Kava Turecka - Turkse koffie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Dat probleem had ik ook altijd Macek, maar van mijn Lenka heb ik pas geleden het truukje geleerd om zelf lekkere Turecka te maken. Schepjes koffie in je beker/glas, dan beker half vullen met kokend water, eventjes wachten en dan de laatste helft van de beker vullen met kokend water. Weet niet waarom, maar dit is erg belangrijk om een goeie turecka te maken.

Veel succes, en als het nog steeds niet lukt weet ik zeker dat de kroeg niet ver weg is. :cheers:

Heb het gedaan, die koffie dus, in inderdaad smaakt het beter. Alleen heb ik er een eigen draai aan gegeven, ik heb hem de eerste keer niet half gevuld met kokend water maar ik heb hem half leeg gelaten en toen fase 2 toegepast:deuk:

En hier in Kantershof is geen kroeg in de buurt:snik:
 
Esther, ik weet dat deze zakjes bestaan, maar ik kom helaas voorlopig niet in Tsjechië, dus ik wil gewoon Nederlandse koffie gebruiken.
Maar welke kan ik het beste gebruiken? grove maling of juist snelfilter of espresso-maling, of nog andere.... ?

Als je tot zo lang wilt wachten: op 27 mei rijden we weer naar Amsterdam. Zeg maar welk merk, verpakking en hoeveel ik voor je mee moet nemen en waar ik het dan naar toe moet sturen!
 
Kan ik nog aan toevoegen dat hier voor de tijd van de snelfilter alleen maar Turkse koffie werd gezet. Mijn oma deed het nog. Later ging men dat hier boerenkoffie noemen.

Dat werd uit zelfgemalen bonen gemaakt, snelfiltermaling was er nog niet. En dat werd met alle soorten bonen gedaan.

Dat een tweede keer opschenken dat klopt. En dan nog even laten rusten voor het laten bezinken. De maling moet zo zijn dat het niet door een koffiezeefje (wie heeft zo'n ding nog...) kan.

Malen doe je het met een handmolentje, de Temp (Mlýnek na kávu) van Lodos, met stelschroef voor grofheid van de maling. Een Tsjechische designklassieker!

O ja tot besluit: Turkse koffie - wordt gezegd -is extra slecht voor je cholesterol! Maar over cholesterol worden niet altijd kloppende theoriën verspreidt.
 
Bovenaan