Kosten van verwarmen met individuele elektrische kachels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

@markousovice: hoeveel kachels van hoeveel kWh heb je dagelijks voor hoelang draaien (in de winter)?

We hebben vijf ruimtes waarin elektrische kachels hangen. In elk van die ruimtes hangt één kachel. (verschillende kachels, kleinste 1000 W, grootste 2000 W). Zoals ik al eerder schreef verwarmen we alleen de ruimtes waar we zijn (overdag kantoor aan huis, 's avonds woonkamer en soms tv-kamer, de slaapkamer en badkamer op een tijdklok) en is de rest van het huis koud. In de woonkamer hebben we ook nog een houtkachel. Hoeveel uur we welke kamer verwarmen en hoeveel kWh daarmee precies per kamer per dag verbruikt wordt, weet ik niet en heb ik nooit gemeten.

Wat ik wel weet is dat we in de periode 07-2009 tot 07-2010 totaal 7,5 MWh stroom verbruikt hebben, voor 22.334 czk en van 07-2010 tot 07-2011 was dat 8,9 MWh, voor 25.436 czk. Er is tussen 2009/2010 en 2010/2011 weinig veranderd aan onze levensstijl. Het verschil in energieverbruik is te verklaren doordat we in oktober 2010 de elektrische kachels hebben aangesloten en een wasdroger hebben gekocht (en gebruiken). De 1,4 MWh/3100 czk die we in de afgelopen periode meer hebben gebruikt zijn dus toe te wijzen aan de elektrische kachels en wasdroger. Dit is zelfs minder dan de geschatte 4500 czk die ik eerder noemde voor alleen het verwarmen... En ja, de meterstanden kloppen gewoon, die worden hier elk jaar door de CEZ zelf opgenomen en hou ik zelf ook in de gaten.
 
hmmm. inderdaad 7500 kWh is een heel hoog jaarverbruik.... Hoe verklaar je dat dan? Ben gewoon alleen benieuwd? Lees je zelf ook je meters af, of vertrouw je daar geheel op CEZ??
 
Ik heb geprobeerd de kosten van elektrisch verwarmen in onze situatie uit te leggen en te verklaren en zo een antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag van de topicstarter. Het gaat in dit topic niet om het hele stroomverbruik van je hele huishouden. De bedragen waren alleen ter verklaring van de berekening van het stroomverbruik van de primotopy.

Maar als we dan toch off-topic zijn, Ik vind dit (2100 czk/maand) een heel normaal bedrag, ook in vergelijking met rekeningen van anderen, de bedragen die al in dit topic voorbij zijn gekomen en het standaardbedrag dat CEZ in de eerste periode dat je bij hun afneemt inschat. (was 4 jaar geleden 2000 czk in de maand) Vergeet ook niet dat hier in CZ alles op elektra gaat, we hebben geen gasaansluiting, gastanks, gasflessen etc. En ja, ik lees een paar keer per jaar de meter af, om het een beetje in de gaten te houden. En tot nu toe gaat het prima.

Maar als mensen het stroomverbruik van andere permanente en niet permanente bewoners van CZ onder de loep willen nemen kunnen we beter een nieuw topic openen.
 
Het gaat niet om je totaalverbruik hoor markousovice, maar gewoon om de verhouding van je stookkosten tov het totaalverbruik. Die zijn ongebruikelijk laag voor permanente bewoning, (het is slechts mijn conclusie!) zeker bij gebruik van 5 stroomvretende elektrische kacheltjes.
Dat anderen hierop reageren met vraagtekens :huh?: is dus niet verwonderlijk.
In ieder geval bedankt voor je uitleg. ;)
 
Bovenaan