Kersen inmaken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Onze kersenboom heeft dit jaar veel kersen opgeleverd, maar om die allemaal direct op te eten, lukt niet. Daarom wil ik ze inmaken of er jam van maken. Een aantal is al in de diepvries beland.
Mijn vraag is nu welke suiker ik moet gebruiken om er jam van te maken. Eigenlijk moet ik de vraag als volgt stellen : wat is de Tsjechische naam van de inmaaksuiker? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Beloning : een potje kersenjam. Wel zelf komen halen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Bij alle recepten voor confituur staat cukr of krystaloveho cukru.

Hierbij een vb recept:

Třešňová marmeládahttp://www.recepty.cz/new-recept.asp Ingredience: 2 kg třešní, 1 kg cukru, 2 balíčky Gelfix extra 2:1 (Dr.Oetker), kyselina citrónová
Postup přípravy: Omyté třešně vypeckujeme, a rozmixujeme (nejlépe ponorným mixérem). Přidáme cukr smíchaný s Gelfixem a přivedeme k varu. Vaříme tři minuty. Na talířek kápneme trochu horké marmelády - pokud je po vychladnutí málo tuhá, vmícháme trochu kyseliny citrónové. Odebereme pěnu a ihned plníme do sklenic. Sklenice uzavřeme a na 5 minut otočíme víčkem dolů.
 
Dat kan voor zover ik weet met gewone kristalsuiker. Met rietsuiker kleur je de kersen donkerder.
*edit* freddy's post niet gelezen, maar bevestigd dus de kristalsuiker.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Er is nog iets als " želírovacího cukru " en dat wordt ook gebruikt om jam te maken. Of dit beter is dan de gewone kristalsuiker weet ik niet.

zc2ku1.jpg



En waarom geen opleggen in rum of becherovka. Voor straks in de winter als er meters sneeuw ligt, s'avonds na een dagje sneeuwvegen. Het is het uitproberen waard.
 
Kersen inmaken gewone suiker, kristalsuiker gebruiken. Ik gebruik de zelirovaci cukr alleen voor het maken van jam en taarten. Inderdaad heel veel kersen dit jaar, nog even en dan ook heel veel appels, peren, noten en pruimen. Werk genoeg dus.......
Wanneer je wilt mag je wat ingemaakte kersen komen proeven.
 
Ik hoorde van een vriendin van de week dat ze 8 kilo kersen had gekregen en toen ik bij haar langs ging had ze er jam van gemaakt. Ze vertelde dat de jam maar niet dik wilde worden omdat er in kersen weinig pectine zit en dat ze daarom nog wat gelatine had toegevoegd.
Zelf maak ik wel eens jam met marmello (een geleerpoeder op basis van pectine), dan heb je geen suiker nodig of een heel klein beetje. Ik vind dat fijner, je proeft meer fruit en is gezonder, ik weet alleen niet of zoiets ook in Tsjechië verkrijgbaar is.

Succes met het maken, het zal vast lekker worden.:lekker:
 
In kersen zit genoeg pectine, in ieder geval meer dan in bijv. aardbeien. In Tsjechie heb je "zelirovaci cukr" wat gelijk is aan gelei suiker in Nederland.
Helaas hebben we hier in NL dit jaar bijna niks aan kersen gehad. De bloesem zijn in het voorjaar bevroren en wat er ondanks dat kwam hebben de vogels opgevreten voordat het uberhaupt rijp kon worden.
Het weinig wat ik kon redden van de vogels heb ik nog kunnen inmaken met gelei suiker en is prima dik geworden ook al waren de kersen niet rijp genoeg.
 

Freddy2005

† In Memoriam
-1 kilo rijpe kersen van goede kwaliteit.
-500 gram kristalsuiker.
-een stukje van een kaneelstokje.
-3 a 4 kruidnagels.
-1/2 liter brandewijn, kan dus becherovka of iets anders zijn

-Was de kersen niet,maar veeg ze met een vochtige doek schoon.Gebruik alleen sappige en onbeschadigde kersen.

Bereidingswijze

-Stop een weckpot met inhoud van 1 liter vol met kersen,waar je de steeltjes aan hebt laten zitten.
-Strooi over elke laag kersen een laagje suiker.
-Stop het kaneelstokje en de kruidnagels ertussen.
-Vul de weckpot met alcohol.
-Klem het deksel dicht en laat de kersen op een koele,donkere plek tenminste 2 weken staan.
-De kersen absorberen de alcohol,dus die moet je bijgieten zodat de kersen weer onderstaan.
-Zet de pot weg in een donkere kast en laat een paar maanden staan.

Koken, en dit hoort hier dus ook bij, is altijd wat experimenteren en improviseren. Over smaken en kleuren wordt inderdaad niet gediscusieerd, dus zelf aan de slag gaan en uitproberen.
 
Een oude buurman van ons had in zijn kelder nog een geweckte pot met kersen staan, gemaakt door zijn moeder die al zeker 20 jaar dood was. De kersen zagen er zo achter het glas nog goed uit qua kleur en ook het sap was niet troebel. Uiteindelijk is de pot ongeopend opgestuurd naar een instituut voor onderzoek, zeg maar TNO ofzo, dat weet ik niet precies meer. Volgens het rapport waren de kersen nog in goede conditie en zijn er zelfs nog sporen van vitamines gevonden! Met een beetje geluk kun je hier dus nog lang van genieten martimmie.;)
 
Hmm

Het water loopt me bij beide recepten in de mond. Ik ben verzot op kersen. Om de hoek in Nl zit een kersengaard. Rond deze tijd komen we niet in CZ, helaas. Wel hebben we in het voorjaar de bloesem gezien.

Vanavond gaan we kersen eten, was al gepland.
 
Bovenaan