Het zou een verkeerde conclusie zijn om te menen dat ik als beroep 'klager' heb. Door toevallige omstandigheden heb ik tegen twee reclameuitingen van de NPO geklaagd. De tweede tegen een reclame waarin wordt gezegd dat je BVN-TV overal kunt ontvangen en dat je daarmee je favoriete programma's kunt zien. BVN-TV geeft een samenvatting van de 3 Nederlandse en 2 Belgische TV-zenders die uit openbare middelen worden gefinancierd. Het is natuurlijk onmogelijk iedereen zijn favoriete programma's te geven op één zender. De Reclame Code Commissie was het met mij eens en formuleerde dit als volgt:
In de uiting wordt gezegd: "Met BVN kan je overal naar je favoriete programma's kijken." De gemiddelde consument zal hierdoor verwachten dat hij zijn persoonlijke favoriete programma's kan kiezen uit het programma-aanbod van de drie Nederlandse en twee Belgische zenders. Immers, smaken verschillen, en wat de favoriete programma's van de een zijn, hoeven nog niet de favoriete programma's van de ander te zijn.
Nu van een keuzemogelijkheid geen sprake is - het betreft immers een door NPO gemaakte selectie uit het programma-aanbod van NPO en VRT, waarbij uit het verweer niet valt af te leiden hoe deze selectie tot stand is gekomen - acht de Commissie de woorden "je favoriete programma's" verwarrend. Dit wekt de suggestie van een ruim aanbod waaruit een persoonlijke keuze kan worden gemaakt, hetgeen naar het oordeel van de Commissie onvoldoende wordt waargemaakt. Hierdoor wordt het vertrouwen in reclame geschaad als bedoeld in artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
In de uiting wordt gezegd: "Met BVN kan je overal naar je favoriete programma's kijken." De gemiddelde consument zal hierdoor verwachten dat hij zijn persoonlijke favoriete programma's kan kiezen uit het programma-aanbod van de drie Nederlandse en twee Belgische zenders. Immers, smaken verschillen, en wat de favoriete programma's van de een zijn, hoeven nog niet de favoriete programma's van de ander te zijn.
Nu van een keuzemogelijkheid geen sprake is - het betreft immers een door NPO gemaakte selectie uit het programma-aanbod van NPO en VRT, waarbij uit het verweer niet valt af te leiden hoe deze selectie tot stand is gekomen - acht de Commissie de woorden "je favoriete programma's" verwarrend. Dit wekt de suggestie van een ruim aanbod waaruit een persoonlijke keuze kan worden gemaakt, hetgeen naar het oordeel van de Commissie onvoldoende wordt waargemaakt. Hierdoor wordt het vertrouwen in reclame geschaad als bedoeld in artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).