Josef - Pepa/Pepo

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

weet iemand waarom de Tsjechische Joseffen vaak Pepa genoemd worden?

ik heb hier een verklaring van een hollandse spanjaard:

Josef was natuurlijk de man van Maria, maar niet de echte vader van Jezus. in Spanje heet zo'n vader Padre Putativo (de vermeende vader). ofwel PP, fonetisch pepe. In Spanje wordt Josef vaak ook Pepe als roepnaam!
 
Pavel ŠTĚPÁN, Ústav pro jazyk český
--------------------
Ta podoba Pepa se k nám dostala vlastně přes italštinu, protože v italštině zní jméno Josef Giuseppe a lidově nebo neoficiálně Beppe a z toho Beppe vlastně vznikl ten náš Pepa.

http://czso.cz/csu/redakce.nsf/i/19_3_2007_dnes_slavi_svatek_josef

Hier staat dat het uit het Italiaans komt, dat in het Italiaans Josef=Guiseppe en dat wordt afgekort tot Beppe oftewel Pepa in het Tsjechisch. Klinkt dat logisch?
Maar jouw uitleg vind ik ook erg logisch :)
 
Hallo Joost!

Misschien dat onze eigen Pepo een verklaring heeft, de gegeven verklaring van Padre Putativo vind ik vergezocht, dat was nooit in brede kringen in gebruik geraakt.

Josef - Beppe - Pepa overigens ook. OK eventueel zou het uit de schrijfvorm Joseph kunnen stammen, maar echt overtuigend vind ik het niet.

Ik zoek nog even verder.

Groet! Dieter
 

pepo

† In Memoriam
Ik, onze eigen Pepo, dus Pepa in de 5de naamval Pepo!!, heeft geen verklaring voor Pepa. Volgens mij heeft dit alles te maken met Maria. Ik zelf kom ik niet zo ver, ik ken geen een Maria. Als Josef niet, als Pepa evenmin.
Ik loop of fiets ik door mijn dorp, zoals vandaag, hijgend en mijn tong op de voorwiel, zo stijl is het hier en ik hoor dan Aaaahoj Peeepooo en dat is het.
 
hoi Dieter,

in Spanje is het de algemeen geaccepteerde verklaring voor het ontstaan van Pepe. leek mij in eerste instantie ook vergezocht, maar begin het toch steeds meer te geloven. (er bestaan vele Spaanse sites die dit melden.)

¿Por qué a los José se les llama también Pepe?
Como ya sabes, José no es el padre biológico de Jesús, es un padre putativo (que se tiene por padre pero, en realidad, no lo es). Las siglas de Padre Putativo son P.P. y se leen pepe, de ahí esta divertida curiosidad de llamar a las personas que se llaman Jose, Pepe.

bron: http://www.escuelai.com/spanish_culture/fiestas_espanolas/diadelpadre.html
 
Hallo Joost,

Kijk uit met dit soort verklaringen, vaak zijn het hardnekkige achterafverklaringen. Het maandblad 'Onze Taal' gaf in haar laatste editie een aardig voorbeeld, de blackbox.
Deze in de meeste vliegtuigen aanwezige zwarte doos is eigenlijk altijd rood van kleur (dat valt meer op!). Al jarenlang gaat het onuitroeibare verhaal dat de naam zo is omdat de uitvinder van die doos een zekere meneer Black was.
Niets van waar, de uitvinder was een ingenieur die de ietwat saaie naam David Warren droeg. Warrenbox is toch een minder catchy naam.

De verklaring kan wellicht toch liggen in Guioseppe en de verbastering daarvan naar Peppe...

Maar soms zijn er raadsels die je niet oplost!

Groet! Dieter
 
Bovenaan