Karper in bad

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eet jij karper met de kerst?

  • Ja, wij doen het volgens de traditie

    Stemmen: 25 20,8%
  • Nee, wij eten gewoon wat we lekker vinden

    Stemmen: 95 79,2%

  • Totaal aantal stemmers
    120
Wij eten al jaren lang elke kerst een lekker stuk karper. Om het lekker te houden is het wel belangrijk waar die vandaan komt. Hij kan direct uit de sloot komen (zoals de meeste Nederlanders hem in NL zouden eten), het smaakt dan naar modder of een vis die zich in schoonwater wat 'gezuiverd' heeft; het heeft dan een duidelijkere vissmaak. Tel daarbij op de traditionele soep en salade en de dagen erna en je hebt een leuke traditie te pakken.
 

pepo

† In Memoriam
Nee, beste Kukel, da's nix. De moddersmaak haal je weg door de porties voor het braden een kwartiertje in gezouten melk te lagen liggen. En langzaam braden, dus op laag vuur, reken maar op 10 minuten zeker. En bij een extra dikke exemplaar nog 5 minuten in de goed voorverwarmde oven verwennen, dan is ie door en door!
 
Een jaarlijks terugkerend onpassend makend ritueel van dierenmishandeling in Tsjechië. Karpers op straat de hersens inslaan met een bijl of hamer of ze levend mee naar huis nemen en ze in een badkuip donderen en daarna alsnog de hersens enz. enz. Met deze gewoonte, meestal in het bijzijn van zich hierop verheugende kinderen maakt een vergelijk met Neanderthalers voor de hand liggend. Nee beste Tsjechen er valt nog een hoop te leren.
 
carel schreef:
Nee beste Tsjechen er valt nog een hoop te leren.

Beste Nederlanders, beste Carel, er valt hier ook best veel te leren.
Ga maar eens kijken hoe de koeien ook in NL worden geslacht en wat zij met de varkens doen. Denk je dat het anders gaat? Dat deze dieren door een daad vol liefde om het leven zijn gebracht? Wat denk je dat er gebeurde met de vis voordat je die bij de visboer hebt gekocht?
Ik wil niet zeggen dat dit allemaal in orde is maar je reactie is nergens op gebaseerd.
Als je een vegetarier bent en nooit een beest pijn hebt gedaan dan bied ik mijn excuses aan ..
 
Wat jouw vergelijk betreft het volgende. In Nederland is het niet gebruikelijk kinderen hierbij te betrekken. Een dagje uit naar het slachthuis lijkt mij voor kinderen niet zo positief voor hun verdere ontwikkeling. Het bijbrengen van normen en waarden, dus ook respect voor dieren, breng je kinderen niet bij door ze een karper aan te laten wijzen en vervolgens de kop af te hakken/in te slaan in hun bijzijn.
Neanderthalers! niet anders.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ik vind de reactie toch een beetje overtrokken hoor. Tuurlijk moet je respect bijbrengen aan je kinderen, maar hoeveel zien er morgen Flappie op tafel verschijnen. Het leven is niet makkelijk ! Toch hoop ik dat iedereen vanvond en morgenavond een heerlijk kerstdiner mag meemaken. ;)
 

Macek

Geroyeerd Lid
Alleen pure veganisten hebben recht op commentaar, de rest die dus vlees, vis of gevogelte eten zijn mede schuldig en dus ssssssssssssst.
Ik heb enkele jaren in Amsterdam op het slachthuis mogen werken, daar wordt je niet vrolijk van, maar dagelijks eet ik mijn bovengenoemde portie behalve vis. Dus ik mag zeggen dat ik vindt dat de karpers gespaart moeten worden en weer losgelaten en zet uw tanden in een heerlijk kipfiletje met ham en kaas:D :D :D Dobre chut en Na zdravi!!
 

Tabe

† In Memoriam
carel schreef:
Nee beste Tsjechen er valt nog een hoop te leren.
De Tsjechen zijn in ieder geval nog zo beschaafd om de vis te koken of te bakken. Wij Nederlanders eten de vis rauw. Heb gisteren nog twee heerlijke harinkjes gegeten, zo aan het staartje en dan langzaam laten zakken, Heerlijk ! ook in combinatie met een Gambrinus.
:D :D :D
 
Bovenaan