Insecten-/vliegenoverlast in huis

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Toen wij, zo'n 12 jaar geleden ons huis kochten, vonden we het heel begrijpelijk, met de openstaande ramen en kierende dakpannen, dat onder het dak op de twee zolders het, naast het gevogelte, letterlijk stikte van de vliegen. Niet in de laatste plaats veroorzaakt door de afgevallen vruchten van verschillende fruitbomen en - struiken in de tuin en lekkere warme dakpannen.

Er lag werkelijk een tapijt van.... een miljoenmiljard vliegenlijken van de afgelopen jaren, bijna 15cm dik, die daarna lieflijk zijn afgedekt met 2.8cm dikke OZB platen die de nieuwe vloer vormden. Mooie en goedkope isolatie!

Nu is het huis helemaal gerenoveerd. Ook nieuwe ramen: alles up-to-date en goed spul.

Naast zeer onverwacht bezoek van een steenmarterfamilie die, werkelijk acrobatische toeren moeten hebben gemaakt om via een, door mij nog niet ontdekte plek tussen de nieuwe dakpannen onderkomen/latrine heeft gevonden, blijven vliegen en lieveheersbeestjes ons nu de afgelopen weken teisteren.

Kennelijk wordt elke spleet, soms in mm. gebruikt om hier binnen te komen.

Het is hier altijd gezellig, daar gaat het nu niet over, maar waarom zit ons hele huis helemaal vol met beestjes. Vliegen, gaasvliegen en lieveheersbeestjes in alle denkbare kleuren, stippen en - kleuren.
Uit alle spleten en kieren.
De stofzuiger is geduldig hoor, maar,.... zelfs een Nilfisk heeft z'n grenzen.
Wie herkent dat?
Nu, terwijl een verdwaald insect voor de tweede maal tegen mijn hoofd aanvliegt. In mijn eigen keuken!
Help!
 
Laatst bewerkt:
Herkenbaar: in ons huis in Porezanky hebben we af en toe een invasie, zo te zien zonder enige aanleiding. Afgelopen week waren er maar een stuk of 4, maar r.t. irritant!
In het huis in Brod u Stribra is het een ander geval: bij een aantal ramen krioelt het werkelijk van de vliegen. Het lijkt wel of er kolonies zitten, ben dus erg benieuwd wat anderen hieraan doen. Wij nemen iig de volgende keer venijnig bestrijdingsmiddel mee en dan ga ik me er heftig op storten!:slik:
 
Naast het 'gevecht' met de steenmarter komen bij ons ook elke winter op de bovenste verdiepingen de vliegen, lieveheersbeestjes, gaasvliegen en vlinders overwinteren. In het voorjaar vertrekken ze weer, ook al leken ze dood. De meeste zijn toch nog levend. Verder de ramen af en toe open zetten en ze maar opzuigen. We hebben wel eens plakstrippen op de ramen geplakt waar ze dan massaal aan bleven kleven. De oplossing om het te voorkomen hebben wij ook nog niet gevonden.
 
Ik heb zo een apparaatje gekocht tegen steenmarters.
Het zend hoge tonen uit in verschillende frequenties.
Marter weg.
Voor de vliegen zit er al jaren ook een apparaatje in een wandcontactdoos.
Vliegenoverlast is sterk verminderd.
Amper nog vliegen.
Ga eens kijken op de site van Conrad.
Het helpt.
Succes met de verdelging.
 
Aha! Voor de vliegen heb ik ook zo'n apparaatje! Werkt idd! (behalve wanneer gasten het verwijderen "omdat he misschien eng is").
Welk apparaatje heb jij voor de steenmarter? (waar te koop?).
Toen onze buurman bezig was z'n dak te vervangen, kwamen de steenmarters bij ons logeren. Nu zijn ze, volgens ons weer terug naar d
 
Bovenaan