Karelsbrug: standbeeld Johannes Nepomuk

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij liepen deze zomer over de Karelsbrug en zagen veel mensen een hand leggen op het beeld van Johannes Nepomuk, of het aanraken (volgens mij op een gedeelte wat met "goud" belegd was). Waarom doen ze dat, vroeg ik me af.
 
Van Wikipedia:
Wikipedia schreef:
In een kerkelijk gecompliceerde tijd (ten tijde van het) was hij hoofdvicaris van de kerk. Hij kwam in botsing met koning Wenceslaus IV, toen hij in Kladruby een andere abt benoemde dan de koning gewenst had. Johannes werd gevangen genomen, gefolterd en vervolgens in de Moldau verdronken.
Volgens de legende wilde hij het biechtgeheim niet schenden en aan koning Wenceslaus niet prijsgeven, wat diens vrouw hem gebiecht had. Daarom werd hij van de Karelsbrug in de Moldau geworpen en is zo, volgens de christelijke traditie, gestorven als martelaar. Johannes werd in 1729 heiligverklaard door paus Benedictus XIII. Zijn hoog-barokke praalgraf bevindt zich in de dom van Praag. Hij is de patroon van Bohemen, van biechtvaders, priesters, schippers, molenaars, van het biechtgeheim, van het zwijgen, van waterbedreigingen en van bruggen.

Veel mensen zien hem als beschermer tegen roddel en laster. Mede daarom raken veel mensen juist hem aan. Je komt bij heel veel bruggen een kapelletje of afbeelding van hem tegen.
 
Trouwens, het is een koperen plaat, die groen/zwart uitslaat. Door het vele aanraken is het gedeelte waar Nepumak valt (dus de man zelf) koperkleurig gebleven.
In de Praagse Burcht zie je voor het speelgoedmuseum een bronzen beeld van een naakte jongen, ook deze is groenzwart uitgeslagen op een plekje na :wilnietweten:
 
Ik was afgelopen week in Balatonalmádi bij het Balatonmeer en zag daar zowaar ook een standbeeld van "Nepomuki Szent János". Even gegoogled en hij blijkt over de hele wereld bekend te zijn.
 
Op de brug staan 30 standbeelden, de meeste in de Barokstijl en gebouwd rond 1700. Het verhaal gaat dat door de mortel die voor de brug gebruikt is, eiwit gemengd werd om een grotere stevigheid te verkrijgen.

Zijn we samen in staat om alle 30 standbeelden te beschrijven?

Het is dan veel leuker om NOG een keer naar de brug terug te keren.

Elk standbeeld heeft wel een history neem ik aan.

Misschien mist er nog wel een standbeeld?
 
Ik meen me te herinneren dat in de Capitool-gids van Praag alle beelden beschreven worden.
(ik kan dit echter niet nakijken omdat al mijn boeken in de opslag staan vanwege een verbouwing)

Dat klopt inderdaad, alle beelden staan uitgebreid op 4 pagina's beschreven.

capitol reisgids schreef:
Aanvankelijk was de brug alleen versierd met een eenvoudig kruis. Het eerste beeld van St.-Johannes Nepomuk werd in 1683 aangebracht.

De houten crucifix heeft 200 jaar alleen op de brug gestaan. Het vergulde beeld dateerd uit 1629. De toevoeging in gouden letters van het Hebreeuwse 'Heilige, Heilige, Heilige God' is van een godlasterende jood.

Vervolgens volgde:
1707: St-Antonius van Pradua
1707: St-Anna met Christuskind
1707: St-Barbara, St-Margaretha, St-Elisabeth (één beeld)
1708: St-Judas Thaddeüs
1708: St-Augustinus
1708: St-Nicolaas van Tolentino
1708: Madonna, St-Dominicus, St-Thomas van Aquino (één beeld)
1709: Madonna en St-Bernardus
1709: St-Cajestanus
1709: St._Salcator, St-Cosmas en St-Damianus (is één beeld)
1709: St-Adalbertus
1710: St-Ludmilla
1710: St-Luitgarde
1710: St-Franciscus van Borgia
1711: St. Franciscus Xavierus
1712: St-Vincentius Ferresius en St-Procopius
1714: St-Johannes van Matha, St-Felix van Valois, St-Ivo (één beeld)
1714: St-Vitus
1714: St-Filippus Benitius
1853: St-Norbertus, St-Wenceslas en St-Sigimund (één beeld)
1854: St-Jozef
1855: St-Franciscus Seraficus met twee engelen
1857: St-Johannes de Doper
1857: St-Christophorus
1859: Pietá
1858: St-Wenceslas
1938: St-Cyrillus en St-Methodius (één beeld)
 
Bovenaan