IJsheiligen in Tsjechie

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Met het schaamrood op de kaken stel ik hier op het forum een wellicht ongelofelijk domme vraag:

Hoe zit het nou met de IJsheiligen in Tsjechie? In Nederland geldt, dat je na de IJheiligen het eenjarig spul en ook bv tomatenplantjes naar buiten kunt doen. Het klimaat in Tsjechie is toch wel wat heftiger, dus ik kan me zo bedenken dat er na begin mei nog pittige vorst kan komen, toch?

Welke periode houden jullie aan? Wij zijn er nl. eind April en pas na Pinksteren weer in Tsjechie, dus eigenlijk wil ik ze liever eind April naar buiten doen, zucht.
Tis nog serieus bedoeld ook, want ik wil behalve de geraniums ook keukenkruiden en tomaten planten (alles in bakken)

:bloos2::bloos2::bloos2:
 
Ik denk dat daar (ook in Nederland heb ik weleens nachtvorst op mijn verjaardag gehad, 1 juni). Verschilt per jaar. Heb je de mogelijkheid dit op het laatste moment te beslissen, dus als je eind april al in CZ bent? Tegenwoordig is de trend van het weer wel redelijk te voorspellen een dag of 10 tot 2 weken vooruit....
 
Is in Nederland de datum 12 juni?
Ik heb dat nog van vroeger , de gepote slabonen mogen voor de 12e juni niet uit het zand komen dan was er nog kans op bevriezen.
We zetten er uit voorzorg emmers met water tussen.
Maar dat heeft natuurlijk met het weer in het voorjaar te maken.
Na Moederdag hebben wij wel eens de perkplanten gewoon buiten kunnen laten staan.
 
De buurvrouw zet alles pas eind mei buiten, maar ik hoop dat eigewijze Nederlanders goede ervaringen hebben met het eerder buitenzetten van geraniums etc...
Ik ben bang dat ik toch maar niet zo eigenwijs moet zijn en naar Tsjechen en oma's moet luisteren...:slik:
 
de Ijsheiligen zijn van 11 mei tm 15 mei. Een oud katholiek gezegde.
Wie de heiligen zijn,is vast op te zoeken. Na deze periode is het veilig om
eenjarige plantjes buiten ye zetten..

Lion
 
Emmers met water

Beste leden

De reden van mijn aanmelding op deze site is mijn nieuwsgierigheid naar de emmer met water.
Ik lees op deze forum dat iemand emmers met water tussen zijn platen zet. Welk nut heeft dit precies?

Groetjes
 
Bovenaan