Hradec Králové

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

R

rob.goverde

Guest
Hradec Kralove, een grote stad met een warm hart!

Op een van onze vakanties een bezoek gebracht aan Hradec Kralove. Onder de indruk van het oude centrum, wat voor ons de reden was om hier eens op een morgen doorheen te wandelen!

Hradec Kralove (Duits: Koniggratz) heeft zijn koninklijke status te danken aan Koningin Elizabeth, de vrouw van Wenceslas II. Na zijn dood in 1307 kwam ze hier wonen en zo is Hradec Kralove een residentie van Boheemse koningin-weduwen gebleven.

Tijdens de Hussietenoorlog schaarden de inwoners zich achter de rebellen van Jan Zizka, die een tijdje zelfs hier in de kathedraal begraven is geweest. Nu ligt zijn stoffelijk overschot in Caslav.

De stad heeft veel barokke gebouwen zoals het Jezuitencollege en een kerk en het bisschoppelijke paleis. Ook kenmerkt de stad zich nog ten dele door een stadsmuur. In 1866, tijdens de Slag bij Koniggratz, werden hier de Oostenrijkers door de Pruisen verslagen.

Rondom de pleinen Velke Namesti en Male Namesti vinden we de meeste bezienswaardigheden van de oude stad.

Velke Namesti is een groot plein. In de tijd dat wij er waren was het een parkeerplaats, met in het midden een Mariazuil. Deze staat zo’n beetje voor de kathedraal van de H. Geest, een bakstenen gotische kerk met een fraai interieur.

Achter deze kerk staat een witte toren, die hebben wij beklommen. Deze toren zit vast aan de Clemenskapel die op zijn beurt tegen het, voor mijn gevoel, minder fraaie raadhuis staat. Ik vind dit raadhuis niet mooi, omdat de twee later bijgebouwde torens een andere bouwstijl hebben en het zo een samenraapsel is van verschillende bouwstijlen.

Tegenover de kathedraal, aan het begin van het doodlopende straatje dat naar de bierbrouwerij leidt, staan enkele fraaie 18e eeuwse kanunnikenhuizen. Loop je dan verder door, dan zie je een fraai smeedijzeren hek wat toegang geeft tot de bierbrouwerij, waar helaas geen rondleiding mogelijk was in die tijd. Nu weet ik het niet, dus graag een aanvulling als iemand wat weet.

Net voorbij de omschreven huizen is het Bisschoppelijk paleis. Als ik me niet vergis, kan je hierlangs ook nog naar de stadsmuur lopen. Eigenlijk is deze kant van het plein een aaneenschakeling van fraaie 18e eeuwse huizen en paleizen.

Het Jezuïetencollege dateert uit de 17e eeuw en bevindt zich naast de Maria Hemelvaartskerk. Deze was tijdens ons bezoek gesloten vanwege restauratiewerkzaamheden, jammer. De kerk heeft een fraai interieur met vele vergulde beelden en tevens schilderijen van Peter Brand.

Vanuit dit grote plein komen we vanzelf op het kleine plein, waar je onder meer de stadsmuur als fortificatie uit de 14e eeuw kunt zien. Ook zie je nog stukken van de grote Silesische poort die aan deze zijde heeft gestaan.

Bij de Elbe ligt het plaatselijke museum, een opmerkelijk gebouw. Van daaruit loop je naar het grote park, wat vernoemd is naar Jan Zizka, de Hussietenleider. Voor hem staat in het park nog een oerlelijk monument. Aan het einde van het park loopt u langs het Bisschoppelijk seminarium naar de kerk van de H. Nepomuk. Hier pakt u een van de smalle straatjes en komt uit op het grote plein.

Als er nog tijd over is, rijden we iets noordelijk van Hradec Kralove en komen aan in het gebied waar de slag bij Koniggratz zich werkelijk afspeelde. Hier is ook een militair museum met wapens en uniformen etc. Er moet ook nog ergens een mausoleum zijn; als je daar rondrijdt kom je diverse zaken, zoals obelisken, grafstenen en kruizen tegen die herinneren aan die veldslag.

