Huwelijkse Voorwaarden bij trouwen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goedeavond,

In Juli ga ik (Nederlander) in Tsjechië trouwen met een Tsjechische. Wij wonen nu al samen in Nederland, en zullen daar ook blijven wonen.

Welk huwelijksrecht is dan op ons van toepassing? De Nederlandse of de Tsjechische?

We willen zo trouwen dat wat we nu bezitten gescheiden blijft (ik heb een huis in Nederland, zij een huis in Tsjechië), en alles wat we vanaf de bruiloft gaan bezitten is dan van ons allebei.

Moeten we naar een Nederlandse of Tsjechische Notaris om dit op papier te zetten?

Bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Hans
 

Vodnik

† In Memoriam
Waar ga je trouwen? als je dat in CZ doet, geldt in principe het tsjechisch huwelijksrecht.
In NL trouw je als je geen aanpassingen doet in gemeenschap van goederen, in Tsjechië niet,daar blijft wat je inbrengt je eigendom, jouw huis blijft dus jou eigendom en dat geldt voor je toekomstige vrouw ook. Wat gedurende het huwelijk verzameld wordt hoort aan beide toe tenzij je anders laat vastleggen.
Als je dus in CZ trouwt hoef je niets te doen.
 
Wij gaan inderdaad in Tsjechië trouwen.

Ik las ook ergens dat als je in Tsjechië trouwt, maar vervolgens 10 jaar in Nederland woont, dat daarna het Nederlands recht ineens van toepassing is.. En dat NL en CZ geen onderling verdrag hebben voor dit, en dat het daardoor onduidelijk kan zijn welk recht van toepassing is. Zo kan NL zeggen dat het NL recht van toepassing is, maar CZ kan zeggen dat het CZ recht van toepassing is...Zoiets....
 
Als ik je een tip mag geven lijkt het me goed dit echt juridisch na te laten gaan bij een deskundige. Misschien dat Radka je daarin beroepsmatig verder kan helpen zodat je zekerheid krijgt. Je kunt kijken op http://www.hartmanova.eu of je dat wenst of niet. Succes en veel plezier alvast met de bruiloft!
 
Waar ga je trouwen? als je dat in CZ doet, geldt in principe het tsjechisch huwelijksrecht.
In NL trouw je als je geen aanpassingen doet in gemeenschap van goederen, in Tsjechië niet,daar blijft wat je inbrengt je eigendom, jouw huis blijft dus jou eigendom en dat geldt voor je toekomstige vrouw ook. Wat gedurende het huwelijk verzameld wordt hoort aan beide toe tenzij je anders laat vastleggen.
Als je dus in CZ trouwt hoef je niets te doen.
??????
 
Als je dus in CZ trouwt hoef je niets te doen.
Hier geldt altijd: vast laten leggen!! Of het nu wettelijk echt nodig is of niet!
Kost een paar centen maar mocht je ooit gaan scheiden/overlijden, je voorkomt bij voorbaat een hoop geruzie. Veel plezier met jullie voorbereidingen!:toppie:

Groet Lina (Ook in Cz getrouwd :D)
 
Ja, ik ook al! Lina heeft gelijk, problemen kunnen vooral ontstaan bij scheiding of overlijden. Zolang je in leven bent en in beide landen aan je verplichtingen voldoet is er helemaal niets aan de hand. Dus voor het slechtste geval toch maar vast laten leggen.
Succes met voorbereidingen.
 
er is dus geen enkele goede reden voor de man om te trouwen.
en zoals dr Phil zegt ,de vrouw met wie je trouwt ,is niet de vrouw van wie je gaat scheiden.
misschien beter alleen een testament.
 
Bovenaan