Kennen de Tsjechen ook oude kaas?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn vraag is of de tsjechen die wel jonge en belegen kaas kennen, nu ook al weten wat oude kaas is.
Soms, na 1 jaar niet in tsjechie geweest te zijn, ben ik alweer verwonderd wat er nu weer nieuw in tsjechie te koop is.
Ik vraag dit omdat ik voor iemand kaas mee wil nemen, maar ik weet niet of oude kaas daar ook bekend is.
eventueel bedankt voor de reacties :top:

nog 9 weken en dan eindelijk weer heen :lmfao::lmfao:
 
In Praag is een kaaswinkel die Nederlandse oude kaas verkoopt, hetzelfde geldt voor Olomouc. Maar zover mij bekend is er in de gemiddelde Tsjechische winkel geen oude of belegen kaas te koop zoals wij die kennen. Ik neem voor een vriendin in Tsjechie altijd een stuk oude brokkelkaas mee. Die is er dol op.
 
Goede tip Sandra, de kennis (nicht van mijn vrouw) woont in praag.
dus het zal super zijn als ze die winkel ok kan, dan kan ze gaan proeven.
maar mijn verwachting klopt dus wel dat oude kaas nog niet ingeburgerd is in tsjechie , ik denk dat ik maar gewoon oude kaas meeneem.
Niet te oud, want die ruikt zo naar oude sokken hahahah.
maar bedankt voor de reacties

Riska

Elk jaar is het weer een opgaaf, wat zal ik meenemen voor de tsjechen en als ik daar ben is het probleem wat zal ik meenemen voor de hollanders. klinkt bekend denk ik?
 
Soms is er in grote supermarkten Old Amsterdam te koop. De prijs is ongeveer de zelfde als in NL dus voorde Tsjechen erg duur. Ik neem het daarom altijd uit NL mee daar heb je veel meer soorten en verschillende prijzen.
 
Misschien hebben die kaasboer en boerin in Dolni Lanov ook wel oude kaas:D

Wij hebben heel veel verschillende Nederlandse/Friese boerenkaas te koop. Ongeveer 1x per maand zijn wij in Praag en nemen dan ook bestellingen kaas mee. Via de mail is er ook kaas te bestellen en die wordt dan tegen kostprijs verzonden.
De prijs voor een kilo echte gecertificeerde boerenkaas is Kc 300.
 
Fantastisch deze reacties, er gaat een hele nieuwe wereld voor me open.

reactie op Sandra : ik had ook eens stroopwafels, vonden ze te zoet.

ook nam ik altijd wel 10 zakken drop van de Aldi mee omdat deze naar de oude tsjechische drop smaakte, maar dit jaar hebben ze die drop niet meer, nu hebben ze andere kilozakken en die zijn volgens kacenka niet hetzelfde.

reactie op Jan Nijman: staan jullie dan op de markt ofzo? ja ik ben wel nieuwsgierig he?
 
De Tsjechen kennen geen KAASCHAAF en oude kaas is toch taamelijk vast , mooie dunne plakjes zijn zonder kaaschaaf niet te maaken dus bij de kaas zou men ook het juiste gereedschap moeten leeveren , hoe wil men de kaas anders nuttigen....en of een Tsjech Oude kaas echt op zijn waarde schatten kan dat betwijfel ik. Hun vinden Jonge Hollandse kaas wel harstikke erg lekker want die heeft niet die bitere-smaakondertoon als de kaazen welke hier gemaakt zijn. Ik denk dat voor Tsjechen Oude Friese Naagelkaas te exotisch is net als zoute drop...
 
De oude nagelkaas is hier niet zo geliefd, maar de andere oude kazen (ook kruidenkazen) wel weer, maar inderdaad, ook de jonge en jong belegen vallen goed in de smaak. De kaasschaven worden inderdaad ook goed verkocht.
 
We hadden een leuke plaats gevonden, maar omdat de gemeente Vrchlabi nogal moeilijk doet over allerlei regeltjes, durfde de eigenaar van het It-centrum het niet aan. We zijn zelf naar het hygiënisch ambt in Trutnov geweest en daar gevraagd wat nou de echte regels zijn waarop zij controleren. Dat probleem is nu opgelost, maar ik denk dat we pas na de zomer daar verder mee gaan.
 
Hmm, ik heb mijn kaasschaaf anders in Tsjechie gekocht. Bovendien schaaft juist jonge kaas niet goed omdat die vaak aan de schaaf gaat kleven, ze is te zacht. En verder lijkt het me een kwestie van smaak, want de Tsjechen die ik ken houden juist het meest van oude kaas, dat heeft tenminste een bite waar Nederlandse jonge kaas niet als bijzonder wordt ervaren, die doet ze vaak (ten onrechte, mits het goede jonge kaas is) denken aan de voor hun gewone vierkante plakjes kledder die per stuk in plastic verpakt worden. Niet dat daar iets mis mee is overigens.
 
Meer kaaswinkels in het Reuzengebergte

In Vichova nad Jizerou zit ook een kaaswinkel van ons forumlid Elly bekend onder de nickname Jael die diverse hollandse producten verkoopt, waaronder veel oude kaas wordt verkocht. Ook andere nederlandse producten zijn er te koop zoals stroopwafels, speculaas, roze koeken, vele soorten broodbeleg uit NL, echte nederlandse cacao en diverse soorten smeerkazen. Tegen schappelijke prijzen.
 
Bovenaan