Deze trip is ook met kinderen goed te doen. Beklim dan wel de toren in het centrum, dan heb je tevens een goed uitzicht.
 
Tjee Rob, nou zit ik te genieten van jouw verhaal. Hier ben ik ook geweest en herken er heel veel dingen uit. We zijn daar op dat plein ook in een kerkelijk winkeltje geweest. Daar verkochten ze naast allerlei heiligen beeldjes ook de zo genaamde hosties welke in de katholieke kerk gebruikt worden voor het laatste avondmaal. Ik heb er nog mee in mijn handen gestaan, maar vond het toch wat bizar om zo iets heiligs te kopen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Op dit forum werd Hradec Kralove eerder "Een grote stad met een warm hart" genoemd en dat is wat ik overneem. Met het warme hart bedoelen we dan met name het oude centrum. Dit is de plek die ik heb bezocht en waar ik jullie mee naar toe wil nemen op deze wandeling.

De stad telt circa 100.000 inwoners en is een van de oudste steden en hoofdstad van de streek Oost-Bohemen. Hradec Kralove is ontstaan uit een nederzetting die in de 10e eeuw werd gebouwd op de kruising waar de rivieren de Elbe (Labe) en de Orlice samenkomen. Deze nederzetting vormde tevens het kruispunt van een tweetal belangrijke handelsroutes.

Gedurende de Hussietenoorlogen ging de stad pal staan achter de rebellen onder aanvoering van Jan Zizka, die in 1424 overleed. Na 1620 kreeg het katholieke geloof weer de overhand. In 1660 werd de stad door keizer Leopold tot bisschopszetel uitgeroepen. Op 3 juli 1866 vond de Slag bij Sadova plaats, waarin Pruisen Oostenrijk versloeg. Veel van de oorspronkelijke nederzetting is verwoest.

1064k.jpg
De skyline van Hradec Kralove.

In de 20e eeuw werd aan de andere zijde van de Labe een nieuwe wijk gebouwd. De wijk werd aangelegd door de toentertijd zeer gewaardeerde architecten Jan Kotera en Josef Gocar. Met het realiseren van deze wijk werd de stad een belangrijk centrum voor de Tsjechische stedenbouw. Bij een volgend bezoek aan Hradec Kralove hoop ik een wandeling te maken door dit deel van de stad, want ook daar zijn verschillende bezienswaardigheden.
Na de Tweede Wereldoorlog kwam er industrie van onder meer machinebouw, chemie, textiel en muziekinstrumenten, zoals de Petrof piano's.
Hradec Kralove beschikt over een eigen universiteit, maar ook zijn in de stad faculteiten gevestigd van andere universiteiten, zoals de medische faculteit van de Karelsuniversiteit Praag met een eigen ziekenhuis.

Aankomst in Hradec Kralove
Een prima plek om de auto te parkeren is op het plein voor het Zimni multifunctioneel sportcomplex, dat vooral dienst doet als ijsstadion (CEZ stadion) voor de ijshockeyclub van Hradec Kralove. Het stadion kan 7700 toeschouwers bergen, waarvan er 3500 kunnen zitten. Ook beschikt het complex over een vrij groot hotel. De parkeerplaats en het sportcomplex zijn te vinden aan de Komenskeho, direct bij de stadsmuren en terrassen naar het historisch centrum.

1206k.jpg
Het CEZ stadion aan de Komenskeho

Via de terrassen gaan we naar boven. Vermeldenswaard is dat er gedurende de afgelopen 2 jaar (2010 en 2011) hard aan deze terrassen is gewerkt. Niet alleen waren ze verwaarloosd, maar de Kanunnikhuizen "Rezydencje kanoniczne" uit de 18e eeuw, dreigden door verzakking in te storten.
Mede met de hulp van de Europese Unie kon dit grote project worden aangepakt.

