Literatuur Jiří Kratochvíl: "Een bedroefde God" (Truchlivý Bůh)

Topic in 'Kunst & Literatuur' gestart door Ad Verschoor, 26-02-2019.

1. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Een bedroefde God - knižní tip

Boekentip! U kunt zich in mei verheugen op de nieuwe vertaling van het boek ʻTruchlivý Bůhʻ (Een bedroefde God) van de hand van Jiří Kratochvíl. Het werd in het Nederlands vertaald door Tieske Slim en zal reeds spoedig uitkomen bij uitgeverij Kleine Uil. Bovendien organiseert het ČC Rotterdam op 12 april een boekpresentatie in Groningen.

Een_bedroefde_God.jpg

De familieclan van de Jordáns draait met elke politieke wind mee en dat legt ze geen windeieren. Bibliothecaris Aleš Jordán haat het schaamteloze opportunisme van zijn familie. Dat is gevaarlijk, want de familieclan zorgt er zelf voor dat ieder zwart schaap uitgeschakeld wordt.

Aan het hoofd van de clan heerst tante Zieltje. Op haar sterfbed draagt ze de macht over aan uitgerekend Aleš. Op niet mis te verstane wijze geeft hij te kennen dat hij weigert in haar voetsporen te treden. Hoe kan Aleš de druk van zijn familie ontvluchten? Een bedroefde God is een spannende en absurdistische parabel over de onmogelijkheid om als individu te bestaan onder welk systeem dan ook. Kratochvil schreef de novelle als eerbetoon aan Kundera en Borges.

Lees meer HIER

2. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Boekpresentatie in Groningen: Een bedroefde God

U bent van harte uitgenodigd voor het literaire evenement dat georganiseerd wordt rond de publicatie van de Nederlandse vertaling van de postmoderne roman van Jiří Kratochvil ‘Truchlivý Bůh‘ (‘Een bedroefde God‘ in vertaling van Tieske Slim.)

Het Tsjechisch Centrum Rotterdam en Uitgeverij kleine uil organiseren op 12 april 2019 in het honorair consulaat in Groningen de feestelijke presentatie van de Nederlandse vertaling van de roman.

Het boek ‘Truchlivý Bůh‘ uit 2000 wordt vanwege zijn complexe manier van vertellen gerekend tot de postmoderne romans. Het verhaal volgt het lot van een familie uit Brno die een zeer sterk verbonden gemeenschap vormt en haast trekken van een religieuze sekte vertoont. Het hoofdpersonage is de bibliothecaris Aleš Jordán, die onvrijwillig wordt verkozen tot hoofd van de familieclan.

„Na het voltooien van dit boek realiseerde ik me dat het eigenlijk een filmverhaal voor Stanley Kubrick of Roman Polański was geworden. Kubrick is echter al aan gene zijde en Polański is voor mij al even ontoegankelijk. Wat ik echter vele malen belangrijker vind, is dat dit verhaal over een doodgewone blibliothecaris die iets afschuwelijks overkomt, is geschreven als eerbetoon aan twee van mijn meesters, Milan Kundera en J. L. Borges“, aldus de laureaat van de Jaroslav Seifert prijs over zijn boek.

Kijk voor meer informatie over de schrijver op de site van het Czech Literary Center.

Plaats: Groningen
    Datum: 12 april 2019
    Georganiseerd door: Ceské centrum

Deel deze pagina