Koninginnedag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Volgende week is het weer zover.. Een van de leukste (feest)dagen van het jaar in Nederland - Koniginnedag!!!
Wat zijn jullie plannen? Rondlopen, spulletjes verkopen, de drukke grote steden in of misschien een rustig plekje opzoeken? Laat het weten, ben heel benieuwd
smile.gif
 
D

Deleted member 495

Guest
Ik ga 's avonds naar het 'heksenfeest' bij ons in het dorp. Vanaf 24:00 lekker kussen onder de boom (1 mei). Traditie bij uitstek. Verder geen ambities om oranje te kleuren.
 
Ook voor ons verloopt het rustig. Het hectische gebeuren is helemaal niks voor de kleine. En eerlijk gezegd, heb ik er ook niet zo behoefte aan, juis op Koninginendag is het zo lekker rustig hier. We gaan dus lekker van de vrije dag genieten, ergens buiten maar liever zonder de mensenmassa's om ons heen.
 
Op Koninginnedag zijn wij op weg naar Tsjechie.Wij nemen de oranje soezen wel mee in de auto.

Monique
 
Even het centrum in op koninginnedag, naar de koninginnekermis en naar een verjaardag. Zo ziet onze koninginnedag er eigenlijk meestal wel uit. Gewoon lekker een gezellige dag.
 
Wij gaan ook lekker naar de Majka in ons dorp (net als Robert). iedereen neemt altijd wat te eten en te drinken mee, fantastisch. Zelfs het oudste omaatje (85) zit tot drie vier uur snachts "de boom te bewaken"
geweldig feest.
 
Klara,

Met en voor onze kleine hadden en hebben we 't als sport om op de vrijmarkt mooi speelgoed en kleren te vinden. Na 'n goede koninginnedag komen we thuis met de hele achterbak vol. Vervolgens blijkt vanzelf wel waar ze 't liefst mee spelen; andere dingen geven we dan weer door aan vriendjes/neefjes/opa&oma enzovoort. Je moet dan wel 'n plek hebben waar veel jonge gezinnen hun spullen verkopen; bij ons in Uithoorn en in Amstelveen is dat op een aantal plekken het geval.
Enne, beste NL'ers in CR, ik neem aan dat de koninginnedagreceptie op de ambassade een duf gedoe is voor de ouderen, of is er iemand wel eens geweest?

Een aantal jaren geleden zag ik dat in Tsjechische tijdschriften (100+1) al reclame werd gemaakt voor onze koninginnedag. Voor m'n tsjechische familie is 't de eerste keer ook bijzonder om mee te maken; de volgende keer bezien ze 't al wat nuchterder. En inderdaad is dat gesjouw wel vermoeiend.
 
De koninginnedagreceptie op de ambassade is een beetje een kakkersbedoening. Toen ik nog bij de ABN Amro werkte moest ik er verplicht heen van mijn baas om contacten te leggen en onderhouden. Hijzelf had uiteraard nooit zin om te gaan. Het is er altijd enorm druk, allemaal expats. Heb er ook een keer een zeer curieus ouder echtpaar ontmoet dat het allemaal "enig" vond en ieder jaar naar een ander land gingen om koninginnedag te vieren. Iedereen krijgt er altijd een oranje speldje o.i.d. en er is haring en Nederlandse kaas. Op het einde houdt de ambassadeur een toespraak en wordt er onder begeleiding van een blaaskapel het Wilhelmus gezongen.
Kortom, ik ga dit jaar lekker met mijn zoontje naar het heksenfeest hier in het bos! Wat niet wegneemt dat ik koninginnedag in Nederland een geweldig feest vind (snik).
 
2 jaar geleden in Brno beviel me anders prima met lekker weer terwijl het in Nederland regende.
sleephappy.gif


Helemaal lachen toen m'n vriendinnen met m'n Oranje/rood-wit-blauwe shirt rondliepen. Daar kijken ze wel van op in Brno.
grin.gif
 
Inderdaad Lisa, koninginnedag op de ambassade is een gezellige expat bedoening. Iedereen probeert te contacten, maar owee als je geen interessant "onderwerp" bent, dan is men snel uitgepraat. Om de 2/ 3 jaar neem ik een kijkje vindt het wel grappig. Zelf organiseren we op 30 april een heksenbal, dit jaar voor de 5e keer. Iedereen in het dorp komt verkleed als heks of duivel en het is dolle pret. Lekker eten, drinken en op het eind van de avond wordt de winnende heks uitgeroepen. Heel gezellig, mocht er iemand in de buurt zijn (nabij Dvur kralove) het is heel gezellig.
 
Hoi Nancy,

Wij zijn op dat moment ook in die buurt. Waar is dat heksenbal nou precies?? Misschien komen we wel langs. Leuk voor m'n schhonmoeder.
 
Ik moet zeggen dat ik het niet helemaal weet.

Ik ga wel mijn koelkast schoonmaken en mijn ramen zepen, want daar heb ik niet zo veel tijd voor als ik moet werken
smiley20.gif
.

En wat zal ik voor de rest van die dag doen?

Nou zeker ergens gaan kijken, een markt of in de natuur.

Kvetinka
 
Kan iemand mij meer vertellen over het heksenbal?

Ik ben geinteresseerd in wat het is, de bedoeling er achter, en hoe is het ontstaan. Ook dat kussen onder de boom wil ik wel meer van weten
smile.gif


Cau!
 
Vraag het aan de heksen. Die zijn er in Nederland. En best veel. Ik zal het voor je kunnen aanvragen. Als je geduld hebt dan kom je het weten.
 
Aha! LEUK!

Ik begin het vaag door te krijgen
smile.gif
(denk ik)

Als sinterklaas eens voorbij komt, zal ik het hem eens vragen. Die heeft tenminste ook een puntmuts, net als de heksen.

(of ik zit er nu naast te kleunen, of ik ben zo nieuwschierig als een kind aan het worden
grin.gif
)
 
D

Deleted member 495

Guest
Oei, oei. Over puntmutsen gesproken. kabouters hebben die ook. Ook in Amerika loopt er een groep rond met puntmutsen, maar die zijn niet zo aardig. Kies ik toch voor de Sint, alhoewel de kabouters ook leuk zijn.
 
Bovenaan