1055k.jpg
Het gerestaureerde terrassenpark

1204k.jpg
Steen voor steen gebikt en hergebruikt

Het nieuwe terrassenpark is in het najaar van 2011 volledig voor het publiek opengesteld. In 2012 zal begonnen worden met de renovatie van de stadsmuren aan de noordzijde van het historisch centrum.
Op de foto zien we de Kanunnikhuizen in prachtige renaissance stijl met oogstrelende gevels.

1094k.jpg

wordt vervolgd deel 2.
 
index.php

Ik wil verhuizen... :slik:
 
Ik ben te lang niet in Hradec Kralove geweest. Die trappen ken ik niet, hoewel ik altijd bij het ijshockeystadion parkeerde. Een paar honderd meter verderop kon je wel de trappen op en dan (ik geloof onder het gymnasium door) naar het plein boven.
 

Ad Verschoor

Donateur
Hradec Kralove in Oost-Bohemen. Deel 2

Na de terrassen bestegen te hebben, bereiken we het historisch centrum van Hradec Kralove.
We zien direct wat de skyline moet zijn en hier start onze wandeling bij de Dom van de Heilige Geest (Katedrala Svateho Ducha).
Een bakstenen gotische kerk, gebouwd tussen 1307 en 1360. De kerk geldt als een van de belangrijkste voorbeelden van de Boheemse bakstenen gotiek.
In 1424 werd Jan Zizka, leider van de Hussieten, er tijdelijk begraven. Later op deze wandeling komen we Jan Zizka weer tegen en zal ik iets over hem schrijven.
Naast de kathedraal zien we de Witte Toren "Bílá Vĕž", die gebouwd is in 1580.

1067k.jpg

Het interieur van de Dom straalt rust uit. Te zien zijn een laat-gotisch altaar uit de 15e eeuw. In de zuidelijke zijbeuk, een altaar schilderij van de heilige Antonius van Peter Brandl en nog een tinnen doopvont uit 1406 met erin gegraveerd één van de oudste lettertypen van Bohemen. Leuk te melden, dat dit doopvont door de Hussieten was buitgemaakt bij de verovering van het Podlazice klooster.

1075k.jpg

We wandelen voorbij de Dom en komen uit op het oude marktplein "Velké Námĕsti". Ik neem er nog even een foto van de skyline, maar nu vanaf de andere zijde. Links zien we de Kanunnikenhuizen, verder de Dom, de witte Toren en rechts nog net een stukje van het VVV-kantoor.
Feitelijk valt de Witte Toren het meeste op. Hij is volledig opgetrokken uit witte zandstenen en is ongeveer 71 meter hoog. Ga je naar boven, dan zijn het 200 treden die je boven doen komen op de galerij. Hier kun je op zonnige dagen genieten van het uitzicht op het Reuzengebergte.

1090k.jpg

Het driehoekige plein "Velké Námĕsti" is het centrum van de oude stadskern. Hier bevinden zich de meeste bezienswaardigheden, zoals de reeds beschreven Dom en Witte Toren, maar ook de Bisschopsresidentie, de Maria Hemelvaartkerk en de Mariazuil. In het volgende deel zal ik deze beschrijven.

P1000613k.jpg

wordt vervolgd. Deel 3
 

Ad Verschoor

Donateur
Hradec Kralove in Oost-Bohemen. Deel 3

Direct als we het plein "Velké Námĕsti" opgaan, bevindt zich links, direct naast de VVV, een aardig terras en na een autorit en het bestijgen van de terrassen, gaat een kopje koffie er wel in.
We verlaten het terras om de wandeling voort te zetten.
Rechts zien we het bisschoppelijk paleis "Rezydencja Biskupia". Het is één van de mooiste barokwerken van de stad. De architecten waren Giovanni Santini-Aichel en Marco Antonio Canevale en de bouw vond plaats tussen 1709 en 1716. Nu herbergt het gebouw een afdeling van het streekmuseum.

