Kosten van verwarmen met individuele elektrische kachels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, ik weet niet of dit hier thuishoort maar het komt in ieder geval in de buurt.

Heb zonder echt resultaat op het forum rondgekeken maar kan niet vinden wat ik zoek.

Mijn vraag is: Zijn er forumleden die permanent in CZ wonen en hun huis verwarmen met individuele elektrische kachels ?

Zo ja, zou iemand, eventueel via een pm, mij willen informeren over de kosten per jaar ?

Bij voorbaat dank.

Hans
 
Hallo Hansbos,

Het antwoord op je vraag kan heel divers zijn.
Hoe groot is het huis, hoe vaak ben je er (jij dus permanent), hoe is de isolatie etc etc.

Misschien geeft dit lijstje je in ieder geval al een klein beetje antwoord op je vraag.
 
Wij wonen hier permanent en verwarmen deels met de houtkachel en deels met elektrische kachels. Het bevalt goed, de ruimtes die we verwarmen worden snel en goed warm en je hebt geen gedoe met hout. Het is ook fin dat je heel gericht kunt verwarmen. De kosten vallen erg mee, maar ik moet er wel bij zeggen dat we alleen de ruimtes verwarmen waar we zijn (overdag kantoor aan huis, 's avonds woonkamer en soms tv-kamer, de slaapkamer en badkamer op een tijdklok) en de rest van het huis koud is. Ik denk dat je op deze manier zeker goedkoper uit bent dan met een elektrische cv en misschien zelfs ook goedkoper dan met een hout-/kolencv.
We verbruiken per jaar 5 kuub hout en verwarmen kost ons ongeveer 4500 kc per jaar aan stroom.
 
Ja, ik ben er zelf ook verbaasd over hoe weinig het is. Maar het is echt het verschil in jaarlijks elektriciteitsverbruik tussen toen we nog alleen met hout verwarmden en nu we deels hout en deels elektrisch verwarmen.

Juist doordat je alleen de ruimtes verwarmt waar je verblijft, kun je heel erg gericht verwarmen. Als je een cv hebt, ben je vaak geneigd het hele huis en ook bijvoorbeeld de overloop en de gangen te verwarmen. Vaak zijn mensen ook bang voor bevriezing en laten ze de verwarming ook aanstaan in ruimtes waar ze nooit komen. Op die manier gaat er echt veel warmte en energie verloren. De elektrische kachels (Přímotopy) die wij hebben kunnen niet bevriezen, dus ook als we er in de winter een tijdje niet zijn, kunnen we ze gewoon uit laten.

Echt het bevalt prima zo en we zouden het in een nieuw huis ook weer zo doen.
 
Mij ook 42000 kr bij betalen bij men vast recht.
Nu heb ik wel elec cv, mar stook er ook nog wat hout bij.
De bedoeling is om er een houtkachel bij tezetten die ik ook op de cv aansluit,deze wanneer ik thuis ben en hout stook direct het gehele huis verwarmt.
 
Mij ook 42000 kr bij betalen bij men vast recht.
Nu heb ik wel elec cv, mar stook er ook nog wat hout bij.
De bedoeling is om er een houtkachel bij tezetten die ik ook op de cv aansluit,deze wanneer ik thuis ben en hout stook direct het gehele huis verwarmt.


Dat heb ik ook!! mijn Houtkachel is op de CV aangeslopen, en als ik de houtkachel goed stook kan ik ook de andere vertrekken gedeeltelijk verwarmen.
 
ik betaal al 7 jaar niks aan electra..
hoe..??
heel simpel.
koop een watermolen.
bel de CEZ op en zeg dat jouw molen stroom gaat leveren als hij functioneel is, en dat ze die stroom gratis mogen hebben.
min je eigen verbruik natuurlijk.
en dat ze tot die tijd gratis stroom leveren.
heb dat 7 jaar geleden afgesproken.
zodoende.:fluit:
 
mij kost het 45000 per jaar

45000 kronen per jaar aan elektrisch verwarmen? Dat is 3750 kc per maand, dat is veel meer dan onze hele maandelijkse elektriciteitsrekening! En dat terwijl we hier permanent wonen, kantoor aan huis hebben en dus de hele dag in huis zijn, en elke twee dagen de elektrische oven flink opstoken om brood te bakken.

Echt waar, de kosten voor elektrisch verwarmen zijn bij ons ongeveer 4500 kc per jaar en daarnaast gebruiken we nog 5 kuub hout.
 

Vodnik

† In Memoriam
even een rekensommetje:
4500 czk per jaar is 375 czk per maand
Stel dat je een zeer gunstig tarief hebt van 3 czk per kWh dan heb je gedurende één maand 125 kWh tot je beschikking, dat is 4 kWh per dag.

Een simpel electrische ventilator kacheltje is 2 kW, op halve kracht 1 kW, die kan je dus 4 uur laten draaien.

(dan vergeet ik maar even je broodbakken, een oven is 2 kW, uurtje bakken is ook 2 kWh. Om de dag je broodbakken is 30 kWh per maand!)


Zou toch de meterstanden maar is bijhouden!


NB ik verwarm gedeeltelijk electrisch (electro kotl met warmwaterwisselaar op de houtkachel) Ben slordig met uitschakelen van verlichting! Kokem doe ik op (flessen)gas. Verbruik hout, 8 kuub.
Het afgelopen jaar (8-2010 tot 8-2011) heb ik 10,19 MWh verbruikt (kosten 30.346 czk).
(Wij wonen voor 60 % in ons weekendhuis-ook in winterperiode-, de rest in Praag)
 
Dank voor je heldere rekensom. Heel duidelijk.

Kosten voor verlichting vallen echt in het niet als je elektrisch verwarmt...

@markousovice: hoeveel kachels van hoeveel kWh heb je dagelijks voor hoelang draaien (in de winter)?
 
Bovenaan