids systeem in het Nederlands uitleg kregen over alles waar wij langs reden. Deze jongen nam echt de tijd en wij zijn zeker langer weggeweest dan de bedoeling was. Moe van al het vertalen in je hoofd zijn wij weer doorgereden naar Roznov Pod Radhostem. Jaren terug zijn wij hier al eens geweest op de heenreis naar Slowakije. Wij stonden zowaar met drie andere campers op de camping. Het museum bekeken, wat erg leuk is, en de uitkijktoren bewonderd en uiteraard beklommen. Zo hoog is het niet, maar ik moet geloof ik wel wat aan de conditie gaan doen, ik lijk wel een hijgend postpaard.

Heb mijn oude boekje van de ANWB mee en daar blijkt een route in te staan die via Roznov naar Lednice en Valtice gaat, waar wij naar het kasteel en de wijnfeesten willen. Een mooie route door veel groen en heuvels. We hebben onderweg diverse stadjes bekeken en gezocht naar een skaly, maar niet kunnen vinden. Ook de camping was niet te vinden. Volgens de kaart moesten er drie zijn, maar helaas, dat werd hem dus niet. In Desna vonden wij wel een camping waar wij wederom alleen op stonden. Het had zelfs een zwembad, er zat nog water ook in, maar het hek was dicht. Nu was het weer er ook niet naar om te zwemmen, maar ik moet zeggen, van de 16 graden waarmee wij de vakantie begonnen is het ondertussen 20 graden geworden en droog, dus wat willen wij nog meer. Wij vervolgen de route over wat weer een mooie weg is, de 55. De bedoeling is dat wij een stuk omhoog gaan en dan weer terug, maar ergens gaan wij verkeerd, omdat wij een bruin bordje zagen met Rozledha erop. Helaas die niet kunnen vinden en helemaal van de route af, maar ja, dat maakt het nou zo leuk om met een camper te reizen. Wij rijden weer door smalle weggetjes naar de 50 en komen terecht in Velehrad. Dit blijkt een bedevaartsoord te zijn omdat de paus daar geweest is (als ik het allemaal goed begrepen heb) en de kerk, of is het een kathedraal, bekeken. Erg mooi allemaal en wat een rijkdom. Wij rijden de camping op waar wij een bezienswaardigheid zijn, want alle fietsers die daar een tussenstop hebben ingelast, kijken naar ons. Wij worden vriendelijk welkom geheten en op de vraag of wij ook eten kunnen krijgen,krijgen wij te horen dat dat kan er is worst en heeft nog wel wat. Er wordt een beetje Duits gesproken en met handen en voeten en afwachten zien wij wel wat wij krijgen. Het blijkt soep te zijn, gekookte kippenbout en dat wittebrood in een lekker sausje. Andre heeft er niet genoeg aan dus die besteld er nog een worst met brood bij. Super aardige mensen zijn het en de volgende dag worden wij uitbundig uitgezwaaid. Net voor het dorp is een archeologisch park wat men heeft opgebouwd naar aanleiding van gevonden voorwerpen. Het blijkt een nationale feestdag te zijn en veel van wat wij tegenkomen is dicht. Dus dan maar een van de bekende winkelcentra's in. Wij rijden tot net voor Lednice en duiken de eerste camping op die wij tegenkomen. O jee dit blijkt van een club te zijn en is eigenlijk niet echt het aanzien waard, maar ja, wij hebben alles bij ons dus maakt het niet uit. Krijgen gelijk Pivo aangeboden en de mensen zijn alleraardigst. 's Avonds maken wij een wandelingetje en dan zie ik dat er iets verderop ook een camping is en dat wij daar al eens op gestaan hebben. Andre ziet nog geen herkenning, maar eigenlijk is de cirkel rond, wij hebben heel Tsjechie gehad. De volgende dag rijden wij eerst naar Valtice om te kijken of er info is over de feesten en daarna gaan wij naar het kasteel Lednice. Een paar jaar terug zijn wij er geweest, maar toen was er een hittegolf en konden wij de hond niet in de camper laten, het was zelfs te warm om over open terrein te wandelen, dus hebben wij toen alleen de roofvogelshow en de kas bekeken. Het was wederom warm geworden, 26 graden, maar daar wij even geen hond meer hebben konden wij nu wel het kasteel bekijken. Wouw, dat is mooi zeg, en wat een prachtig houtsnijwerk. Super mooi. Daarna gewandeld naar de Obelisk, wat nog best pittig was met die hitte. Zelfs nog naar boven geklommen, al ging dat met moeite, maar wat is het uitzicht mooi. Toen weer naar de camping, maar nou toch naar de goede Apollo camping. Jee en druk dat het er was. Allemaal Tsjechen met campers en niet van die goedkope jongens. Dat vonden wij best wel opvallend. De volgende dag vroeg op pad naar het wijnfeest. Helaas, misschien wel omdat wij er vroeg waren, viel het ons tegen. Het kasteel hier aan de buitenkant bewonderd en na het tweede rondje over het terrein besloten om toch maar weer door te rijden.

