Houtgestookte cv-ketel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ongeveer 2 jaar geleden heb ik in een winkel in Sokolov een houtgestookte cv-ketel gezien, een gesloten type, zodat je een systeem net als in Nederland kan aanleggen. Drukvat, Grundfuss pomp, Honeywell thermostaat. Dus niet een waarbij je een buizensysyteem met een diameter van ongeveer 5cm moet aanleggen (open systeem), maar een die je ongeveer i maal per 10 uur hoeft te vullen. In de desbetreffende winkel verkopen ze deze ketel niet meer en kunnen ze me ook niet verder helpen. Is er iemand bekend met dit systeem en zo ja is er misschien ook een site voor meer informatie.
Alvast bedankt. Vr Gr Peter
 
Hout gestookte cv ketel

Hallo Brno en Grorrit
Bedankt voor de snelle reactie, de Verner ketel sprekt me wel aan daar die voor langere tijd kan branden, zal ook wel de duurste zijn overigens. Heeft iemand ervaring met dit soort ketels?
Vr Gr Peter
 
In ons huis hadden we ook zo een systeem.
Ging op hout,briketten en jawel ook op dieselolie.
Daarbij stond ook een elektrische cv installatie.
We hebben alles eruit laten slopen op de elektrische cv na.
Ik heb namelijk de ervaring gehad dat je midden in de koude nacht eruit moet om een blokkie hout erin te gooien. Dat lijkt leuk maar dat is het echt niet. En olie stinkt bij het opstarten.
De elektrische cv is betrouwbaar, werkt geruisloos en is bijzonder prettig in gebruik. Over wat duurder is in gebruik weet ik niet.

Een warme winter toegewenst van Kukel.
 
Hallo Kukel
Over een electrische cv ketel heb ik ook nagedacht alleen ik voorzie dat net als in Nederland ook in Tsjechie de energie prijs zal stijgen. Op dit moment betaal ik ongeveer 22 euro aan electra per maand in Tsjechie en ben dan zon 6 a 7 keer per jaar in ons huis waarvan 4 weken in de zomer. Op dit moment heb ik een hout/kolen brander in de woonkamer waarbij de warmte die vrijkomt rond de schoorsteen naar de bovenetage getransporteerd wordt dmv een buizenstelsel, zo maak ik optimaal gebruik van de warmte. Ter ondersteuning heb ik ook nog 2 kachels die branden op propaan/butaan, het omwisselen is (nog) niet zo duur, 300kc, maar dat zal mi ook gaan oplopen. Hout is er in overvloed en heb op de mij toegezonden antwoorden gezien dat er zelfs kachels zijn die tot 20dagen branden op een vulling en externe voorrad die door de kachel zelf geladen wordt. Electrische ontsteking waarbij de mogelijkheid bestaat de kachel op afstand, internet of gsm, te bedienen. Daar zal uiteraard ook een prijskaartje aan hangen, maar er zijn mogelijkheden te over dus. Wat ben je gemiddeld kwijt per maand (of 2 maanden) met een electrische cv ketel Kukel. Deze zijn een stuk goedkoper in aanschaf waarschijnlijk.
Vr Gr Peter
 
peter schreef:
de Verner ketel sprekt me wel aan daar die voor langere tijd kan branden, zal ook wel de duurste zijn overigens. Heeft iemand ervaring met dit soort ketels?
Verner is niet goedkoop, wel goed heb ik gehoord.
Beste is eens te gaan kijken in Cerveny Kostelec
 
Wij zijn zo een € 60,= per maand kwijt aan elektra.
Gemiddelde bezetting van het huis is 20 weken/jaar.
Daarbij is ook het water van de 210 liter boiler, magnetron, ktv etc.
Dus die kosten vallen wel mee.
Het enorm grote voordeel is dat als je in de winter aankomt het huis gemakkelijk warm krijgt, zonder eerst de houtkachel te moeten aandoen.
Nog makkelijker is het als je een aardige buurman hebt.
Die van ons zet de cv een dag van tevoren aan, na ons telefoontje.
En voor de broodnodige romantiek hebben wij natuurlijk ook een open haard met een glazen deurtje. Komt heerlijke warmte van af.
 
