Kinderbijslag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forumleden,

Graag zou ik hier wat advies inwinnen betreffende de kinderbijslag.
Momenteel is mijn vrouw ( Tsjechische nationaliteit ) zwanger van ons eerste kindje. Momenteel wonen we Tsjechie. Zelf heb ik de Nederlands nationaliteit en ben ik in dienst van een NL bedrijf. Dit bedrijf heeft me naar CZ uitgezonden voor een periode van 5 jaar ( via expat clausule in mijn NL contract ). We zijn al over de helft van de 5 jaar en de planning is dat we over 2 jaar terugkeren naar NL.
Mijn vrouw daarentegen is momenteel werkeloos.

Nu mijn vraag:
Indien we zgn CZ kinderbijslag aanvragen hebben we dan de mogelijkheid om dit om te zetten naar de NL kinderbijslag als we terugkeren naar NL.
Of is dit een geval van eens gekozen, altijd gekozen. Maw indien we de CZ kinderbijslag hebben dat we dit niet kunnen omzetten naar de nederlands kinderbijslag.
Indien het niet mogelijk is om het om te zetten, lijkt me het verstandigst om de NL kinderbijslag aan te vragen aangezien deze langer loopt dan de Tsjechische....

Al het advies in deze is welkom.

Mvrg,
Ruud
 
Hoi Ruud, welkom op het forum.
Zo gauw je weer met je gezin terugkeert naar Nederland, schrijf je je (neem ik aan) weer in als woonachtig in Nederland. Dan betaal je in Nederland je volksverzekeringen, ben je weer verplicht verzekerd en draag je premies af. Je werkgever zal wellicht wat vragen krijgen of e.e.a. klopt. Dan kom je gewoon in aanmerking voor kinderbijslag, ongeacht de nationaliteit van je kind of het al dan niet werkloos zijn van je vrouw.
 
Hallo Ruud,

wat Punk hierboven schreef komt het dichtst in de buurt. :)

In deze geldt niet zozeer de nationaliteit, maar het woonland (en/of werkland).

Je kunt gerust gedurende de tijd, dat je in Tsjechie woont de uitkering "rodicovsky prispevek" aanvragen. Dit is echter geen kinderbijslag, maar een soort "ouderschapstoeslag". Je kunt kiezen voor een 2, 3 of 4 jarige uitkering. Het totaal bedrag is gelijk, maar als de uitkering langer duurt, dan is het maandelijks bedrag lager. Het advies is dus in jouw geval om de kortere uitkering te kiezen, met een hoger maandbedrag.

Eenmaal terug in Nederland, kun je inderdaad gewoon Nederlandse kinderbijslag aanvragen. Het lijkt me zelfs, dat je in Tsjechië, na de geboorte van je eerste kindje zelfs ook Nederlandse kinderbijslag kunt aanvragen (als je tenminste vanuit Nederland betaald wordt en je momenteel ook verplicht verzekerd bent voor de Nederlandse volksverzekeringen). De Tsjechische uitkering is namelijk GEEN kinderbijslag, maar een soort verlengde uitkering "materska dovolena" (moederschapsverlof).

Hier kunnen jij en je vrouw zelf een en ander nalezen over het vervallen van de moederschapsverlof-uitkering als je vrouw zou verhuizen naar het buitenland (Nederland in dit geval).

Tsjechisch hier
Nederlands: hier

Ga je na thuiskomst weer in Breda wonen? Wellicht zien we elkaar eens, mijn schoonouders wonen er.
 
Bovenaan