Kunst Josef Lada

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bij de nieuwe avatars zag ik er één staan van Josef Lada. Ik kocht vroeger altijd kerstkaarten van hem in Tsjechië. Ik kan eigenlijk wel zeggen dat ik een bewonderaar ben van zijn gezellige schilderkunst. Wat wil nou het toeval? Josef Lada komt uit Senohraby/Hrusice. Daar is zijn huis nog te bewonderen als museum. Wij hebben een huisje in Senohraby en reden er bij toeval langs. Misschien denken jullie : "Waar slaat dit op?":puh: :puh: Ik vind het in ieder geval leuk!
 
Josef Lada is in zekere zin - de tekenstijlen komen weinig overeen, maar de gezelligheid en humor in de prentjes wèl - de Tsjechische tegenhanger van Anton Pieck (die trouwens bij het tekenen van huizen en straten veel inspiratie in Tsjechië heeft opgedaan).

Het bekendst is Lada natuurlijk geworden door zijn schitterende tekeningen bij de verhalen over de brave soldaat Svejk. Daar kwam zijn creatieve talent het beste tot zijn recht, vind ik.
 
Jeetje nooit geweten!!! :confused:

Josef Lada is in zekere zin - de tekenstijlen komen weinig overeen, maar de gezelligheid en humor in de prentjes wèl - de Tsjechische tegenhanger van Anton Pieck (die trouwens bij het tekenen van huizen en straten veel inspiratie in Tsjechië heeft opgedaan).
Ja, leuk hè. Alhoewel ik ook geen fan ben van Anton Pieck, vergelijk ik inderdaad de sfeer op zijn tekeningen wel altijd met de sfeer van Praag in de winter!
 
Bedankt beste voor de toelichting - ik wist niet dat hij ook schrijver was en de link naar Nohavice vind ik leuk - Wat we op dit forum allemaal te wten komen is fantastisch.
Schrijf me ook maar op de lijst van de bewonderaars. Prachtige stijl
mvg
 

Pelhřimov

Donateur
... ik wist niet dat hij ook schrijver was en de link naar Nohavice vind ik leuk...

Het liedje van Nohavica begint met een winter te beschrijven zoals Lada die creeert op zijn illustraties maar daarna gaat het over de zeer strenge winter van 1,5 jaar geleden.

Ladovská zima
Za vločkou vločka z oblohy padá
chvilinku počká a potom taje
na staré sesli sedí pan Lada
obrázky kreslí zimního kraje

Ladovská zima
za okny je a srdce jímá bílá nostalgie
ladovská zima
děti a sáně
a já jdu s nima
do chrámu Páně
Bim bam bim bam bim ...

Lada’s winter (niet helemaal letterlijk vertaald)
sneeuwvlokjes dwarrelen uit de hemel,
wachtend op een moment om te smelten.
In zijn werkkamer schildert Josef Lada
zittend op een oude stoel een winter-landschap

refrein: Lada’s winter
achter de vensters zijn de harten vol van witte nostalgie
Lada’s winter
kinderen en sleeen
en in des Heren kerk ga ik naar binnen
Bim bam bim bam bim ...
 
Zijn vorige week dan ook maar naar het museum van Josef Lada in Hrusice gegaan. Enig, een aanrader. Alhoewel de rondleiding alleen in het Tsjechisch was en ik bijna niets verstond, vond ik het erg leuk. Daarna doorgereden naar het dorpspleintje van Hrusice, waar we bij restaurant Svejk (helemaal in Lada-stijl!) heerlijk hebben gegeten (zijn er daarna nog teruggeweest en komen er zeker nog wel vaker). En dat alles op nog geen drie kilometer van ons huisje!
 

Freddy2005

† In Memoriam
Al zoekend kwam ik op Obec Hrusice en terugvallend op het forum, op dit topic. Hier de website van Obec Hrusice met een aantal mooie foto's en een heel stuk over Josef Lada. Spijtig is de site alleen in het Tsjechisch.

image.php
 
Voor mensen die Praag met de auto bezoeken is het een aanrader ook eens naast Hrusice te gaan. Je bent er vanaf Praag zo. Met de trein kan ook. Vanaf Praag Hlavni Nadrazi rechtstreeks naar Senohraby en vanaf het station loop je eerst naar beneden en bij restaurant U Kastanku (heerlijk voor een tussenstop) weer omhoog en alsmaar rechtdoor. Eerst kom je het Lada-museum tegen en loop je nog een stukje verder dan kom je op het dorpspleintje van Hrusice.
 

kuurgast

Donateur
Josef Lada - landschap schilder en illustrator van Švejk.

s64368_vanocni-stromecek.jpg
svejk2x.jpg


Zoals een kunstcriticus heeft eens gezegd, de schilderijen van Josef Lada begeleiden Tsjechen van de wieg tot het graf.
Hij is bekend om zijn illustraties van sprookjes en kinderboeken als ook voor zijn landschappen, die elk Kerstmis zijn duizenden malen afgedrukt op de voorkant van kerstkaarten.
Lada was ook de artiest die de grijnzende, mollige brave soldaat Švejk zijn vorm gaf.
Interessant artikel over Josef Lada op radio.cz/en.
 
Bovenaan