Hallo Kukel
Dat valt inderdaad mee, ik weet natuurlijk niet hoe groot je huis is en het vermogen van de ketel, isolatie enz. Ons huis heeft een inhoud van ongeveer 430 kub. meter, waarbij de beneden etage nog geisoleerd moet worden, maar het is het overwegen waard, een electrische ketel is natuurlijk ook via internet of gsm te bedienen. Ik begrijp uit je mail dat je hem niet constant bij hebt staan om het vorstvrij te houden. Is de ketel ook aangesloten op de dag/nacht schakeling, dwz dat de ketel automatisch uitspring als de dure uren ingaan en automatisch aan als de goedkope uren ingaan?
Vr Gr Peter
 
Beste Peter,

Ons huis is ongeveer even groot: ca 400 m3.
Hij staat nu op de winterstand: 4 graden.
De waterpomp draait altijd door om eventuele bevriezing te voorkomen, de cv pijpen lopen ook door ruimten waar niet gestookt wordt.
Ons huis is niet geisoleerd maar heeft hele dikke muren.
Het moet het hebben van de massa.
Als in de winter de zon schijnt wordt deze warmte geabsorbeerd in de dikke muren.
Als het huis eenmaal warm is heb je weinig energie nodig om het zo te houden.
De dag en nachtschakeling heb ik er tussen uit laten halen.
Wilde niet afhankelijk zijn de tijden waarop dure energie geleverd wordt en vervolgens niet de kachel aanspringt.
Even voor de goede orde: de cv staat op 380 volt te draaien, maar dat hoeft geen belemmering voor je te zijn.
Een beetje Tsjechies huis is daarin voorzien.
De schakelingen heb ik door een erkend elektricien laten doen. 380 volt is mij iets te gortig, zo een sterk hart heb ik niet als het mis gaat.
De boiler staat nog wel op dat geschakelde systeem.

Groetjes, Kukel
 
Hallo Kukel
Net als jou huis heeft ons huis ook van die dikke muren, en inderdaad er is krachtstroom aanwezig. Ik heb hier in Nederland een site gevonden waar dit soort ketels geleverd worden die als electrische combi ketel werken dus ook warm water leveren. Daar onze muren beneden binnen aan een nieuwe stuc beurt toezijn loop ik er toch over te denken een voorzetwand te plaatsen van metalstut en gips waarbij ik de muren meteen isoleer aan de binnenkant mi werkt dat beter dan de buitenmuur isoleren met polystireenplaten en dan afstucen wat veel gedaan word in Tsjechie, op die manier kan de muur ook niet meer ademen namelijk.
Vr Gr Peter
 
Hallo Kukel
Ik zag net ergens anders op de site dat we waarschijnlijk nog geen 10km van elkaar af zitte in Tsjechie, Als je van Nejdek naar Jindrigovice rijd, de 219, rij je door Hradecka, ons huis is het laatste aan de linkerkant, een beetje geel van kleur, komt door het stucwerk, en moet nog geschilderd worden. Mocht je nog een goeie klusjesman nodig hebben weet ik er nog een voor je. Hij heeft ook de sleutel van mijn huis en houd het ook een beetje in de gaten. Op 27 december gaan we weer en gaan de kinderen skieen in Pernink vlak bij jou natuurlijk.
Groet Peter
 

Vodnik

† In Memoriam
aanvulling op electrische CV: Oa DAKON levert deze in vermogens van 4 tot 40 kW (en hoger!)
In CZ is ook een "chata" tarif voor electra mogelijk. De kosten zijn dan: per maand voor een 32 A aansluiting ca 90 czk, verbruik van vrijdag 1200 H tot zondag 2200 H ca. 1,5 czk / kWh en daarbuiten ca. 6,5 czk/kWh

Een goede oplossing is een houtkachel met warmtewisselaar en in serie een elektro-kotle. Voor de kachel zou je is bij Haas & Sohn kunnen kijken.

P.
 
Bovenaan