Korte vakantie in de regio Karlstein

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Woensdagmiddag vertrokken en daar wij dit keer door omstandigheden maar 10 dagen hebben is het gas op de plank. Niet dat wij nou zo hard rijden met de camper, maar ipv de gemiddelde snelheid van de terugweg van 90 km per uur is het nu dus 110 km. Dat schiet dus lekker op zodat wij savonds al bij Dresden zijn.
De volgende morgen is het behoorlijk mistig en helaas wordt dat steeds erger, zo erg zelfs dat wij op de weg van Dresden naar Praag een noodstop in een bocht moeten maken. Gelukkig gaat alles goed totdat even later er een spiksplinternieuwe truck aankomt die echt alle zeilen bij moet zetten om te voorkomen dat hij ons niet aanrijdt. Met gierende en rokende bandjes lukt dit en diegene die deze truck gekocht heeft weet dat in ieder geval alles werkt. Ons hart zat in onze keel maar vooruit het loopt gelukkig goed af. Wij rijden rustig via de D8 en aardig wat opbrekingen naar de camping waar wij met mijn ouders hadden afgesproken. Helaas wou de garmin ons over de andere kant van Praag laten rijden en gelukkig bemerkte ik dat op tijd zodat wij dus een andere weg konden nemen.
Aangekomen op camping Ostrov Zadni Treban kregen wij spijt van deze keuze. De camping ligt mooi er is een hoop te zien in de omgeving, maar van schoonmaken hebben ze nog nooit gehoord. Nou is dat voor ons niet zo heel erg hebben tenslotte alles zelf mee maar schoon drinkwater hadden ze ook niet dus de water tank vullen houd dan ook op.
Vrijdag een geocache gelopen in de omgeving en op zoek naar Mala Amerika. Niet kunnen vinden schat niet en kloof niet maar wel leuk rondje gereden en leuke schone camping met drinkwater gevonden in Karlstejn. De volgende morgen daar dus naar de autokemp. Het prachtige kasteel bekeken en van de omgeving genoten. O ja de cache vandaag wel gevonden een beetje over de reling van de brug klimmen en jawel daar lag hij. Zondag opnieuw opzoek naar de kloof en bij wat navraag bleek dat wij toch wel in de goede richting zaten maar dus net een verkeerd weggetje genomen hadden. Wat een pracht zeg. Een rondje om de kloof gelopen (soms niet te veel naar beneden kijken) echt super mooi.
De stad Beroun bezocht en bekeken, langs een familie glasblazerij geweest waar ze mooie spullen maken.
Overal hangen er posters met de bezienswaardigheden in deze omgeving. Helaas merkten wij ook dat de bordjes waar de bezienswaardigheden waren niet aanwezig waren of onduidelijk (andere naam, papieren wegwijzer met kleine lettertjes). Ook de grot bezocht maar vond hem niet zo bijzonder. Wel leuk was de mijn die wij met moeite konden vinden, wij liepen er met zijn vieren en 1 Tsjech dus kennelijk was het voor hun ook moeilijk te vinden. Veel info in het Engels of Duits via papier maar gids deed wel moeite.
Ook in deze week nog naar een grote glasblazerij geweest ook hier deed de gids super haar best in het Engels wat ze overigens ook heel goed sprak. Hier mooi doorzichtig glaswerk meer gericht op gebruiksvoorwerpen dan op sier werk.
Ook het openluchtmuseum van de mijn bezocht maar helaas nergens staat aangegeven dat het alleen in het weekend open is. We mochten rondlopen maar daar hield het ook wel op helaas. Wel indrukwekkend die afgravingen.
De dierentuin van Praag bezocht, wat een crime je moet dwars door Praag heen om daar te komen. Niet echt leuk maar ja. De dierentuin is wel een aanrader hebben ons hier super vermaakt, flink wat afgelopen en een hoop ook onbekende dieren gezien.
Dan loopt de vakantie helaas alweer op zijn einde en op de terug weg langs het automuseum van Praga geweest. Wij waren net te laat dus 3 kwartier wachten op de volgende tour want je mag niet zelf rondlopen. Het mannetje sprak heel weinig Duits of Engels en had niets op papier maar wist ons wel alles duidelijk te maken. Hij heeft trouwens een beste verzameling.
Via wat binnen door weggetjes komen wij opeens een bruinbordje met Lidice tegen. Er rinkelt een belletje dus hup rechtsaf en bordje volgen. Ondertussen manlief verteld wat het volgens mij moest wezen en dat blijkt te kloppen. Indrukwekkend hoor. Rondgewandeld, museum bekeken, stuk van het oude dorp bekeken en het beeldhouwwerk bewonderd. Daarna rijden wij toch wat stilletjes door richting Decin. Wij belanden bij de stadscamping onder het viaduct. Mooie camping beetje lawaaierig maar super gelegen. De volgende dag via de markt in Hrensko weer richting Nederland.
Een korte maar mooie vakantie met mooi weer veel gezien en gedaan.
 
geen idee, cor. wilden eigenlijk de andere ook zien en benedenlangs leek ook wel leuk, maar we zagen niet hoe wij daar moesten komen. wel waren er allemaal duikers bezig in en om het water. Moet ook eerlijk bekennen dat wij niet echt naar de andere twee kloven gezocht hebben, daar wij iemand mee hadden die deze wandeling al heel eng vond. Maar mooi is het er zeker. had ook eigenlijk niet verwacht dat wij dezelfde foto's met kleurschakeringen konden maken als op internet. vooraf viel het mij wel op dat er niet veel op het forum te vinden was over Velka en Mala Amerika, en Mexico uiteraard niet te vergeten. staat ook zeer slecht aangegeven langs de weg, moet ik zeggen.
 
kijk, later na diverse keren langs rijden kregen wij al dat idee. daar hebben trouwens een hoop mensen geen moeite mee dat het niet mag, want ondanks de boom over de weg stonden er heel wat auto's beneden.
 

kuurgast

Donateur
Díky Petra voor je verhaal en foto's. :toppie:
Petra er staan 2 beschrijvingen van Bartiku die in 2011 naar Velká en Malá Amerika geweest is. :lezen:
Zie hier de website met Facebookverwijzing.
Heb je toevallig links of namen van glasblazerijen en het openluchtmuseum?
 
openluchtmuseum is Solvayovy Lomy
mijn is chrustenicka sachta
familie glasblazerij is sklarska hut nenacovice
de rondleiding kregen wij bij sklarna ruckl nizbor
via de app van camp.cz kun je op meer info camping klikken en dan krijg je de keus tussen foto's tips voor uitstapjes en www gebeuren. bij de tips voor uitstapjes kun je alles afzonderlijk aanklikken en krijg je info over de bezienswaardigheid. kon dat helaas niet vinden op de link van camp.cz op de computer. hoop dat je met de namen zo verder komt.
 
Bovenaan