Inkopen in Polen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tsjechische auto’s volgeladen met goederen passeren de grens en keren terug naar huis. Zo goed als alles is in Polen goedkoper. Kleding, levensmiddelen, huishoudelijke artikelen, linnengoed, gordijnen, drogisterij, zoetwaren en sigaretten. Bovendien kun je meestal nog een lagere prijs afdingen. Lees verder in Blesk

Het is eigenlijk wel vreemd dat “ossies” nog altijd Tsjechië bezoeken om de inkopen te doen. In de file de grens over, meteen tanken. De man brengt vervolgens zijn vrouw naar de kapper en heeft hij even de tijd om andere Tsjechische attractie te bezoeken. Ze doen verder alle boodschappen, even nog langs het restaurant en voor paar centen buik volproppen, en dan weer naar huis.

Waar ik aan zit te denken, wanneer ontdekken ook deze Duitsers goedkopere Polen? Wat gaat het dan allemaal voor de Tsjechische economie betekenen als de Ossies wegblijven en Tsjechen zelf ook de grens over gaan om hun inkopen te doen?

Polen is voor Tsjechië 'n goed alternatief, goed bereikbaar en vooral: wat moet je anders als je zo weinig kunt besteden. Het wordt allemaal erg duur in Tsjechië (lees: duur voor Tsjechen).


PS: MM bedankt!
 
De man brengt vervolgens zijn vrouw naar de kapper en heeft hij even de tijd om andere Tsjechische attractie te bezoeken.

Volgens mij weet ik wel wat voor 'attractie' ze hier bedoelen
giggle.gif



wanneer ontdekken ook deze Duitsers goedkopere Polen?

Polen hebben ze al lang ontdekt. Er werden/worden in Duitsland speciale reizen georganiseerd naar Polen. Nadruk op goedkoop boodschappen doen.

Maar waarom er meer Duitsers naar CZ zouden gaan dan naar Polen, weet ik niet. Misschien is CZ op bepaalde gebieden beter dan Polen. Landschap mooier? Bier lekkerder? Ik ken Polen niet, dus ik kan het niet vergelijken.
 
Rudolf schreef:
Misschien is CZ op bepaalde gebieden beter dan Polen. Landschap mooier? Bier lekkerder? Ik ken Polen niet, dus ik kan het niet vergelijken.

Landschap, dat is zeer zeker mooier. Maar daar komen ze niet voor. Trouwens, ook Urquel zal in Polen goedkoper zijn.
 
Ik heb Polen toch verscheidene malen bezocht (was onlangs nog in de dubbelstad Cesky Tesin/Cieszyn), maar om nu te zeggen dat het een goedkoper land is dan Tsjechie? ik betwijfel het. Ik weet wel dat er pal aan de Tsjechisch-Poolse grens (waaronder dus Cieszyn) veel marktjes zijn en op marktjes zijn goederen natuurlijk goekdoper dan in winkels. Polen zijn echte handelaren, die verkopen echt alles om aan hun Zloty's, maar ook Koruny en Eury te komen.
 
Tsjechen spreken verstaanbaarder (voor de Duitser)/ iets beter Duits dan Polen dat doen. Maar of dat nu een verschil maakt?

Ik denk net als Tobycek dat de prijzen niet zoveel schelen.
 
Je hoort soms tegenstrijdige berichten. Tsjechen die naar Polen gaan om inkopen te doen, Polen die op hun beurt naar het 'goedkopere' Tsjechie gaan. Zelfs Slowaken zouden naar Polen gaan voor goedkopere boodschappen. En wat te denken van de Oekraiense marktjes in Oost-Slowakije, al zal dat na 1 mei jl. wel zijn afgenomen.
 
Bovenaan