P1000614k.jpg
Het grote gebouw in het midden is het bisschoppelijk paleis

Naast het paleis zien we op huisnummer 51 "U Špulákü", dat stamt uit de 18e eeuw en opvalt door de rood-witte kleur. In dit gebouw werd de belangrijkste burgemeester van Hradec Kralove, František Ulrich, geboren in 1859. Ook werd het gebruikt door de Boheemse broederschap. Tot deze evangelische gemeenschap behoorde ook de beroemde filosoof Jan Amos Komenskỳ, die wij kennen als Comenius. Hij ging niet mee in het door de Habsburgers opgelegde katholieke geloof en werd verbannen. De rest van zijn leven bracht hij door in Nederland en hij is begraven in Naarden. De kapel waar hij begraven ligt, is Tsjechisch grondgebied.

1110k.jpg
Helaas, door verbouwing slechts gedeeltelijk zichtbaar. Zie ook de vorige foto.

Aan deze zijde van het plein is ook de Maria Hemelvaart kerk "Nanebevzeti Panny Marie" opvallend aanwezig. De kerk werd tussen 1654 en 1666 voor de jezuïetenorde gebouwd door Carlo Lurago.
Lurago was een Italiaanse barokarchitect en beeldhouwer, die leefde van 1615-1684. Hij werkte voornamelijk voor de orde van de jezuïeten. Zijn bekendste bouwwerk is het "Clementium", het voormalig jezuïetencollege vlakbij de Karelsbrug in Praag.
Honderd jaar na de bouw brandde de Maria Hemelvaartkerk af. Alleen de Sint Ignatius van Loyolakapel bleef gespaard, met muurschilderingen en een schilderij van Petr Brandl, waarin de heilige wordt verheerlijkt. De huidige gevel, geflankeerd door twee torens, dateert van 1857.

P1000624k.jpg

Ook het interieur, met een hoofdaltaar dat gezien mag worden, is het bekijken waard.

1118k.jpg

Midden op het plein zien we de 20 meter hoge pestzuil, die waarschijnlijk ontworpen is door beeldhouwer/architect G.B. Bullo. De zuil werd in 1717 opgericht uit dank dat de stad bij de epidemie van het jaar ervoor, gespaard was gebleven. De zuil wordt opgeluisterd door beelden van de vier pestheiligen Adrianus, Christophorus, Rochus en Sebastianus. Een leeuw houdt de "G" vast van Jiri Georg van Poděbrady. Hij was koning van Bohemen en beschermheer van de stad.

1195k.jpg

Voor we het plein verlaten, draai ik me nog een keer om en zie het oude raadhuis (Radnice). Dit gotische gebouw van voor 1418 werd aan het einde van de 16e eeuw verbouwd in renaissance stijl.
In die tijd was het een gevangenis. De beide klokkentorens kreeg het raadhuis in 1786. De laatste verbouwing vond plaats in 1924.

P1000620k.jpg

wordt vervolgd. deel 4
 

Ad Verschoor

Donateur
Hradec Kralove in Oost-Bohemen. Deel 4

In het verlengde van het grote marktplein komen we op een kleiner plein "Malé Náměstí". Hier zien we een fontein met een beeld van Johannes Nepomuk met twee engelen, dat dateert uit 1718.
In het volgende straatje "Mytská" zien we de stadsmuur, als fortificatie uit de 14e eeuw en stukken van de grote Silesische Poort "Resztki Bramy Slaski".

P1000630k.jpg
De Silesische Poort.

Aan het einde van "Mytská" slaan we linksaf langs de stadsmuur en zien aan de overkant van de weg de Ceskoslovenske Armady, een oude synagoge. Deze opvallende Jugendstil-synagoge werd in 1904-1905 gebouwd naar een ontwerp van Václav Weinzettel. Het gebouw bezit een grote koepel, die enige jaren terug van nieuw bladkoper is voorzien. Behalve de gebedsruimte was in het gebouw woonruimte voor de rabbijn, de koster en de huisbewaarder.
De synagoge was in gebruik tot de Tweede Wereldoorlog. Na de renovatie in 1960 is er een wetenschappelijke bibliotheek in gehuisvest.