De weersvoorspelling gaf na deze 4 dagen van 26 graden aan dat het flink minder en slechter ging worden. Wij hebben nog maar een week, dus ja, om dan het mooie weer op te zoeken is het kort dag. Wij rijden richting Pec Pod Snezka waar wij in Velka Upa altijd op de p van het hotel mogen staan waar wij al jaren komen. Nog naar Pec gewandeld, wat zijn ze hier aan het bouwen zeg. Dan naar trutnov inkopen doen en via weg 16 naar Liberec. Ondertussen was het weer behoorlijk slecht geworden, veel wind en regen en koud. Tsja, wij waren net weg en toen heeft het er zelfs gesneeuwd. In Liberec de Nisa en de Globus onveilig gemaakt om weer via Hrensko en uiteraard de markt naar Dresden te rijden en zo weer naar huis.

Het was een ondanks het vervelende begin een leuke vakantie waarin wij wederom veel gezien hebben. Er is alleen 1 probleem wij hebben nu heel Tsjechië gehad daar hebben wij aardig wat jaren over gedaan dus ja wat moeten wij nu?
 

Bijlagen

  • zomer 2016 021.JPG
    zomer 2016 021.JPG
    147,8 KB · Bekeken: 20
  • zomer 2016 024.JPG
    zomer 2016 024.JPG
    199,8 KB · Bekeken: 21
  • zomer 2016 039.JPG
    zomer 2016 039.JPG
    255 KB · Bekeken: 21
  • zomer 2016 053.JPG
    zomer 2016 053.JPG
    65,2 KB · Bekeken: 21
  • zomer 2016 138.JPG
    zomer 2016 138.JPG
    149,1 KB · Bekeken: 21
  • zomer 2016 162.JPG
    zomer 2016 162.JPG
    162,9 KB · Bekeken: 21
  • zomer 2016 430.JPG
    zomer 2016 430.JPG
    81,2 KB · Bekeken: 21
  • zomer 2016 529.JPG
    zomer 2016 529.JPG
    125,3 KB · Bekeken: 21
  • zomer 2016 568.JPG
    zomer 2016 568.JPG
    79,4 KB · Bekeken: 19
hi hi nee, kuurgast, niet alle kastelen bekeken, krijg niet meer voor elkaar dan 1 a 2 kastelen per vakantie. maar niet alles is de moeite waard natuurlijk. denk dat wij wel door alle natuurgebieden gereden hebben en ik geef eerlijk toe, wandelend blijven wij ver achter. maar zit wel op de helft van die tijd. :ja: moet zeggen dat dit gebied ons wel verraste, zo groen van hoge heuvels naar wat lagere en bossen, dat hadden wij eigenlijk niet verwacht. gebied staat zeker in het lijstje van mooie stukken.
een foto van de trap draaierig omhoog van de minaret, onderweg kwamen wij een oefenschans voor skien tegen en gewoon een mooi plaatje van het meer bij camping apollo in lednice.
 

Bijlagen

  • zomer 2016 588.JPG
    zomer 2016 588.JPG
    101,7 KB · Bekeken: 12
  • zomer 2016 452.JPG
    zomer 2016 452.JPG
    154,9 KB · Bekeken: 12
  • zomer 2016 521.JPG
    zomer 2016 521.JPG
    67,7 KB · Bekeken: 12

Ad Verschoor

Donateur
Ondanks een voor jullie uiterst vervelende start van de vakantie, heb ik het verslag met plezier gelezen. Ook wij reizen jaarlijks een stukje door dit mooie land en zijn het meerdere keren in de rondte gereden. Toch zie ik ieder jaar nog weer nieuwe bezienswaardigheden en laat de wonderschone natuur ons genieten. Het kost me in de wintermaanden wel wat voorbereidingstijd en goed dat er Mapy is, maar dat heb ik er graag voor over. Ik ben alweer bezig met de volgende rondreis en dat kan ik je van harte aanbevelen.

2010, 2011,2012,2013,2014,2015.
 
Bovenaan