Dieet Koemelkallergie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie heeft ervaring met de Tsjechische supermarkten en dan in het bijzonder met producten die vaak niet overal verkrijgbaar zijn? Onze dochter gebruikt vanwege een allergie namelijk sinds kort geen (koe)melkproducten meer en wij vroegen ons af of je daar ook vervangende producten van bijv. geitenmelk kunt krijgen. Aangezien haar is aangeraden ook geen soja-producten te gebruiken is dat dus geen optie. We nemen uit voorzorg natuurlijk wel van alles mee, maar als het niet echt nodig is kopen we het liever ter plaatse.
 
Re: koemelk-allergie

Wat kazen betreft, heeft Carrefour een vrij uitgebreide stand, daar ga je zeker geitekazen vinden, of men evenwel ook geitemelk verkoopt, weet ik niet, nooit echt naar gekeken. Je hebt wel een paar geitenboerderijen in Tsjechie, die rechtstreeks ter plaatse verkopen, of anders natuurlijk de bio-winkels, waar men zeker produkten op basis van geitemelk heeft (en ook bio-restaurants, die dikwijls ook dergelijke produkten verkopen). Het hangt er natuurlijk ook van af, naar waar in Tsjechie jullie reis gepland is. Het zou wellicht geen kwaad kunnen om op voorhand reeds de nodige adressen van biowinkels in te winnen. Mochten jullie hiermee problemen hebben, laat maar weten, naar welke streek jullie reis gepland is, ik ben er zeker van, dat onze forum-leden jullie wel voort zullen kunnen helpen met nuttige adressen !
Alvast prettige vakantie toegewenst !
 

Pelhřimov

Donateur
Re: koemelk-allergie

Hallo Bennie

hier een topic over (gluten) allergie, maar waar je ook wat andere tips kunt vinden.

En zinnetjes/woorden zoals deze zijn ook nuttig om bijv. aan een ober te laten lezen :

Moje dcera nemuze....... = Mijn dochter mag geen..........
dietní strava = dieetvoeding
dieta = dieet
mléčné výrobky = melkprodukten
mléko = melk
sýr = kaas
šlehačka = slagroom
koza = geit
...? = lactose
bez = zonder
(De woorden komen uit een woordenboekje, de juiste naamvallen ervan weet ik niet)

Mijn ervaring is dat er nog veel mensen zijn, ook in Nederland, die zich er niet bewust van zijn dat kaas en (slag)room ook melkprodukten zijn. Dus je moet echt goed opletten als je dochter erg veel last van heeft van haar allergie.

groetjes en een prettige vakantie

Jeanne
 
Re: koemelk-allergie

Hallo,
Inderdaad lijkt het me verstandig je vooraf goed te informeren. Eén biologisch winkelketentje dat ik heb kunnen vinden: http://www.albiostyl.cz (er staat een samenvatting in het Engels links onderaan in pdf)
In Praag zul je wat dat betreft beter af zijn dan er buiten.

Daarnaast is er een mogelijkheid om te kamperen (soms ook huisjes) op biologische boerderijen, waar men ook in de kost kan zijn. Het is een Nederlandse organisatie die daarin bemiddeld: http://www.eceat.nl

Bij meerdere vragen hoor ik het wel,
Succes!
 
Re: koemelk-allergie

Bennie, ik wens je veel sterkte. Ik wil je niet afschrikken, want er valt best mee te leven, maar "leuke en lekkere dingen" zal ze (voorlopig) moeten laten staan. Lees aandachtig alle etiketen op alle producten die je koopt. Ik spreek uit ervaring, wij hebben namelijk ook een dochter met het zelfde probleem, zij heeft zowel koemelk als soya allergie. Maar daarbij ook zijn eieren, rundvlees en varkensvlees uit den boze !!! Tevens zijn er nog veel combi-reacties (met name in combinatie met citrus vruchten) en ook noten (pinda´s, hazelnoten, cashew) raad ik je af. Je zult zelf moeten uitvinden waarop ze reageert, wij houden een dagboekje bij met wat ze eet en wanneer er een reactie is.

let op etiket in CZ:
obsahuje sója = bevat soya
bez vejce = zonder eieren
rostlinné tuky = plantaardige olie
Lecitin of E322
hovězi = rund(vlees)
vepř(ova)= varkens

EU voorschrift is inhoud te vermelden, wanneer meer dan 5% bevat, dus ook niet vermeld op etiket geeft geen 100% uitluitsel!!!