1141k.jpg

Na de synagoge gefotografeerd te hebben, ligt achter ons het Zizka park "Žižkovy sady". Een prachtig park, langs de stadsmuur, dat de naam draagt van de hussietenleider Jan Žižka.
Žižka (1360-1424) versloeg het leger van koning Sigismund, dat bestond uit Duitse ridders, op vijf kruistochten en dat met een boerenleger. Hij was dan ook een militair genie, die tijdens de belegering van de burcht Rabi een oog verloor. Zo was Žižka voor Johannes Hus, de belangrijkste veldheer.

P1000637k.jpg
Het Zizka park

1153k.jpg
Het Zizka standbeeld

Aan het eind van het park lopen wij naar boven, weer richting grote plein via Rodošova rechtsaf door de Dlouhá. Hier lopen we langs de Johannes van Nepomukkerk en het voormalige Bisschoppelijk Seminarie. Beiden werden gebouwd door de architect V. Schneider tussen 1709 en 1714.

1175k.jpg

De straat uitlopend slaan we linksaf de Ziegierova in. Na een 100 meter komen we op een pleintje met een paar aardige renaissance- en barokhuizen.

1186k.jpg

Vanaf dit pleintje komen we via een arcade weer terug op het grote marktplein.

Uitstapjes in de omgeving van Hradec Kralove.
De volgende plaatsen in de buurt van Hradec Kralove zijn een bezoek waard.
Pardubice (kasteel en historisch centrum), Chrudim (poppenmuseum), Kuks (hospitaal en oude apotheek), Dvur Kralove (dierentuin en safaripark), Kutna Hora (kathedraal en historisch centrum).
Voor liefhebbers, zie mijn reisverslagen 2010 en 2011.

Voor meer informatie:
www.ic-hk.cz
www.hradecko-info.cz
www.kralovehradeckykraj.eu
www.kralovehradeckyregion.cz

Slot van deze bijdrage over Hradek Kralove een stad met een warm hart.
 
Nog een kleine toevoeging over Hradec Kralove:
Op het grote plein in de "bovenstad" (dus al die trappen op :)) zit een restaurant met de naam U Rytiru (De Ridder). Dit restaurant heeft ook een terras.
Binnen treft u enkele aardigheidjes in de riddersfeer, waaronder: Zie ook de foto's.
-In de vensterbank een echt harnas
-Op de deur van het damestoilet een kuisheidsgordel
-Op de deur van het herentoilet een handschoen van een ridder (geen foto).
-En de rekening wordt u ook op een bijzondere manier gepresenteerd.

DSCF1528.JPG DSCF1524.JPG DSCF1525.JPG
 

Ad Verschoor

Donateur
Keesi, bedankt. Zondag 27 mei bezoeken we Hradec Kralove opnieuw en wandelen dan door de nieuwe stad, maar de terrassen zijn nu klaar. Dus ook wij gaan nog even de trappen op en wie weet, is er nog tijd voor U Rytiru
 
Zeker geen slecht restaurant en je zit er heerlijk.
Ook aanraders zijn het sportcafe maar het allerbeste is toch duran, een beetje buiten de stad.
Bij de oude bierbrouwerij op het plein is een maand geleden een eetcafe geopend wat gerund word door gehandicapten.
 

kuurgast

Donateur
Naast al de oude gebouwen en monumenten is er voor kinderen een speelparadijs bij winkelcentrum Albert.
Vooral met wat slechter weer kan je daar binnen een middag vermaken op de trampolines en andere speeldingen.
Informatie over Familiepretpark Tongo kan je vinden op czecot.nl.
GPS: 50°11'56,62"N 15°46'50,35"E
 
Hallo, allemaal,

begin augustus trekken wij een week naar Malé Svatonovice (Hradec Kralove). We huren er een vakantiehuisje in volle natuur.

Zijn er mensen die de streek kennen en eventueel tips hebben wat er daar allemaal te zien of te beleven valt of welke dorpjes/plaatsen de moeite waard zijn? Wandelroutes zijn ook welkom, want onze Samojeed gaat mee. :)

Alvast bedankt!

[EDIT] Bericht samengevoegd met bestaand topic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan