Huis met een zwembad: wat doen we met de veiligheid?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hier een vraag voor eigenaren met een huis met een zwembad

en

vakantiegangers die een huis huren met zwembad, in Tsjechie.

Wat doen jullie met de veiligheid rondom en in een zwembad? Wanneer je een huis huurt, met zwembad, let je er dan op of er een hek omheen staat? Heeft het zwembad een verklikker IN het bad, wat waarschuwt zodra er iemand in valt?:denk:
Dezelfde vraag geldt natuurlijk voor eigenaren van een huis in Tsjechie, doen jullie hier iets mee?

Ik weet dat het in Frankrijk verplicht is om zo'n verklikker in het zwembad te hebben, hoe is dat in Tsjechie geregeld?
In Brod u Stribra hebben we een huis met een zwembad in de grond en daarom ben ik aan het rondkijken naar zo'n apparaat, kost ongeveer 300 euro.

Wat doen jullie aan de veiligheid/Letten jullie hierop bij het huren van een accommodatie?:confused:
 
Wij hebben het zwembad boven de grond staan en als er geen volwassenen bij zijn halen wij het trapje eruit zodat de kleintjes er niet in kunnen. Daarbij hebben wij tussen de voorste tuin en het tweede deel van de tuin een hek dat we kunnen afsluiten. Als het mooi weer is zitten en liggen we met de hele familie in het tweede deel van de tuin waar we de kinderen in het oog kunnen houden bij het zwemmen. We hebben daar ook de schommels staan en de kleinkinderen bouwen graag hutten terwijl de volwassen lekker luieren.
Van regels over het laten testen van de waterkwaliteit heb ik nog niet gehoord, wij kopen bij het tuincentrum zo'n setje en testen het water zelf. Wel weet ik dat als je een zwembad in wil graven je een bouwvergunning moet aanvragen bij de gemeente.
 
Er zijn landen waar het verplicht is om een hek rond je zwembad te hebben.
Als ik een zwembad had en ik verhuurde mijn huis dan zou ik er een hek omheen zetten.
Je moet er toch niet aan denken dat........
Trouwens, in hoeverre zou je aansprakelijk gesteld kunnen worden?
Heb je iets in de voorwaarden opgenomen?
Het is in ieder geval heel goed dat je er over nadenkt.
Succes met je overpeinzing.
 
In Porezanky staat het zwembad boven de grond, op een apart terrein met een hek er om heen. Water testen we zelf. Gasten worden op hun verantwoordelijkheid gewezen.

Het huis in Brod u Stribra hebben we gekocht en de vorige eigenaar heeft het zwembad laten plaatsen (met de vergunningen). Er is daar nu nog geen hek om heen, maar dat is het eerste wat we laten doen! Wij weten uit ervaring hoe gevaarlijk water kan zijn: onze middelste zoon is bijna verdronken in de beek, 27 jaar geleden, maar die schrik gaat nooit meer over.

Niemand heeft ervaring met zo'n verklikker IN het zwembad? Leek mij wel een goed systeem.
Ja Kukel, we blijven er mee bezig!
 
Een ander aspect van veiligheid, maar dat geldt met name voor de vaste zwembaden, behelst de treden van een zwembad. En hiermee bedoel ik de vaste trap. Wij hebben de treden nogal eens als scherp ervaren. Niet altijd even prettig
 
Nou, dan boffen we, Franky! We hebben een losse trap en ik weet uit (onhandige) ervaring dat het goed te doen is. Vaste trap kan idd scherp zijn, maar hoeft niet.
 

kuurgast

Donateur
Ik weet dat het in Frankrijk verplicht is om zo'n verklikker in het zwembad te hebben, hoe is dat in Tsjechië geregeld?
In Tsjechië zijn er nog geen regels voor.
Wat ze wel kennen is een apparaat die de druk van het zwemwater controleert zodat er een sirene afgaat als er iemand in het water valt zoals bv deze (googel op "Bazénový alarm proti pádu do vody").
In plaats van hekwerk zie je daar ook mooie afdichting met ramen (dit is veiliger dan drijfmatten als afscherming wat voor kinderen juist een uitdaging is en voor grote ongelukken kan zorgen). Het houdt de watertemperatuur vast en er is minder waterverdamping. Zie voor diverse soorten am-bazeny.cz.
@ C.Berendse, trapje eruit halen...... maar als ze er alsnog inklimmen, hoe komen ze er dan uit? :denk:
 
interessesante site, Kuurgast! Die platte ramen lijkt me wel wat. We gaan kijken!:top:

Trapje eruit halen wordt vaker gedaan, ook om te voorkomen dat bij hevige storm het trapje weggeblazen wordt en schade aanricht.:(
Wij halen het altijd wel uit het zwembad. (ook omdat het veld waar het zwembad op staat, omheind is. Daar kunnen kinderen en honden niet bij komen):ja:
 
Ja, zo,n zeil hebben we ook, maar of zoiets sterk genoeg is...

Kuurgast heeft me een site toegestuurd waarin ook overkappingen staan. Ook hele mooie vlakke exemplaren. Een soort van "schuifdeksel" dus.
 
Ik ben blij met de mensen die met me meedenken, het is toch een serieus onderwerp.

En Dieter, ik zou jou graag eens uitleggen hoe het is als een kindje bijna verdrinkt. Hoe goed je ook oppast.

Als dit onderwerp je niet interesseert, reageer dan niet.

Ik probeer het zwembad gewoon zo leuk, gezellig en veilig mogelijk te houden.

Boya, ik weet alles van zwembaden en bijna verdrinken. En ik neem het onderwerp serieus. Alleen wat ik bedoel is dat je niet alle gevaar kunt wegnemen en hoe men dit ook probeert, er gebeuren nog steeds ongelukken.

Als je het gevaar bij kinderen - maar ook volwassenen - volledig wegneemt, leren ze dus niet dat er gevaren zijn. Uit onderzoeken blijkt dat door het plaatsen van airbags in auto's het aantal aanrijdingen niet afneemt, maar zelfs in zekere mate toeneemt, men is immers beschermd. Hetzelfde geldt voor veiligheidsgordels en brommerhelmen. En hekjes rond zwembaden.

Want zodra er dan een keer eens geen hekje staat - in de vrije natuur bijvoorbeeld - verdrinkt een kind ook. Omdat alle hekjes hem nooit hebben geleerd dat water gevaarlijk kan zijn.

En bedenk voor de aardigheid welke immense gevaren wij in onze jeugd allemaal overleefd hebben, van flessen gif zonder kindveilige sluitingen in de keukenkast tot onweer zonder weeralarm.

Of we leefden in een roekeloze wereld waar we immens geluk hebben gehad, of we zijn... Helden!
 
Dieter heeft natuurlijk een punt, je wordt immers volwassen met vallen en opstaan.
daar hoort verdrinken natuurlijk niet bij, of gebeten worden door een hond of...
ga zo maar door..
je kunt als ouder (of oppasser of begeleider) maar een ding doen en dat is WAAKZAAM zijn.
dat betekent vwb een zwembad dat je er ALTIJD zelf bij dient te zijn indien je peuter het zwembad in wil.
en zwemles !!, want er zijn nog legio mensen die niet kunnen zwemmen!!
 
Bovenaan