Mijn ervaring:
Als je BIO producten koopt: let goed op hier zit ook vaak soya in !!! Want soya zit in echt bijna alles (super frusterend)!! Let hier met name op Lecithine (E322) vermeldingen. Ook vermelding plantaardig eiwit/olie duidt vaak op soya. Geitenmelk is verder geen optie want de allergie wordt vaak (mede)veroorzaakt door eiwitten (ik geloof) histamine en dit zit ook in geitenmelk. Wij kopen zelf rijstmelk in Delvita: prijzig, 56Kč per liter, maar je moet wat enne een goedkope fleswijn kost meer... In NL haalde ik nog wel eens paardenmelk (nog prijziger), maar in CZ niet te krijgen. Ik weet niet hoe oud je dochter (onze is 2,5jr) is maar wij hebben voor "bij de hand" nog potjes. Hier in CZ zijn potjes van HIPP de beste en veiligst (o.a. in Carrefour, Tesco, Hypernova, te verkrijgen). Daarnaast worden 99% van de witte broodjes (rohliky) uit alleen water en bloem gemaakt en zijn dus "veilig". Hypernova heeft een goede bio schap, waar rozijnen en rijstwafels te krijgen zijn (dochter krijgt dit als "snack"). Voor op brood neem uit NL, biologische apelstroop mee, altijd lekker en ook buiten koelkast te bewaren. Eigen gemaakte honing is ook lekker.

wat kun je wel eten (ervan uitgaande dat jullie hetzelfde probleem hebben):
- pasta (let op dat het gemaakt is zonder eieren), rijst, aardappelen, cous-cous
- kip, kalkoen, konijn, eend, "wit" vis (forel, platvis; maar géén zalm en tonijn)
- eigengemaakte soepen (zonder bouillon/blokjes hier in zit soya!!)
- rijstproducten (rijstmelk, wafels, gepoft)
- alle verse groenten (wortels zijn lekker om te knabbelen)
- fruit (let op de citrusvruchten), maar het is de tijd van de nectarines, abrikozen, etc. dus dat is smullen.
- langwerpige witte broodjes (deze heten rohliky)

Het goede nieuws: kinderen groeien vaak over deze allergie heen, daar hou ik mij aan vast en neem het zoals het komt. "Dieet mee" en je zult zien... bij mij zelf heeft haar dieet ook al wat pondjes gescheelt.

Ik hoop dat ik je wat verder hebben kunnen helpen en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik et graag.

Verder nog een tip is Carlson´s Fish Oil, niet te koop in NL of CZ maar via internet te krijgen: http://store.mercola.com/searchresult.asp?CartId=EVEREST{80F879DF-176D-41DB-B537-732D96A6ED80} niet de cod liver maar de fish oil. Eén eetlepel per dag, zitten veel voedingsstoffen in.
 
J

jomaveda

Guest
Koemelkeiwitallergie

Dit jaar overwegen we voor de eerste keer naar Tsjechie te gaan. In verband met een koemelkeiwitallergie ben ik echter heel erg benieuwd wat er zoal gegeten wordt. Wordt er in de maaltijden veel gebruik gemaakt van allerhande melkprodukten? Voor ons is melk, kaas, yoghurt, kwark ed. ziekmakend. Zijn de etiketten in de supermarkten duidelijk leesbaar? Hebben jullie nog tips voor mij?
Alvast bedankt.
 
Hoi Jomaveda,
Ten eerst heel erg welkom op het forum,je zal hier best veel informatie vinden over Tsjechie.Ook over allergieen is hier al vaker gesproken.Ikzelf heb er geen ervaring mee maar als je rechtsboven de zoekfunctie gebruikt en je typt allergieen in verschijnen er al 'n enkele topics waar het over dit onderwerp ging.Succes.
 
J

jomaveda

Guest
koemelkeiwitallergie

Hartelijk dank voor de hulp en reacties. In de supermarkten zal het wel even wennen zijn, maar daarvoor ben je ook in het buitenland. Ben nog wel benieuwd of de restaurant medewerkers ook hulpvaardig zijn?
 

Pelhřimov

Donateur
In de grote supermarkten heb je vaak ook een speciale afdeling voor dieetproducten en zo.

Ik nam vaak een geplastificeerd kaartje mee in verschillende talen als ik naar een restaurant in het buitenland ga, waarop staat dat ik een melkallergie heb en dus ook geen kaas, melk, room en zo mag. Je kan ook een kopie daarvan bij je bestelling meegeven naar de keuken zodat het voor de kok het ook duidelijk is.

Ik geloof trouwens dat er in "tartarska omacka" (lekkere tartaarsaus wat je vaak bij je friet kunt bestellen) vaak ook iets van room of zo zit, want er werd mij dat 1 x geweigerd te geven.
Inmiddels heb ik gelukkig weinig last meer van mijn melkallergie en gaat het meestal goed.
 
Bovenaan