Huzarenslaatje, zalmslaatje..

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vlassky salat is mijn favoriet in CZ. Te verkrijgen in elke zichzelf respecterende supermarkt in Tsjechie.
Hier een link naar het recept voor valssky salat.

Volgens mij is dit te vergelijken met wat de Hollanders vlees salade noemen.
 
ja maar hij vraagt specifiek om een huzarenslaatjes/zalmslaatjes en niet om wat anders... :oeps:
inderdaad het gaat mij specifiek om de doo0dgewone slaatjes welke je hier in de winkels overal tegenkomt.
gewoon zo,n vierkant alu bakje met plastic en een plastic lepeltje wat ze altijd onder de mayonaise verstoppen.

ik denk dat ik hier maar eens een slaatje uit ga slaan...
 
Wat verbergt zich onder de benoeming "Husarske savle" en waar word dat verkocht?Op deze manier kan men natuurlijk ook "Fiskarske sekyrky" klaarmaaken = een soort "Arme ridders" ezv.

mazackova, dat geldt voor veel gerechten, in een huzarenslaatje in nederland is beslist geen huzaar verwerkt:

default_avatar_s.gif

De huzaren waren van oorsprong Hongaarse ruiters, die in de Keizerlijke Oostenrijkse legers ten strijde trokken tegen de Turken. Huzaren werden vooral ingezet om vijandelijk gebied te verkennen. Eenmaal tussen de vijand moesten ze onopgemerkt zien te blijven. Een vuurtje stoken om te koken was daarmee onmogelijk. Daarom namen de huzaren vooraf bereid voedsel mee. Door dit voedsel te mengen ontstond een koude salade, die werd al snel ‘huzarensalade’ genoemd. .

bron: wikipedia

en in een russisch ei is óók geen rus verwerkt, het heeft zelfs niets met "rus" te maken, een verbastering uit het frans,
a la Russe

  • Een Russisch ei is een voorgerecht van twee halve hardgekookte eieren met wat groentenmacedoine geserveerd op een blaadje sla, en opgevrolijkt met peterselie en tomaat. Het geheel wordt met vloeibare mayonaise overgoten.
nl.wikipedia.org/wiki/Russisch_ei
 
Oeuf a la Russe verkoopt men hier in de plaatselijke Coop in zo een bakje als als Pozor Pes het over heeft maar het leepeltje zit aan de onderkant , niet onder de maionayse verstopt. Welke supermarkt bedoelt Pozor Pes dan?Over eeten valt veel te vertellen en over militair ook wel, Jullie huzaren op vijandelik gebied :).De huzaren hadden een heel mooi uniform.
 
Je moet ook niet in die megamarkten gaan. In de ouderwetse Konsum die elk zichzelf respecterend dorp heeft, is beneden altijd een slagerij en daar koop je het dan per opscheplepel versgemaakt.
Is ook lekkerder.
 
Bovenaan