Investeren in omgebouwde watermolen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik zag ergens op het forum iemand die een oude watermolen omgebouwd heeft naar een elektrische opwekkingscentrale. En volgens mij zat hij ergens bij brno.
Ik ben nieuwsgierig of dit ook haalbaar is voor een investeerder.
 
Dit is zeker haalbaar voor een investment, eerst een vergunning met gedegen onderbouw de grote winst komt NOG wel van Brussel, langzaam ontstaat er een overschot aan zg groene energie die nu niet zo groen blijkt te zijn, zie diverse berichten nov, dec 2012 waarbij het elec. overschot in Duitsland niet of nauwelijks te slijten was. In Moravia zijn 2 kleinschalige particuliere projecten die het overschot terugbetaald krijgen, in mindering worden gebracht op de verbruikersrekening.
 
uit informatie haal ik opbrengst van CZK 3.08 per KW. Oud wiel had opbrengst van 8kwh.
Nieuw zou wat beter moeten zijn dus voor gemak 10kwh. Betekent circa 300.000 CZK per jaar opbrengst.
earnback was 5 jaar dus investering zou maximaal 1.5 miljoen CZK moeten zijn.
Gezien de lange aanlooptijd en naar schatting vele onbetaalde management uren van initiatiefnemer lijkt me het als investeerder niet direct iets om een gat in de lucht te springen maar desalniettemin toch interessant om verder naar te kijken.
 
We hebben ervaring opgedaan in 7 jaar tijd, we zijn nu bezig met tweede fase. Ik denk dat het een van de meest interessante investering is om te doen. Wel krijg je problemen, wie bouwt de molen, wie maakt de berekening, 5 bouwers, allemaal verschillende berekeningen. En wat is Q max en wat is h max, en welk type je bouwt hoe is het gesteld met huidige constructie etc.
 
ik vind het ook heel interessant en zei ook wel mogelijkheden maar normaal gesproken is een aanlooptijd van 7 jaren niet praktisch.
Kom graag een keer langs wanneer het af is en dan ook de mogelijkheden te bekijken voor soortgelijke trajecten.
 
Aanlooptijd van 7 jaar te danken aan slechte voorlichting een oplichtende projectant, aannemers die het laten afweten etc. Alleen als ik lees een upgrade van 2 kw nooit doen voor 60 k euro. Eerst zorgen voor goede dat wat is Q en h dankun je verder.
 
Bovenaan