KLATOVY, daar is niets te beleven

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Klatovy, daar is niets te beleven.

Klatovy, ik heb het verschillende malen bezocht. Gewoon een rustig stadje met een plein, mooie gebouwen, kerk en een crypte.
Dat was met mijn meisje en de kinderen.
Heerlijk van de loomte genieten, beetje lopen, drinken en eten. En observeren, mensen en gebouwen bekijken. De technieken bewonderen hoe een en ander gebouwd is. Let vooral op de details van de gebouwen en besef dat dat is gebouwd zonder machines, computer etc. Gewoon uit de liefde voor een samenleving gerealiseerd. Machtig mooi.
Maar……..toen kwam ik er met de mannen. Het was weer ons weekje van drinken, cultuur, eten en gokken op de fruitautomaten.
We kwamen terecht in het hotel vlak bij het plein. Ik meen dat het hotel Centrum heette.
We waren de enige gasten van dat grote hotel.
Maar wel elke morgen de tafels voor het ontbijt gedekt voor alles en iedereen, terwijl er alleen maar acht kerels aanwezig waren. Het was genieten daar.
Ik heb de mannen op excursie meegenomen. Ik had opgeschept: ze is er vast wel! Maar diep in mijn hart wist ik het niet. Ik hoopte vurig dat ze er zou zijn en haar kunstje zou vertonen. Tenslotte had ik hele verhalen over haar verteld.
Afijn, op een dinsdagmorgen er naar toe. Naar de kerk wel te verstaan. Het is de kerk die boven op de crypte gebouwd is. Ik duwde de kerkdeur open en ze was er!
Een oude vrouw. Achter in de kerk, voor de rest niemand aanwezig.
Ik ben naar de oude dame gegaan en in het Nederlands gevraagd: wil je het nog een keer doen?
Acht kerels achter in de kerk wachtte op wat er komen ging.
En toen…..toen begon ze te zingen. Zo verschrikkelijk mooi.
En de grote, bonkige lijven waren stil, stil van ontroering.
Dat iemand zo mooi kon zingen uit zo een klein lijfje: de mannen stonden versteld.
We hebben na afloop geknikt en gebogen naar haar en een donatie gegeven.
Buiten scheen de zon, in ons hart ook.
De mannen gingen naar de crypte, ik bleef op het plein.
Daar gebeurde zo iets geks, ik vertel het misschien nog wel een keer.
Klatovy: daar is niets te beleven.
 

Tabe

† In Memoriam
kukel schreef:
Klatovy, daar is niets te beleven.

En toen…..toen begon ze te zingen. Zo verschrikkelijk mooi.
En de grote, bonkige lijven waren stil, stil van ontroering.
Dat iemand zo mooi kon zingen uit zo een klein lijfje: de mannen stonden versteld.
Kukel, je vroeg laatst of ik dat vrouwtje was tegengekomen in deze kerk. Helaas, dit zegt me niets.En ik kom toch regelmatig in deze kerk (en er onder). De laatste keer was het tijdens een mis voor de kerst, dus 24 december omstreeks 23.00 uur. En koud in die kerk !!!! STEENKOUD .verschrikkelijk. Heb daar zitten te vernikkelen. Niks romantiek zoals jij die beschrijft. Misschien moeten wij die kerk maar eens samen bezoeken, want je maakt me met jouw verhaal wel heel nieuwsgierig !

Overigens weer een heerlijk stukje proza !!!:bloem:
 
Is gewoon een gek verhaal, durf het nog niet te vertellen.
Moet er nog over nadenken hoe ik het netjes ga vertellen.

En Tabe, ik ben niet kerks, alleen maar verschrikkelijk geinteresseerd in bouwstijlen en hoe die kunstenaars de kerk inrichtte.
En dan kom je onverwachte dingen tegen..

Pepo, die parkeerwachter heb ik gemist, vertel er eens wat meer over.
Of kan hij alleen vloeken in het Nederlands?

Groet van Kukel.
 
Bovenaan